Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Danne77
Efter att ha slipat, spacklat och lackerat några rostområden på min bil så ser jag att det blir som lite grått stänk i kanterna vid lackeringen, först trodde jag det var zinksprayen som stänkt men då jag gjorde en ny fläck märkte jag att det blev lika där. När man lackar en liten yta ska man ha skarp maskering med tejp eller är det bättre att ha tidningspapper tejpat som man vikt upp då det inte blir en skarp kant? Så gjorde jag men ändå blir detta gråa stänk i ytterkanten av där jag sprayar, varför och hur kan man få bort detta? Dessutom har jag inte klarlackat, kan detta hjälpa? Klarlackar man alltid efter man sprayat med färgen, kan man klarlacka några veckor efter om man glömt det.

Alltså hur får man bort det gråa stänket i ytterkanten av det nylackerade, och vad kommer detta av?

Bästa hälsningar,

Daniel
Användarvisningsbild
av Hasse63
Det gråa kan bero på att den lack du lägger på inte tycker om den lack som redan ligger.

Prova att lägga ett nytt tunt lager lack ovan på så bör det försvinna.

Vissa metallicsprayer innehåller klarlack redan och behöver inte klarlackas andra inte. vill man ändå ha mer klarlack så ska det vara en speciel lack som inte orsakar resningar eller missfärgningar. och det gäller samtliga lacker att de måste tycka om varandra.
av Cicaro
Hasse63 skrev:vill man ändå ha mer klarlack så ska det vara en speciel lack som inte orsakar resningar eller missfärgningar. och det gäller samtliga lacker att de måste tycka om varandra.
Och en allmän varning för OKQ8s relativt billiga klarlack, den tål inte spolarvätska trots att den härdat en vecka.
av blizzy
har aldrig hört det förut,har varit billackerare i 25 år,att "lacker måste tycka om varann".alla 2k lacker funkar ihop.sprayfärger från ok har jag ingen erfarenhet av.Om man köper sprayfärg från billackarleverantören så får man bäst färg,och dom kan blanda klart den med härdare å allt,men då måste man använda den samma dag.Och detsamma gäller klarlack.Därför funkar inte sprayfärger från ok å dyl. nåt bra,för det finns ingen härdare i den,mest thinner.FRÅGOR PÅ DET?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.