Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Suunto
Slängde på helt nya vintärdäck i måndags.
Bil: Volvo V60 T5, MY15
Däck: Nokian Hakkapeliitta 8
Fälg: Balder 17 tum

Jag tycker att ljudnivån är hög med dessa däck. Från 0 km/h - uppåt.
Någon annan som håller med? Eller har jag fått något måndags ex?
Kanske blir bättre efter ca 50-100 mil?
Är medveten om att det är cirka 50 procent fler dubbar än föregångaren.
Har alltid kört dubbdäck, inget nytt för mig.

En annan sak, Made in Russia. Stämmer det?
Däck och Fälg köpta hos Volvo handlare.
Användarvisningsbild
av x74
Kan väl bara svara för min egen del
Har v60 -14 som jag köpte till splitternya continental dubb däck, dubb är inget nytt för mig har haft sprillans nya förut med. men,,,,,,,,,ljudet!? :twisted: i dom däcken var någon jag inte kunde drömma om att uppfyllas 2014, kunde inte åka på dem så jag tog då av dom tills snön kom, läste runt lite och en inkörnings period på en 200 mil behövdes, då jag tidigare ägt nya dubb som jag upplevt vart tysta från dag1 dock var det en v70 jag hade då även på en gammal 740 som jag köpte nytt till engång i tiden, så fick jag lite svårt att tro att man skulle få ner ljudet på dem, men efter 200-250 mil börja det faktiskt lossna och blev lika tysta som sommardäcken :D
Har näst intill identisk setup som dig (V60 D4 My15, laminerade rutor, Balder 17" med Hakka 8.).

Upplevde också att vinterhjulen lät mycket mer än jag väntat mig. Tycker dock att det lagt sig en del trots att jag inte hunnit köra mer än kanske 30-40 mil sen vinterdäcken åkte på. Störde mig på det i början men inte längre trots att jag vissa dagar kör min väldigt tysta Sharan med Hakka7 och vissa dagar kör min V60 med Hakka8.

Tror det till viss del beror på däcken och till viss del på bilen (V60 med standardchassit låter ganska mycket mer än min Sharan samt min tidigare V70 My10).
Har selv en V60-My15 D4 med samme dekk. Og med dimensjonen 235-40-19.
Det var så mye støy(lyd) at jeg vurderte å bytte dekk. Fikk da info om at det er lyddemping under piggene på nye Nokian dekk. ! ??:-/
Ble å låne et eks med innkjørte dekk(ca 2000km) Og disse var mye bedre.

Har kjørt ca 1000km med mine dekk nå, og de blir bare bedre og bedre. Men helt lydløse blir de nok aldrig!

Håper du opplever det samme som meg.

Mvh Twendor
Är inne på tredje vintern med mina Hakka 7 och de är förskräckligt bullriga. Har ändå laminerade rutor och 16".
Good Year brukar ha betydligt tystare dubbdäck men också avsevärt sämre grepp.
/PH
Kan bara instämma i kören. Jag tycker mina är bra högljudda också. Nu har de snart gått tvåhundra mil så vi får väl se hur jag upplever dem efter det.
Jag märkte ingen större skillnad mellan mina 19" sommardäck och 17" dubbade Hakka 8 SUV. Nu har jag inte kört över 80 km i timmen än pga inkörning fortfarande men än så länge är jag väldigt nöjd med ljudnivån. Bedömningen är högst subjektiv förstås och beror på personliga referenser.
Jag har också laminerade rutor med allt vad det innebär.
Senast redigerad av 1 corb06, redigerad totalt 0 gånger.
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]