Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Jag är ute efter ett par vinterfälgar till min S80. Har hittat några intressanta fälgar på blocket bl.a från V40 och XC90 men jag vet inte vad som gäller riktigt.

Det är väl samma bultcirkel på alla Volvos med fembultat sedan P2-tiderna, 5/108 (?) men det som jag inte har någon koll på är navdiameter och ET. Förstnämnda tror jag jag läste någonting om angående att montera XC90-fälgar, att navet är annan storlek och att det kanske skulle passa med navringar?

Andra frågan är ET. Är det avståndet från fälgens infästning mot bilen till mitten av fälgen, om jag förstått det rätt? 50 mm tror jag att jag ska ha men har även stött på fälgar som haft 49 mm och 55 mm. Vad händer om man har fel ET? Eller går ET också att kompensera med navringar t.ex? Eller blir ET:t annorlunda om jag monterar XC90-fälgarna med ET 49 mm?
av Schmoyoho
Anledningen jag är sugen på XC90-fälgarna, som eventuellt då kräver navringar, är för att de är 18x7". Jag får inte på mindre fälgar än 17" pga bromsarna redan där är urvalet fälgar på 7-7,5" ganska smalt. Finns inga standardfälgar någon bil annan än XC70 med (intressanta) 18"-fälgar som inte är 8". Av förra vinterns erfarenheter av breda däck (235:or) ska jag satsa på 215-225 mm vilket jag antar är för smalt för 8" (har inte heller koll på var gränserna går men båda borde väl passa på 7-7,5"?)
av Schmoyoho
bumpar min egen tråd med en annan passformsfråga: Enligt Volvos hemsida ska inte fälgen "Rex" 7x17" inte passa V8:orna men andra fälgar med exakt samma dimensioner och rekommenderade däck har inga sådana varningar. Rek. däck 225/50 R17. Är det något fälgspecifikt eller passar inte 7"-breda fälgar? 17" ska väl passa?
av JE Jr
Tror det är fälgspecifikt... Bromsoken är ganska stora.

Balder 7x17" sägs annars passa, och de är hyffsat lätta att hitta på begagnatmarknaden.

Jag kör 17" på min V8 på vintern, iår bytt till "Polisfälgarna" efter att förra året åkt på nån pirathistoria jag inte tyckte var särskilt fina.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Bild

Jag kör på 17" Dezent på vintern tycker de passar bilen och är rätt snygga även om det inte är volvo orginal.
av Schmoyoho
JE Jr skrev:Vill du ha dubb ligger annars denna satsen på Blovket nu, passar finfint! Många V8or hade dessa fälgar från fabrik!

http://www.blocket.se/goteborg/Nokian_H ... 0.htm?sa=1

....lite trista att tvätta på vintern dock ;)
Gillar de skarpt och har mejlat säljaren för en tid sedan men inget svar. Har glömt ringa också, hehe. Enda funderingen är väl om bärighetsklassen är rätt. Kan ju ha suttit på någon annan bil som inte behövde lika hög bärighetsklass och då lär ju jag åka på att köpa nya däck :(
av Schmoyoho
Ytterligare en fråga: har ett par okej fälgar på kroken men lastindexet stämmer inte exakt. Fälgarna jag är sugen på har däck klassade som 95T XL medan det i mitt regbevis står 97Y. Säljaren menar jag kan köra med 95-däcken medan jag fått för mig att man måste ha samma eller högre lastindex på däcken man kör med för att det inte ska bli knas med försäkringen vid en ev. olycka...?

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]