Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kakkeh
Hej

Har en Volvo v40-15. Undrar om någon kan svara på följande frågor eller har några tips.

1. Har fått märke på nederkant av sidodörrarna fram, antagligen har man dragit fötterna i när man hoppat in ut ur bilen. har tvättat med varmt vatten och lite diskmedel men får inte bort fläckarna/märkena, någon som har tips på hur man får bort det?

2. Hur rengör/återfuktar ni er läder ratt? Vill ju bevara den så matt som den är nu och när jag köpte den. Har av erfarenhet sett att volvo rattar kan bli glansiga efter något år, någon som vet hur man undviker detta?
av erikaeger
kakkeh skrev:Hej

Har en Volvo v40-15. Undrar om någon kan svara på följande frågor eller har några tips.

1. Har fått märke på nederkant av sidodörrarna fram, antagligen har man dragit fötterna i när man hoppat in ut ur bilen. har tvättat med varmt vatten och lite diskmedel men får inte bort fläckarna/märkena, någon som har tips på hur man får bort det?

2. Hur rengör/återfuktar ni er läder ratt? Vill ju bevara den så matt som den är nu och när jag köpte den. Har av erfarenhet sett att volvo rattar kan bli glansiga efter något år, någon som vet hur man undviker detta?
1. Om du menar att du har fått skrapmärken på sidokjolen, alltså den lackade delen innan själva instegslisten som är av plast, så är det nog bäst att försöka sig fram lite försiktigt med rubbing/polering. Går absolut att göra för hand utan maskin om det är ett mindre område och bara märken från skosulan - men gör rent ordentligt innan bara! :)

2. Skulle varmt rekommendera att du införskaffar dig ett lädervårdskit från antingen Volvo, eller firman dom köper sitt kit från - Leather Master i Göteborg. Läderrengöringen i kittet fungerar alldeles utmärkt till ratten, och den blir åter igen matt och fin, så länge man inte väntar för länge så att ratten blir helt blankt, för då kan nog inte medlet fixa porerna i lädret som antagligen är helt stängda.
Har själv även i många bilar kört med en "s.k" Mirakelsvamp, finns nu att köpa även på typ Clas Olson, men den skaver ner färgen på lädret och sliter på lädret, skall inte användas för mycket i alla fall! :)

Mina tankar/ Erik 8)
Användarvisningsbild
av crumpets
Ang nr 1 gissar jag att det är på dörrens insida du menar. Mina blir skitiga direkt där... Det är bara att skrubba med interiörrengöring om och om igen. Biltemas engångswipes funkar sjukt bra till detta(!). Annars kör jag valfritt interiörmedel. Tar ofta flera skrubbningar efter varandra att få det bra.

Vad gäller nr 2 håller jag med föregående talare. Volvos eget kit funkar bra här. Det är inte starkt nog för att få mina ljusa skinnstolar bra, men till ratten funkar det utmärkt. Blir matt och fint!

Beror på laddboxen, en del kan med hjä[…]

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]

Det sitter en skruv i varje hörn, den är[…]

Koppling föll i golvet

Du har väl kontrollerat att du har tillrä[…]