Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av superniklas
Hej!

Saknar en diskussion om nanoprodukter för bilvård här, så jag startar en.

Tjackade ett bilvårdset från http://www.nanotvatt.se nyss...någon annan som gjort det och kan nämna något om resultatet? Vad jag hört från bekanta som testat liknande priodukter ska resultatet bli väldigt bra, särskilt bilglasbehandligen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
superniklas skrev:Hej!

Tjackade ett bilvårdset från http://www.nanotvatt.se nyss...någon annan som gjort det och kan nämna något om resultatet? Vad jag hört från bekanta som testat liknande priodukter ska resultatet bli väldigt bra, särskilt bilglasbehandligen.
Nanoprodukter innehåller ju "nanopartiklar" som är så små att de lätt förlyttar sig genom hud, slemghinnor, lungor osv in i kroppen. Undrar när vi kommer se effekterna av detta.
av superniklas
VolvoB20 skrev:

Nanoprodukter innehåller ju "nanopartiklar" som är så små att de lätt förlyttar sig genom hud, slemghinnor, lungor osv in i kroppen. Undrar när vi kommer se effekterna av detta.
Har läst på lite om detta och inte hittat att detta skulle vara bevisat. För övrigt så finns det ju redan i naturen massor och åter massor av partiklar i nanostorlek som inte är farliga...Det är ju själva ämnet i en partikel som är farligt, inte nanopartiklarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
superniklas skrev:
VolvoB20 skrev:

Har läst på lite om detta och inte hittat att detta skulle vara bevisat. För övrigt så finns det ju redan i naturen massor och åter massor av partiklar i nanostorlek som inte är farliga...Det är ju själva ämnet i en partikel som är farligt, inte nanopartiklarna.
Kan väl vara så.

Här är ett team som använder nanopartiklar för att flytta arvsmassa in och ut ur cellerna. Partiklarna är så små (Nano) att de kan åka in och ut genom cellväggarna.

http://www.nyteknik.se/art/47361

För att få fart på partiklarna används värme genererad av elektriska vågor (som från en mobil tex).

Så du ska kanske inte använda mobilen några dagar efter det att du använt nanopaartiklar på bilen.. :D
av superniklas
VolvoB20 skrev:
superniklas skrev:
VolvoB20 skrev: Nanoprodukter innehåller ju "nanopartiklar" som är så små att de lätt förlyttar sig genom hud, slemghinnor, lungor osv in i kroppen. Undrar när vi kommer se effekterna av detta.
Kan väl vara så.

Här är ett team som använder nanopartiklar för att flytta arvsmassa in och ut ur cellerna. Partiklarna är så små (Nano) att de kan åka in och ut genom cellväggarna.

http://www.nyteknik.se/art/47361

För att få fart på partiklarna används värme genererad av elektriska vågor (som från en mobil tex).

Så du ska kanske inte använda mobilen några dagar efter det att du använt nanopaartiklar på bilen.. :D

Vadå "som från en mobil" ? Du säger även elektriska vågor. Det är INTE samma sak som magnetiska. En mobil genererar inte pulserande magnetiska vågor, vilket forskarna använde i sitt experiment.

Det är klart att man kan åstadkomma vissa effekter med nanopartiklar om man nu vill det, men det betyder ju inte att det skulle vara farligt med nanopartiklar generellt sett.
av jbl
Man får nog skilja på nano lacksydd och polermedel mot annat nano mumbo jumbo.

Men man bör nog vara försiktigare då det betyder mindre partiklar som är lättare att andas när det dammar. Så länge det är blött är det nog ok.

Man kanske ska använda andningsmask vid avtorkning. Åtminstone så bör det vara väl ventilerat. Tror inte att man släpper produkter för konsumenter som är livsfarliga utan en massa varningar på produkten.

Företaget skulle bli stämda upp över öronen om så vore fallet.
av superniklas
Jag tror man ska jobba på samma sätt som med vanliga produkter som har förmågan att dunsta...god ventilering är aldrig fel.

Bilglasbehandlingen funkar skitbra! Lackmedlet helt okej..får se hur länge det håller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
superniklas skrev:
VolvoB20 skrev:

Nu börjar det visst hända saker. Runt om i värden börjar man vakna och börjar fatta att det INTE är ämnet i partikeln som är farlig utan att det är en kombination av mekaniska egenskaperna.

Nanopartiklar tar sig lätt igenom cellmembranet och orsakar lunskador, eller genom blod/hjärn barriären och orsakar hjärnskador.

De första testresultaten på möss och råttor är nu framme och dessa visar både lung och hjärnskador, detta trots att nanopartiklarna i testet var gjorda av helt ogiftigt kol. Skadorn liknar asbestskador då de skadar celler mekaniskt. Och självklart kan ta med sig andra kemiska ämnen som fastnat på nanopartikeln in i celler och hjärna, dessa skulle normalt inte nå så långt.

Kemikalienspektionen har fått på sig att utreda detta.

Kanske får man en blank bil men får dras med lungcancer och hjärnskador och vanskapta ungar.
av jchrister

Bara för att det står nano på produkten, behöver det ju inte betyda att det är en nanoprodukt. Vad jag hört kostar en maskin som omvandlat materialet till nanopartiklar en hel del pengar. Sonax byggde en maskin/apparat till kostnad av 1 miljon euro. Är inte tillräckligt insatt i detta ämne, men kan ta reda på hur det ligger till i nanofloran av produkter. Får återkomma efter helgen med detta om intresse finns
av jonker70
Tjenare alla Nano-Fans .elelr de som fortfarande är bättre ovetande.
Många mil i tjänsten så fick jag nys om nanoprodukter,så jag började kolla lite!
och det slutade lyckligt !!!!
Jag har provat Nanoprodukter till bilen ( Textil , Fälgar , vindruta )
och det är det bästa jag gjort .
Som egen företagare så jagar man alltid det där lilla xtra, för att få ekonomi på saker och ting så,detta blev jätte bra !

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]