Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
Hej,

Verkar som att man får balansera om däck/fälgar lite då och då,
men vad är det som gör att det blir obalans i däck/fälg efter att
man kört ett tag?

/ed
av matzen10
Man tappar en och annan motvikt som däckkrängarna brukar klämma på fälgen.
Eller så har man smuts på insidan av fälgen som gör att det blir obalans och "durrar" i ratten. När smutsen sittet på insidan/baksidan av fälgen så kan det faktiskt bli sittandes där ett bra tag, och det kan t.o.m. vara så att man manuellt får hissa upp bilen och skrubba rent där man kommer åt, alternativt plocka bort däcket och skrubba. Själv brukar jag kolla det vid macken när jag tvättar bilen på lyften; man kommer åt så bra då utan att lossa hjulet.
Men blir det inte bättre av rengöring så är det bara åka till däckkrängaren och balansera om däcket/n ...

Ja just, det kan oxå bero på att fälgen är skev, t.ex. efter ett litet kraftigare motlägg med en trottoar eller så.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av C.W.
har inte luft trycket betydelse för obalans i däcket ochså?
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag undrar om inte däcken slits ojämnt också. Om det finns ett område på slitbanan som är tjockare=tyngre så kanske den fläcken nöts ner lite fortare när den slungas ut av centrifugalkraften.
Jag har haft däck som krävt mycket balansvikter och det måste ju bero på ojämn fördelning av massan. Min känsla är att det är de däcken som har behövt de flesta och största ombalanseringarna. Dessutom har det gått att se tydliga fläckvisa variationer i mönsterdjupet på dem när de börjat bli slitna.
Användarvisningsbild
av molin
när det är slask på vägarna och du är ute och kör så är det på fälgarna sen stannar du bilen under natten och det blir minus på natten, så rinner slasken ner på nersidan fälgen och blir en hård isklump där!! brukar vara så...
av OC-RA
Jag har råkat ut för obalans när jag köpt billiga däck, i det här fallet var det Nankang 18".
Jag vet att många har haft bra vitsord om dom men jag har försökt två ggr och fått byta ut dom efter ca 1000 mil för dom bara skakar. Känns som om alla vikter skakat loss.
Kör man mest i stan funkar det säkert men inte som pendlar däck. Min erfarenhet är som vanligt att man får vad man betalar för. Det betyder ju inte att det är så i ditt fall men man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
av Brainy
matzen10 skrev:Man tappar en och annan motvikt som däckkrängarna brukar klämma på fälgen.
Eller så har man smuts på insidan av fälgen som gör att det blir obalans och "durrar" i ratten. När smutsen sittet på insidan/baksidan av fälgen så kan det faktiskt bli sittandes där ett bra tag, och det kan t.o.m. vara så att man manuellt får hissa upp bilen och skrubba rent där man kommer åt, alternativt plocka bort däcket och skrubba. Själv brukar jag kolla det vid macken när jag tvättar bilen på lyften; man kommer åt så bra då utan att lossa hjulet.
Men blir det inte bättre av rengöring så är det bara åka till däckkrängaren och balansera om däcket/n ...

Ja just, det kan oxå bero på att fälgen är skev, t.ex. efter ett litet kraftigare motlägg med en trottoar eller så.

M V H
---> Matz
På alufälgar använder man ju helst klistervikter och dessa lossar mycket enklare en de man klämmer fast.

Förutom det Matz skriver så bidrar även slitage av däcken till obalans, alla däck nöts aldrig lika, någon sväng mer åt höger, en aggressiv inbromsning i vänsterkurva osv.

Sen bidrar självklart fälgarna till obalans, blir fälgen t.ex. minsta lilla ihoptryckt så måste det balanseras.

/Anders
av McDonald
EvilEd skrev:.... vad är det som gör att det blir obalans i däck/fälg efter att man kört ett tag?
Lite lufttryck exempelvis i fälg och några kraftiga tvärnitar och accelarationer så har däcket flyttat sig i fälgen i förhållande till det läget det balanserades in i. Dvs vikternas läge på fälg i förhållande till däck stämmer inte alls längre.
Ta ett nytt hjul o däck och kräng av däcket, rotera däcket ett halvt varv mot vad det satt innan och balansera om det... helt annat läge på vikterna.

M
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]