Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag tvättade bilen i dag efter den lilla vintern som har varit. Det var en automattvätt på en bensinstation. Jag köpte en flaska avfettning och duschade på undersidan av bilen. Jag öppnade också bakluckan (V70 -08) för jag har noterat en längre tid att det samlar sig skräp och t.o.m alger frodas där under plåtvecken. Så det fick en dusch också. Jag tänkte att det skall väl lösa upp skräpet sedan får sprutvattnet göra jobbet och skölja bort.
Men "I det så kallade helsike heller!" Det var blött så vattnet hade runnit till därunder, men det sköljde inte bort något nämnvärt.

Bild

Här har jag tagit bilden med bakluckan öppen ett par timmar efter tvätten så det har hunnit torka igen. Det syns lite dåligt men det finns gröngula områden där i sanddammet också. Kanske att det är växtpollen, men det är biologiskt material i alla fall. Och var och en förstår ju att mycket beror på hur och var man kör och hur och var man parkerar när bilen inte används. Är det fler än jag som upplever detta som ett problem? Och vad gör ni åt det?

(Det blir garagebygge senare i år)
av mikebike
Avfettning fungerar inget vidare på biologisk smuts. Det gör däremot "flugborttagar-spray".
Användarvisningsbild
av Sierra94
Alkalisk "riktig" avfettning funkar fint. Dock är ju mackarnas färdiga i flaskor ganska dåliga.
Användarvisningsbild
av Perra83
Japp det är alkalisk avfettning du ska använda INTE den som löser tjärfläckarna.

Spraya på alkalisk avfettning och borsta lite försiktigt med en mjuk pensel. Skölj med vatten. Vill du ha riktigt snyggt kan du alltid vaxa området eller bara spraya på någon quick detaljer/sprayvax. Då blir det lättare rent i framtiden.

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]