Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skruffel
Sitter i en liten annorlunda sits, då jag inte vet vilka fälgar (eller storleken på dem) jag har på mina sommardäck. Då däcken nu är slitna är jag ute efter en ny uppsättning, och däcken (Michelin Latitude Tour HP) har dimensionen 235/55/R19. Jag har tidigare letat efter 19" fälgar hos Volvo utan att framgång, och således har jag hela tiden befarat att förra ägaren satt på för stora däck på en för liten (?) fälg.

Men nu har jag iaf tagit tag i saken och tagit ett par bilder på fälgarna - som jag hade hoppats få hjälp att identifiera av er! Dessutom tog jag en bild på en "sifferremsa" som jag hittade på baksidan av fälgen, vilket jag bifogar med. Hade hoppats få en lösning på detta, så att jag kan beställa nya däck med passande profil. :)

Var i kontakt med min däckfirma och dem gav mig 2025:- på samma däck i samma dimension som jag nämnde ovan. Om det finns någon på forumet som har tips på ett bättre/billigare/säkrare däck som går hand i hand med en XC60, så ge gärna tips!!

BILD 1: https://www.dropbox.com/s/kqvtlssltu5wo ... 9.jpg?dl=0
BILD 2: https://www.dropbox.com/s/xx9sf0k8c3k0f ... 5.jpg?dl=0
Senast redigerad av 1 Skruffel, redigerad totalt 0 gånger.
Okej, är det någon som kan rekommendera ett bra sommardäck till ovan nämnda fälg och profil? Jag har suttit och läst däcktester in i förbannelse utan att bli speciellt mycket klokare!

Två olika verkstäder nämner Landsail LS588 (!), men även Continental 4x4 ContiContact samt Nokian Hakka Z. Kinadäck har jag aldrig tittat tidigare, och Continental 4x4 har jag kollat på, men jag drar mig för dem då de bara har E i väta -hur fan det nu går till att ett så bra däck får så dåligt resultat?!

Har ju tidigare haft Michelin Latitude Tour HP, men i något test jag läste fick de sämre betyg än Continental Cross Contact. Någon som har erfarenhet av dessa? Trots det är det enbart Latitude Tour HP som dyker upp som alternativ på dackonline när man väljer sagda profil samt "bäst" i väta och rullmotstånd.

Som sagt, är det någon som kan rekommendera ett bra sommardäck så hade jag varit tacksam...
min erfarenhet:

undvik för breda däck, då spårar bilen.
Undvik vissa dyra däckmärken så som pirelli och Vredestein, där i klass med lågprisdäck.
Har provat lite olika mellanklassdäck och uppåt. De dyraste var de mest spåriga och högljudda, eller så slits de ut i förtid.

Michelin och dunlop är 2 fina däck som hamnar tämligen högt i däcktester, men inte kostar en förmögenhet. Gillar skarpt deras köregenskaper som vinterdäck. Stabila, tysta och följsamma.
tyvärr skiljer sig egenskaperna markant mellan olika dimensioner, det går inte jämföra 195/65R15 med 235/55/R19.

ljudnivån är det som du kommer att störa dig mest på efter spårning. Välj däck med låg ljudnivå!

mitt val skulle bli
http://www.bythjul.com/dack/goodyear/go ... item=46789
lågt ljud och låg bränsleförbrukning

Ett däck är en avvägning av olika egenskaper, det går inte så alla egenskaper i topp.
Stora tvärgående mönster ger bra grepp och skydd mot vattenplaning, men hög förbrukning och mycket ljud.
längsgående mönster dåligt fäste, men lågt vägljud och låg förbrukning.
så det är bara att välja, pest eller kolera.....
Milktrucker, skulle Dunlop vara ett bra däck, och Pirelli ett dåligt? Där har du nog blandat ihop det, iallafall enligt mina erfarenheter. Dunlop skall jag ALDRIG köpa igen efter att ha rullat på en omgång SP8000, de var livsfarliga i väta. Pirelli har jag kört slut på massor av uppsättningar av deras högprestandadäck och jag tycker dom är riktigt riktigt bra, kanske lite högljuda men det får man räkna med när prestandan är bra.

Jag är lite nyfiken på Nokians SUV sommardäck, jag tror de är prisvärda. Jag tror för övrigt inte man skall lita allt för mycket på A-E märkningen, däcktester är "da shit"...
Martin, dunlop är ett av de som jag är mest nöjd med faktiskt. Men som sagt handlar allt om modell och dimension.
rullar tyst och mjukt medan styrningen och vägkänslan är på topp.
Jo, visst spelar det roll med modell, dimension, bil etc. etc.. Men Dunlop spelar väl inte riktigt i samma liga som de övriga premiumdäcken, jag anser iallafall att de kvalar in längre ner, ungefär kring Vredestein och Nokia kanske?
Conti, Michelin, Goodyear, Bridgestone och Pirelli är väl ändå de fem i topp, som man i princip alltid kan lita på vad det gäller sommardäck.
Nä de som slåss om förstaplatsen i typ samtliga däcktest är Goodyear, nokian, michelin och continental, de är så att säga de 4 i topp.
dessa följs hack-i-häl av pirelli. Efter pirelli kommer Vredestein, hancook, kumho och dunlop, snittat på genomsnitt av flera olika test.

Bridgestone däremot hamnade bland de sämsta enligt de test jag sett, undantaget att de kom 3:e plats i ett vinterdäckstest.

pirelli cinturato P7 hamnade efter dunlop i aftonbladets däcktest. Även i en biltidnings däcktest hamnade dunlop högre upp än pirelli cinturato P6

Beror på laddboxen, en del kan med hjä[…]

Byta tryckgivare turbo

De är automat

Har du provkört bilarna? I mitt tycke är[…]

Det sitter en skruv i varje hörn, den är[…]