Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Dicer
Skulle fixa skärmarna på vår andra bil, och slipade och hade på rostgrundsfärg. Men när jag skulle köra lackfärgen så fick jag en väldigt tydlig gräns från maskningen. Tyckte nog att jag höll burken tillräckligt långt ifrån för att det inte skulle bli så mycket färg precis vid maskningen utan mer på själva lagningen. Förstår ni vad jag menar? Och hur får man en mer "osynlig" övergång?
av Addekarlsson
När färgen härdat får du gå på med polering för att få till övergången lite bättre.
Obs! Inte rubbing, utan vanlig polering bara.

Mvh/ Adde
av Dicer
Addekarlsson skrev:När färgen härdat får du gå på med polering för att få till övergången lite bättre.
Obs! Inte rubbing, utan vanlig polering bara.

Mvh/ Adde
Aha...jag trodde faktiskt att man kanske skulle ha rubbing för att liksom "sudda" ut övergången. Men är det normalt eller bara att man är nybörjare som gör att det blir en sån tydlig övergång längs maskeringen? Jag trodde det berodde på om man sprayar för nära så att det blir för mycket färg..
av Addekarlsson
När man lackar på befintlig lack, så ska man försöka lacka ända ut till en given "skarv", för att dölja övergången så mycket som möjligt.
Som exempel, har man ytterst lite rost precis längst ut på en skärmkant, så maskerar man vanligen längs "vecket" som är mellan skärm icg hjulhus. Svårt att förklara, emn du kanske förstår?
Man letar alltså den givna linjen att lacka till.

Att du fått en synlig övergång är absolut inte ovanligt, och det är som sagt jättesvårt att lyckas med en bättringslack på en slät yta. Bättringslacka en motorhuv, då tar man hela huven istället.

Börjar du spraya på olika avstånd, så får du inte en bättre övergång, utan du riskerar bara att få en sk torrsprut där du ökar avståndet.

Men testa polera och se vad sm blir av det. Du kan få polera ett par 3, 4 ggr innan det börjar bli bättre. :wink:

Nu ska mina ord tas med en nya salt oxå, för jag är ingen lackerare. Jag förmedlar bara egna erfarenheter, samt vad jag läst på andra forum, skrivet av killar och tjejer som jobbar med detta. Så jag kan ha missförstått information samt kan även komma ihåg fel.
Men polering förstör inget, så polera på du. Men som sagt, lacken ska härda i ett par veckor först innan polering.

Mvh/ Adde
av jbl
Gränsen går att sudda ut med hjälp av polering helt klart. Jag tror nog att det måste till rubbing med maskin för att få till det. Därefter polish för att få upp maximalt med glans.

Men en god regel är att inte bruka mer resurser än nödvändigt.

Så jag skulle prova med polish och maskin först.
av blizzy
jag skulle ALDRIG ta sprayfärg
av kaffe_koppen
Som det är sagt här gör man ju själva skarven mellan ny och gammal färg där det redan är ett veck, alltså inte mitt i dörren där det är helt plant, om du förstår vad jag menar. Sedan kan man göra som så för att det inte ska bli sådan stor kant, att när man maskerat närmast skadan med maskeringstejpen, så viker man upp kanten på tejpen lite. Det blir alltså som ett litet tak eller tejpen ligger inte riktigt emot plåten om man säger. Då "dammar" färgen in under tejpen, vilket inte ger så skarp kant.
Hoppas du förstår vad jag menar, det är svårt att förklara:P.
/MVH
av Dicer
kaffe_koppen skrev:Som det är sagt här gör man ju själva skarven mellan ny och gammal färg där det redan är ett veck, alltså inte mitt i dörren där det är helt plant, om du förstår vad jag menar. Sedan kan man göra som så för att det inte ska bli sådan stor kant, att när man maskerat närmast skadan med maskeringstejpen, så viker man upp kanten på tejpen lite. Det blir alltså som ett litet tak eller tejpen ligger inte riktigt emot plåten om man säger. Då "dammar" färgen in under tejpen, vilket inte ger så skarp kant.
Hoppas du förstår vad jag menar, det är svårt att förklara:P.
/MVH
Jo jag förstår precis, om man har tejpen på så blir det en tydligare gräns än om man liksom kan sudda fram gränsen genom att vika upp lite av tejpen.
Men Blizzy som aldrig skulle använda sprayfärg kanske har tips om vad han skulle använda då??

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.