matzen10 skrev:Man tappar en och annan motvikt som däckkrängarna brukar klämma på fälgen.
Eller så har man smuts på insidan av fälgen som gör att det blir obalans och "durrar" i ratten. När smutsen sittet på insidan/baksidan av fälgen så kan det faktiskt bli sittandes där ett bra tag, och det kan t.o.m. vara så att man manuellt får hissa upp bilen och skrubba rent där man kommer åt, alternativt plocka bort däcket och skrubba. Själv brukar jag kolla det vid macken när jag tvättar bilen på lyften; man kommer åt så bra då utan att lossa hjulet.
Men blir det inte bättre av rengöring så är det bara åka till däckkrängaren och balansera om däcket/n ...
Ja just, det kan oxå bero på att fälgen är skev, t.ex. efter ett litet kraftigare motlägg med en trottoar eller så.
M V H
---> Matz
På alufälgar använder man ju helst klistervikter och dessa lossar mycket enklare en de man klämmer fast.
Förutom det Matz skriver så bidrar även slitage av däcken till obalans, alla däck nöts aldrig lika, någon sväng mer åt höger, en aggressiv inbromsning i vänsterkurva osv.
Sen bidrar självklart fälgarna till obalans, blir fälgen t.ex. minsta lilla ihoptryckt så måste det balanseras.
/Anders