Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Vi äger en Volvo V50 2.0D 2007. Fick en ny/begagnad motorhuv för 1 år sedan pga vagnskada.

För runt 2 veckor sedan gjordes det en helrekond på bilen (ej lackförsegling) av en firma.

Lämnade in bilen i Måndags denna veckan för ytterligare en vagnskada, DOCK bara fram och bakdörr. Bilen såg bra ut i övrigt innan krockades och innan när bilen lämnades till verkstaden.

Igår när jag hämtade min bil så såg det till synes bra ut, kontrollerade ju bara det arbete dom gjort. Väl hemma så ser jag att huven ser ut som fan. En decimeterstor flaga av lacken/klarlacken är borta. WTF?!?

Åkte tillbaks å tog upp detta och han sa att dom skulle hjälpa mig med detta så än så länge inga problem. Han nämnde också att Volvo tydligen haft problem med den röda färgen och att dom bytt leverantör på den.

Men hur i helskotta kan det bli så här? Hur kan det bara släppa så?
Har dom gjort något på verkstaden eller kan helrekonden haft någon inverkan på det?

Är inte ute efter att hänga ut någon verkstad eller dyligt utan jag är mest nyfiken på hur detta kan uppstå?
Ja, dåligt att dom släppte iväg bilen så men nu skall vi inte klaga på någon utan intresserad av orsak osv på hur detta kan uppstå?
IMG_20150417_163603.jpg
IMG_20150417_163603.jpg (680.62 KiB) Visad 779 gånger
av timebandit
Så det hände troligen när dom tvättade bilen innan skadehanteringen då tro? Men dom maskintvättar nog tror jag?
Men är det mest troliga att det var problem med färgen/lacken från början då som dom sa då? Det kan väl inte bara bli så utan defekter i lacken?

I så fall med andra ord, detta hade hänt förr eller senare?
Användarvisningsbild
av milktrucker
kräv dem på omlackering!
av timebandit
Frågan är under utredning och skall få mer svar på Måndag. Tror jag kommer långt med att börja lugn och sansad :)

Som sagt är jag mest intresserad av varför, hur detta kan hända. Dvs nyfiken på själva fenomenet.
av timebandit
Tid är bokad för omlackning av motorhuven. Deras egna bilder innan deras reparation visade inga skador så dom fick ta på sig kostnaden själva. Färgleverantören eller vem det var ville inte ta kostnaden.
Enda jag bryr mig om är att få bra bemötanden och lösningar. S
av timebandit
Bilen blev förresten kanonbra!! Har en fråga. Vad kan jag använda för att få bort skiten från den nya lacken? Det räcker ju inte att bara spola av det tyvärr.
Avfettning avrådes i 3 månader.
Kan man använda YES diskmedel för att försöka få bort skiten sedan när man spolar av?
Eller har ni några andra bra tips? :)
vad är skiten?

använd aldrig någonsin diskmedel på billack!
av timebandit
milktrucker skrev:vad är skiten?

använd aldrig någonsin diskmedel på billack!
Vanlig smuts typ. Kan ju inte direkt spola av med vatten och tvätta med en svamp för då gnider jag ju runt smutsen/grus osv.

Måste väl gå att använda någonting typ avfettning som fungerar på nylackerade delar?

Varför skall man inte använda diskmedel på billack? Frågar så att man lär sig :)
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]