Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Till våren vankas motortvätt, om det inte blir nu i vinter,

Sist Jag gjorde det på en bensinare så kom det vatten in i fördelaren....

Så några tips? Plasta in fördelarlocket?

Motortvättsmedel eller avfettning?

Kall motor är väll bäst?

Ska man köra med högtryckarn?

Vill ha det skinande rent överallt, alltså alla kablar, trånga hörn m.m

En B200K i fråga.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Ja en plastpåse el dyl runt fördelare, sedan på med kallavfettning på kall motor och gno runt med diskborste, och upprepa proceduren tills du tycker det är ok. Sedan högtryckar du ordentligt, en sådan bil du har är ju inte så känslig pga avsaknad av det mesta i känslig elektronik som dagens bilar är fullsmetade med :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Motortvättar min V70 typ varje månad. Täcker inget utan väljer att inte rikta strålen direkt mot känsliga elkomponenter. 740 in tvättar jag oxå och undviker helt spruta på generator fördelare mm så gott det går. kör alltid högtryck
av rid54
Ja, fördelaren är känslig och en plastpåse hjälper fint. På en äldre bil skulle jag nog tveka att använda riktigt högtryck. Även om den generationen inte har så mycket elektronik, så finns ju ändå vanlig bil-el... Lite åldrat gummi här o var lär kunna släppa in vatten om det kommer med högt tryck och då är det lätt att det blir kvar inne i kontakter etc och då kommer korrosionen som på beställning efter en tid. Jag tycker att effekten på själva motorn blir bättre om den är typ lite varm (inte het!) och det hjälper urtorkningen om man inte tänkte köra en bra bit efter tvätten. Generatorn tål vattenstänk, men även den måste få en chans att torka innan det riskerar att bli korrosion; det är ju spänning på från batteriet hela tiden och krypströmmar kan bli bleka döden för diodplattan.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag varmkör alltid bilen direkt efter motortvätt så den torkar snabbt. Gjorde det inte en gång på en mazda jag hade utan backa bara in bilen sen när jag starta igen så var generatorn ur funk sen dess varmkör jag alltid omgående och har aldrig haft strul :-)-)
av zxcvbn
Tack för samtliga svar!

Ja då blir det iallafall plastpåse runt fördelaren.

Dock den enda Högtryckarn Jag har tillgång till nu är en riktig Kärcher industritvätt en av dem största modellerna och den är det riktigt högt tryck i..

Och Jag skulle velat spola ren motorn innan besiktningen i Januari...

Ja isåfall blir det en låååång tur för att kunna varmköra den..

Jag motortvättar också alltid min bruksbil En V70 2,4Diesel -07 men den är det så mycket plastdetaljer över motorn så än sålänge går det bra och det är ju en Diesel så ingen tändfördelar historier i den

Är så satans orolig att förstöra något i tändsystemet/laddtillförseln /tändspole i 240 känns så onödigt... Men vill ändå ha rent under huven..

Eller om Jag bara kör vanlig trädgårdsslang och borste.. men blir ju inte lika fint då...
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag skulle inte vågat köra med högtryck. Det är en gammal bil och tråkigt om det går sönder något. Det går att få fint ändå, men det tar längre tid. Men det kan ju ta tid att felsöka också om det går illa med högtryckssprutan.
av zxcvbn
Så sant så! Onödigt att förstöra mer än man gör nytta! :roll:

Blir nog bara trädgårdslang och avfettning då..

Är ju en förgasarmotor men inte ska man behöva täcka över förgarsaren?

Tack för alla svar! :lol:
av andy78
Man ska inte högtrycka i motorummet, vatten tar sig in där det annars inte kommer in,gör man det varje månad så borde det räcka med lite avfettning och spola av.
av zxcvbn
Jo självklart om man gör det varje månad så räcker det med bara slang och avfettning men så är inte fallet om man köper en bil från -1985 som Jag man inte ägt sen ny och kunnat tvätta den varje månad under huven....... ..

Nåja blir borste och trädågrdsslang samt avfettning men täcke r nog ändå fördelaren "just in case" säkra före osäkre..
Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]

Som rubriken lyder..någon som vet? V70 201[…]