Robbi skrev:Dags att börja fundera på hur jag ska behandla min XC70 med metalic Caspian Blue. Vaxa och ha en trevlig stund eller nymodigheten lackförsegling. Har hittills endast sköljt av då min bil är en månad. Hur gör ni med de nya bilarna?
Tvätta noga med bilschampo utan vax använd minst tre hinkar med varmt vatten (har blivit mycket smutsig kan du behöva avfettning först, prova en utan lösningsmedel först) och torka med sämskinn som du sköljer i rent vatten.
Använd sedan Hagmans lackskydd. Hade detta på min gamla v70 (svart) från -99 och vattnet pärlade sig i över ett år efter behandling när jag tvättade.
Har en kompis som tipsade om att man kan låta lackskyddet (hagmans) sitta över natten eller längre innan man polerar/torkar av det för att få en längre hållbarhet.
Jag har inte testat det dock så prova ett litet område först. Har man inte gjort underarbetet ordentligt först så finns det risk att det blir flammigt av ett lackskydd som ju inte har någon polerande effekt. Men din bil är ju ny så en noggrann tvätt borde räcka.
Har även testat proffessionell behandling/lackskydd men upplever inte den pärlande effekten så länge som om man gör det själv. Heller inte att bilen blir så mycket mer lättvättad. Gäller även ditec som man ju tror ska vara bland de bättre.
Tror det var den här jag använde:
http://www.hagmans.se/Mobil/product.asp ... menuid=123
Har dock för mig att det kallades lackförsegling sist jag köpte det men det var ett par år sem.
Flytande hårdvax och lackförsegling är nog ingen större skillnad då det säljs till konsummenter. De proffessionella lackförsegöarna använder 2-komponentsprodukter.
Har även testat autosmarts produkter och har funkat bra och håll länge. Använder deras avfettning som de säger ska vara skomsam mot vaxade ytor-verkar funka.