Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
Tjena

Ska (äntligen, blev inte av i somras) tona rutorna på bilen den här veckan :)

Pratade precis med firman, frågade vad dom använde för film mm.
Dom sa att dom kör enbart med film från "Sunguard".
Är det en bra solfilm?

Sen frågade dom vad jag ville ha för toningsgrad och jag som inte kan så
mycket om solfilm sa bara "ehh...inte bäcksvart bara" :oops:

Jag vill alltså inte ha kolsvart men inte alltför ljust heller, man ska
kunna se genom rutorna.
Vad är det i toninsgrad (20%, 40%, 60%?), ni som kan?
Säkert svårt att svara på men på ett ungefär :)

Eller om ni har förslag på vad som är snyggast på en svart bil.

/ed
av dkz
Bumpar denna tråd istället för att skiva in en ny. Jag har precis samma frågor. Någon som har tid/kunskap att svara denna gång?
av Luthor
Vad jag vet så är Sunguard ett bra märke att välja när man tonar rutorna, om du tonar rutorna hos t.ex. BVS så lämnar de upp till 5 års garanti beroende på vilken av Sunguards filmer du väljer. Har själv Sunguard film på min V70 och är kanonnöjd, trots en son på 1½ år så finns det inte en repa eller liknande på filmen.

Angående toningsgrad så tog jag själv den mörkaste som fanns, blir då näst intill omöjligt att se in i bilen samtidigt som jag inte upplever några större problem att se ut (självklart blir det mörkare än vanligt, men inte så farligt). Om du är orolig för att inte se ut efter toningen så välj den toningsgrad som ligger direkt under den mörkaste, då bör du nog bli nöjd med resultatet eftersom du inte ville ha för mörka rutor samtidigt som den hindrar insyn rätt så bra...

Jag skulle nog också åka ner till t.ex. BVS och titta på deras prover om jag vore du, då kan du ta med smakprov på olika toningsgrader och gå ut och kolla hur det blir i bilen...
av Dykaren
Jag tycker det är fullkomligt onödigt att lägga ut dom pengarna på solfilm när det finns http://www.solarplexius.se. Man ser ingen skillnad alls och när man vill kan man ta bort plasten. Enda nackdelen är att om man har toningen på bakrutorna dvs baksätet så kan man inte dra ner rutorna, jag finner inte att det spelar någon större roll. Jag har ECC i bilen och har därför inget behov av att dra ner rutorna.
För 1300kr så monterade dom dit det på alla fem rutorna och det blev RIKTIGT BRA!! Ingen har sett någon skillnad på min toning och "vanlig" toning.
av Luthor
Dykaren skrev:Jag tycker det är fullkomligt onödigt att lägga ut dom pengarna på solfilm när det finns http://www.solarplexius.se. Man ser ingen skillnad alls och när man vill kan man ta bort plasten. Enda nackdelen är att om man har toningen på bakrutorna dvs baksätet så kan man inte dra ner rutorna, jag finner inte att det spelar någon större roll. Jag har ECC i bilen och har därför inget behov av att dra ner rutorna.
För 1300kr så monterade dom dit det på alla fem rutorna och det blev RIKTIGT BRA!! Ingen har sett någon skillnad på min toning och "vanlig" toning.
Funderade på Solarplexius innan jag bestämde mig för att tona rutorna, har pratat med ett antal personen (ej folk som jobbar med toning) och efter att ha suttit ett tag så har många upplevt att det låter om rutorna som man satt dit (börjar att skallra). Vet ej om detta stämmer men det "problemet" gjorde att jag valde toning istället, detta och att jag i alla fall vill ha möjligheten att dra ner bakrutorna om jag behöver...
av Dykaren
Luthor skrev:
Dykaren skrev:Jag tycker det är fullkomligt onödigt att lägga ut dom pengarna på solfilm när det finns http://www.solarplexius.se. Man ser ingen skillnad alls och när man vill kan man ta bort plasten. Enda nackdelen är att om man har toningen på bakrutorna dvs baksätet så kan man inte dra ner rutorna, jag finner inte att det spelar någon större roll. Jag har ECC i bilen och har därför inget behov av att dra ner rutorna.
Funderade på Solarplexius innan jag bestämde mig för att tona rutorna, har pratat med ett antal personen (ej folk som jobbar med toning) och efter att ha suttit ett tag så har många upplevt att det låter om rutorna som man satt dit (börjar att skallra). Vet ej om detta stämmer men det "problemet" gjorde att jag valde toning istället, detta och att jag i alla fall vill ha möjligheten att dra ner bakrutorna om jag behöver...
Nej dom skallrar inte, rutorna sitter med lister så att dom sitter tajt imot.
av Luthor
Dykaren skrev:
Luthor skrev:
Ok, som jag skrev har jag ingen personlig erfarenhet utan skrev bara vad jag hört av dem som haft Solarplexius monterat ett tag... Tycker dock att skillnaden mellan 1300 och 3000 som jag betalade för toning inte var så stor, och därför valde jag toning... Smaken är som baken dock... ;)
av Dykaren
Luthor skrev:
Dykaren skrev:
Luthor skrev: Funderade på Solarplexius innan jag bestämde mig för att tona rutorna, har pratat med ett antal personen (ej folk som jobbar med toning) och efter att ha suttit ett tag så har många upplevt att det låter om rutorna som man satt dit (börjar att skallra). Vet ej om detta stämmer men det "problemet" gjorde att jag valde toning istället, detta och att jag i alla fall vill ha möjligheten att dra ner bakrutorna om jag behöver...
Ok, som jag skrev har jag ingen personlig erfarenhet utan skrev bara vad jag hört av dem som haft Solarplexius monterat ett tag... Tycker dock att skillnaden mellan 1300 och 3000 som jag betalade för toning inte var så stor, och därför valde jag toning... Smaken är som baken dock... ;)
Nej det är ju heller inga jättepengar för en bra toning. Hoppas du blir nöjd med toningen och att den kommer hålla.
av Luthor
Tackar, och önskar dig det samma... :)
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]