Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#945550
Dubben som fälls ut – och in igen

Av: Lars Anders Karlberg. Ny Teknik.
Publicerad 3 februari 2015 10:15

Mikael Fernholm i Västerås har uppfunnit en dubb på däcken som aktiveras när det är isigt på vägarna och drar sig tillbaka när det är torrt väglag. Nu väntar han på det slutliga godkännandet av patentet.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 880790.ece
Användarvisningsbild
av hakank
#946659
Hoppas det blir succe'. Trött på söderkörda vägar och denna skit som dubben för med sig..
Användarvisningsbild
av Alucinor
#947245
hakank skrev:Hoppas det blir succe'.
Bör vara framtiden. Mindre slitage på vägar (och däck med dubb som håller längre) och med vägar (och länder) med förbud mot dubbdäck. Blir intressant att se vad priserna hamnar på för dessa gummin.
av PTV
#947379
Säkert bra med infällbara dubbar i däcken men problemet hos alla de som fortfarande inte kan reglerna om dimljus fram och bak lär ju säkert kvarstå hos dessa användare när de förmodligen kommer körandes med dubben ute vid helt fel årstid. :D
#950303
hakank skrev:Hoppas det blir succe'. Trött på söderkörda vägar och denna skit som dubben för med sig..


"Vägslitage

Saltning innebär en temperaturchock för vägbanan, eftersom temperaturen inom någon minut kan sjunka från 0-6 till 21-26 minusgrader.
Vägslitaget beror huvudsakligen på att saltet inklusive tillsatsämnen förstör asfaltens bindemedel samt att termochockerna orsakar söndersprängning av vägbanan. Vägverkets reaktion på så kallade termochocker är inte att minska saltningen, utan att man beställer en ny typ av asfalt vid nästa omläggning av vägbanan.
Denna nya typ av asfalt är så tät att den inte släpper igenom smältvattnet. Konsekvensen av detta är att man istället måste ut och salta oftare. Smältvattnet ligger kvar på vägbanan och fryser när temperaturen faller åstadkommande blixthalka "made by" Vägverket!
Enligt en undersökning redovisad av TVs Trafikmagasin är endast 5% av vägslitaget orsakat av dubbar, resten beror bland annat på vägsaltning"

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... 1art11.htm

"Besiktningen visar att det är skador på grund av vägsalt som gjort att betongen lossnat från kantbalkarna på bron. Det säger Stefan Holst som är gatuingenjör på Jönköpings kommun."

Https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5884553
Användarvisningsbild
av hakank
#950424
Hamnar saltet bara i hjulspåren? Och... Bilen börjar direkt bli skitig så fort dubbdäcken kommer på, innan det börjar saltas.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]