Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

När vi ändå är inne på ämnet, vilka däckdimensioner kan vara rimliga för vilka fälgdimensioner? Idag är väl de flesta Volvo-fälgarna 7-8" breda. Hur smala däck kan man köra på 8"-fälgar t.ex? Är sugen på att köra 215 mm breda däck till vinter men vet inte vilka fälgar som är aktuella, 8" känns ju spontant i bredaste laget för det.
Jag har bytt ut 245/40-18 som satt original på in V70 till 225/45-18 på mina 8" fälgar, enligt mig ser det bättre ut när däck och fälg är liknande bredd. Jag valde dock däck med sk fälgkantskydd.

Till 215 däck skulle jag nog valt 7-7.5" breda fälgar om möjligt.

Nu på senare tid har det ju blivit poppis med konkava eftermarknadsfälgar som ofta är runt 9" breda och på dessa monteras 215 däck, enligt mig ser det inte klokt ut.
215 på 9" måste ju bara vara snålhet, eller? Personligen köpte jag ju större fälgar för att kunna få på bredare sulor.
Mig veterligen brukar de flesta som köper framförallt de konkava varianterna köra 9" bak och 8" fram, och då köra 225/235 fram och ännu bredare bak.
grillchips skrev:215 på 9" måste ju bara vara snålhet, eller?
Nej det handlar nog sällan om snålhet. Det är förmodligen omöjligt att köra med 9" breda fälgar på en ordinär Audi A4 om man monterar bredare däck än så. Dessutom är det ju just detta "tyskstuk" som många eftersträvar utseendemässigt.
Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]