Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

God eftermiddag,

Jag trodde jag kommit på världens grej när jag började söka efter nya dubbar till mina gamla däck. Anledningen till detta är att mina däck ser kanon ut men har tappat en hel del dubb. Erkänner att mina däck är 11 år gamla men jag använder dom oerhört lite på vintern nämligen så dom är fortfarande snygga.

Men så kostade dubben 7kr styck vilket totalt blir över 2000kr dör att dubba 4 däck och sedan en massa privat jobb.

Min fråga är är det värt det? jag är en miljömupp så jag använder gärna däcken så länge som möjligt och dom skulle lätt gå igenom en besiktning men frågan är om man skall lägga 2000kr på dubb eller skita i det, köra något år till och sedan köpa helt nya däck.

Har ni dubbat om? Är det så dåligt som en del beskriver det? Om det var så dåligt som en del säger borde ju dubben sälja väldigt dåligt.

Upplys min okunskap gärna...
själva grejen med vinterdäck är att gummit ska vara mjukt för att greppa bra i kyla på snö och is. När däcket är 11 år så blir däcket fullkomligt upptorkat eftersom det består av så pass mjukt gummi.
Jag skulle påstå att man kan göra gungor av däcken eftersom de är livsfarliga att åka på, inte bra för obefintliga vinteregenskaper utan även för att det kan smälla under färd.
Inte ens om däcken vore nya och saknade några dubb hade det varit någon bra idé, gamla använda hål går inte dubba om för den nya dubben hade lossat med en gång.
Innan alla lediga toppytor på slitbanan var fulla med lameller kunde man kompletteringsdubba genom att borra nya hål på lediga ställen, men du behöver dessutom en dubbpistol för monteringen och där spricker budgeten totalt.
Tack för era svar. Har hört många säga att täcken torkar och så kan det säkert vara. Vill bara nämna att jag aldrig känt att jag haft dåligt fäste under vinterhalvåret. Skulle jag upplevt det en endaste gång hade jag köpt nya däck direkt.

Anledningen till att jag helst vill ha dubbar är att jag bor i en BRF som ligger på en kulle med snäv brant backe. Det funkar att åka upp men jag är mentalt orolig för att få släpp vilket aldrig inträffat.

I vinter skall jag göra ett bromstest där jag mäter min bromssträcka och jämför med mina vänners som säkerligen har nyare bilar med nyare däck. Kul att se resultatet.
varför sandar du inte i backen då?
För att fortsätta mala i spåren som redan gjorts:
Det brukar dock rekommenderas att man inte använder sommardäck som är äldre än åtta år och vinterdäck som är äldre än fyra år. Framförallt om de använts.
Nu vet jag inte om däcknet är en "riktig" sida, men det låter rimligt.
Inte använder vinterdäck som är äldre än fyra år?! Jag vill bestämt hävda att praxis är, förvisso då för oanvända däck, att 0-3 år gamla vinterdäck fortfarande räknas som nya. Om jag köper två uppsättningar lika gamla däck samtidigt och kör med den ena så kan väl de inte räknas som uttjänta efter samtidigt som den andra uppsättningen precis passerat "nya" med ett år?

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]