Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Fälgguide med fälgkalkulator

Det här med fälgar och däcksdimensioner verkar vara något som många har frågor om.
Framför allt verkar ET vara det första man hakar upp sig på.

OBS denna guide kommer inte beröra det faktum att många bilar har ett s.k. helbilsgodkännande och bara är godkända med ett visst antal olika dimensioner utan bara ta det rent praktiska!

- Jag vill gå upp i tumstorlek på mina fälgar, - kan jag ha 20tummare på min bil?

1. Börja med omkretsen, går man upp i tumtal på fälgen måste man gå ned profil på däcket, en tumregel kan vara det gamla kravet +/- 5% ifrån originaldimensionen i omkrets (höjd går lika bra att jämföra).

Alla hjul på bilden nedan ligger mellan 24,2" till 25" i höjd.
Bild

2. Ett större tumtal på fälgen innebär nästan alltid ett bredare däck/hjul, man måste se till att frigång finns inåt och att fälgen inte sticker ut ur hjulhuset genom att se till att ET, även kallat offset och fälgens bredd inte ökar för mycket ifrån originaldimensionen genom att jämföra originaldimensionen till din bil med den tilltänkta fälgen/däcket. Mycket går mäta fram själv, men kalkylatorn nedan underlättar;

Exemplet nedan visar skillnaden mellan en Volvo originalfälg 8x18" ET 55 med däck 245/40 R18 mot ny dimension 9X20" ET 45 med 235-30/20
Observera måttet 203mm för 245 däcket till vänster och 229mm till höger, +26mmför det smalare 235 däcket - det finns rekommendationer för fälgbredden för varje däckdimension, och vill man inte ha "tyskstuk" på 20tumarna skulle man gå upp till i däckbredd tex 255/30, tänk då på att höjden samtidigt ökar.

Man får en sammanställning nedanför däcksprofilerna med skillnader, (knappa in ditt originalhjul till vänster ruta för rätt jämförelse)
ET värdet kallas offset i kalkylatorn. Backspace = monteringsdjupet blir 173mm, 3mm längre in i hjuhuset/närmre fjäderben etc.
Hjulet hamnar 5mm längre ut än originalet, kolla frigång till skärmkanter, eller om det finns rum för 5mm ökning utan att hjulet hamnar utanför karossidan.
Bild

Länk till kalkulatorn:
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
Senast redigerad av 2 P210, redigerad totalt 0 gång.
Fantastiskt bra kalkylator! :-)-)
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]