Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej!

Sitter i tagen att beställa nya dubbfria vinterdäck. Vinterdäcken som satt på bilen vid leverans (ny bil) var Nokian Hakkapeliitta R 195/65/R15 95R XL.
De jag kommer beställa hem ska ligga på andra fälgar som är 16", dvs 205/55/16.

Nu till mina funderingar:
Vad bör jag ha för benämningar på däcken? De som satt på min V50 D2 MY11 hette ju "95R", dvs max 170 km/h.
Måste inte däcken benämnas minst med bilens teoretiska toppfart, som på min bil är 195 km/h? (U, H, V, Z, W eller Y-däck)
Borde jag inte kuna ha ett lägre belastningsindex, 91-94-däck?
Eller kan man ha ett högre belastningsindex och en lägre hastighetskod? Att det går på ett ut?
XL-däck känns lite väl tilltaget, är det ett krav?

Totalvikt 1900 kg, skattevikt 1490kg och tjänstevikt 1494 kg. Bilen levererades med sommardäck 205/55/R16 91H.

//Fredde
Belastningsindexet bör du ha rätt, högre är okej men du bör inte gå under. Hastighetskoden kan du ha lägre på vinterdäcken.

De flest vinterdäck som ja har haft har varit XL däck.
Perra83 skrev:Belastningsindexet bör du ha rätt, högre är okej men du bör inte gå under. Hastighetskoden kan du ha lägre på vinterdäcken.

De flest vinterdäck som ja har haft har varit XL däck.
Men om jag hade belastningsindex 91 på sommardäcken borde jag ju kunna gå ner till 91 eller 94 på vinterdäcken? 95 känns lite väl tilltaget på en V50. Är inne på att införskaffa Hakkapeliitta R2 från Nokian.

Tycker XL-däck börjar lysa med sin frånvaro, även bland Nokian-däck som jag haft på vintern de senaste åren...
Användarvisningsbild
av ER
195/60-16 känns som bättre alternativ än 205/55-16. lastindex är 93R XL på Hakka R2, rullomkretsen 1952mm, dvs. väl inom +/-5% gränsen och grundregeln om smalare däck samt mera profil på vinterdäck passar väl in på dessa. Anser V50 för lätt för att 205:or skall vara optimala vintertid och ju mera modd ju smalare däck att föredra på lätta bilar så man kommer ner utan att plana på uppepå modden. Dessutom något lägre pris på 195.or än 205:or och ännu bättre på 195/65-15 som är den korrekta dim. för vinterbruk om inte bromsar hindrar 15".
Ja du ER, då är vi överens igen.
På V50 ska man inte ha stora däck....
dels pga av att styrningen och dels på pga väggreppet.

vi kanske skulle bilda en klubb du o ja
Jag tycker bilen blir stussig med 195/65/15, speciellt när man kör i högre farter och vid besök i Tyskland (läs: Autobahn) vintertid... Får ta mig en funderare, har orginal-alu för både 15" och 16" hemma.
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!