Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Jag har Hankook Ventus V12evo K110 (235x40x18) sommardäck som jag nu monterat av för vinterdäckens skull. Då ser jag hur mitt högra däck fram är väldigt konstigt slitet. Däcket har i sitt ursprung fyra längsgående spår i mitten på däcket. Från det vänstra (innersta spåret) och in mot bilen är det totalt blankslitet. Från vänstra spåret (innersta) och över de andra tre spåren och ut från bilen är det jämnt slitet och ca 3-4mm mönsterdjup kvar. När jag för 2 månader sedan tittade så såg jag tendenser till slitage på insidan, som nu är totalt blankslitet.
Då jag skiftar däckpar bak och fram varje år, så är det andra gången jag ser det här nu. Förra gången var det båda däcken fram som var nerslitet på insidan precis som detta.
Jag använder fortfarande mina Good Year friktionsdäck (215x55x16) vintertid sen bilen var ny (2008) och det finns ingen antydan till snedslitning på däckmönstret på något av dom fyra däcken.
Jag har en volvo C70N T5 -08. Bilen är köpt ny från Bilia med volvo originalfälgar och 235x40x18 däck.
För ca 2 månader sedan balanserade jag om alla fyra hjulen.

Är däcken för breda för bilen? Är fälgarna för smala?
Användarvisningsbild
av CabBO
Hjulinställning skulle jag kunna göra, men jag har ju inga problem med mina vinterhjul som jag kört i 5 vintrar.
Det är på mina breda sommarhjul problemen kommer för andra gången. En bit på ca 5cm som blir blanksliten och där övriga mönsterdjup är ok.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag hade min bil inne på hjulinställning för någon veckla sen. Fanns ingen direkt antydan till snedslitning vid närmare koll, men likväl fick mecken justera samtliga vinklar på alla 4 hjulen... Så även jag rekomenderar en hjulinställning om detta aldrig har gjorts.
Användarvisningsbild
av joel80
Två av mina däck hade typ samma slitning om jag förstår din beskrivning! Kolla bilden på ett av de som är nedslitet och sen på ett av de andra paret där jag har ordentligt med däck kvar.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av frefre
I och med att bilen är några år gammal och problemet uppkommit relativt nyligen tycker jag att det låter som att nån led börjar bli sliten. Kanske styrleder?

Du skriver att det är Volvo originalfälgar - innebär det att det är originalfälgarna för C70 eller att det är Volvofälgar? Om det är fel ET på fälgarna för din bil kanske du kan få snett slitage?

// F
Användarvisningsbild
av CabBO
Till Lucif3r: Det skulle kunna vara som du säger att min hjulinställning är ok för 215x55x16 däcken men inte för 235x40x18 däcken då detta har hänt två ggr nu med dom däcken.

TommyP86: Det är andra gången det händer nu på dessa år. Det ser bra ut tills det är 3-4 mm kvar och sen slits den innersta delen ner totalt.

Joel80: Det är exakt så, men bara det att det blir totalt nedslitet på insidan när det är 3-4mm kvar på övriga mönstret.

Frefre: Det är andra gången detta händer, så det är inte nyligen. Ja, det är originalfälgar och däckdimension för denna C70N T5 -08. Jag fick köpa till mina vinterhjul på Bilia när jag köpte bilen.

Jag får göra en hjulinställning och hoppas att det träffar rätt för både sommar- och vinterhjul.

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

https://www.ntd.com/volvo-recalls-over-413000-us-v[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]