Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoRaggarn99
Hej!

Har ett par Led lister som jag har monterat i bilen, men får inte listerna att lysa, Har en Plus gående från batteriet med säkringar och har jordat.

Men ändå så får jag inte Led listerna att lysa, måste man dra fram en minus kabel?

Och har det någon betydelse att man drar via en "killerswitch"?

Skulle vara tacksam för all hjälp, bil el är inte min starka sida :oops:

//VolvoRaggarn99
Användarvisningsbild
av P210
En testlampa eller mätinstrument (multimeter) är ett måste när man håller på med bilel.
Bild
Då kan du kolla;
1. Jorda testlampan/instrumentet där du vet det är jord (batteriet eller testa olika jordpunkter) och testa om det är 12v spänning fram i kabeln du dragit fram.
2. Anslut lampan till 12+ (din kabel när du vet att den ger ström!)) och kolla om testlampan lyser när du jordar där du tänkt!

Koppla något är omöjligt annars då du bara gissar.

En "killerswitch" sätter du på ena batterikabeln, bryter du den är ju hela bilen strömlös - samma sak som att plocka bort batteriet!
Tar du strömmen från fel sida kan du ju bara få listen att lysa, resten av bilen är strömlös.. tar du strömmen från andra polen på switchen finns ingen ström till varken bilen eller ledlisten när du bryter strömmen!
Bild
av Jäverhammar
Killerswitchen är väl bara för ledlisten?
Du måste alltid ha både plus och jord/minus fram till det som ska lysa. Med bara en kabel plus eller minus kan kretsen inte bli sluten.
Användarvisningsbild
av VolvoRaggarn99
Okej, när jag sa killerswitch mena jag en sån här: Bild

Och det med ström vet jag inte om det kommer igenom kablarna. Det var min morbror som hjälpte mig att dra kablarna :oops:
av Jonas_latt
VolvoRaggarn99 skrev:Okej, när jag sa killerswitch mena jag en sån här: Bild

Och det med ström vet jag inte om det kommer igenom kablarna. Det var min morbror som hjälpte mig att dra kablarna :oops:

Vet du inte om du har ström i kabeln? Du ska nog inte be honom om mer hjälp.
Har han tagit direkt ström till knappen via en säkring sen vidare till Led lampan.

Så aning har du ingen jord, eller så har du ingen ström.
Och är det direkt ström så beror det på att säkringen är trasig. Eller att knappen är trasig.
Annars är det inte direkt ström.
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!