Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Jag ska köpa mig Lahegas oscilerande polermaskin och undrar nu vad jag behöver för polertrissor.
Maskin: http://shop.bollnasbilvard.se/maskiner/ ... -autorange

Först ordentlig tvätt och tork.
Därefter Polish (http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... l-pa1122sv)
Sedan avsluta med lackskydd (http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/l ... lant-473ml)

Så, vad behöver jag för trissor förutom de som medföljer ?Köper gärna de från BBV i samband med inköp av maskin och lackskydd

/M
Användarvisningsbild
av Perra83
Stopp här nu!!

Har du läst något på http://bilvardsforum.se/ ???
Mycket bra forum där du lär dig allt om bilvård.
Det finns mängder med polermedel som är bättre än det du länkar till. Glöm allt vad bensinmacken har!
av mortimer
De trissorna som medföljer maskinen då ?
Vilken sprit ska jag ha o tvätta med innan lackskyddet ?
Jag är inte ute efter att ställa ut bilen i bilhallen för visning utan bara grundläggande lackvård.

Avdelning på BBV för trissor hittade jag men finns ju en hel uppsjö av de där.
Användarvisningsbild
av milktrucker
1. Maskinen är en standardmaskin "made in china" som säljs av turtle wax, clas ohlsson, lahega, biltema m fl. Köp den med lägst prislapp, ändå samma maskin. Något tveksam kvalitet på den med bl a kol som tar slut ganska fort och limmade kardborreplattor som lossnar.

2. Hur är lacken?
är den det minsta repig så köp en finrubbing som ger bättre resultat, en djupare rengöring.

3. Hur lång skyddstid har menzerna power lock?
Satsa på en riktig lackförsegling med riktigt lång hållbarhet.

Polish innehåller vax, oftast brukar det bli problem med att få bra fäste på lackskyddet. Alltså inte polish innan lackförsgling(vanligtvis)
Ska du ha bra resultat så måste du välja proffsmedel, inte nödvändigtvis det dyraste, men konsumentprodukter fungerar i regel skitdåligt inom bilvård.

Min rekommendation är att köpa maskinen på biltema eller classe och sedan proffsmedel.
Jag använder prorange finish cut och prorange toughguard tillsammans. Förseglingen håller upp till 18 månader. längst på marknaden.
bollnäs säljer tyvärr endast prorange topguard som är 1-komponent och håller ca 12 månader.
Polerrondeller finns hur många som helst, autosmart/smartabs egna är grymt bra, men framförallt hållbara.
Till finish cut och finrubbing ska du ha en lite hårdare med lätt "riv" i, det brukar vara de gula som är mediumhård som passar bäst till det.
till förseglingen använder du de vita mjuka som medföljer maskinen.

min polering med prorange finish cut och förseglad med toughguard
IMG_6321.JPG
IMG_6320.JPG
IMG_6317.JPG
Användarvisningsbild
av milktrucker
1. Maskinen är en standardmaskin "made in china" som säljs av turtle wax, clas ohlsson, lahega, biltema m fl. Köp den med lägst prislapp, ändå samma maskin. Något tveksam kvalitet på den med bl a kol som tar slut ganska fort och limmade kardborreplattor som lossnar.

2. Hur är lacken?
är den det minsta repig så köp en finrubbing som ger bättre resultat, en djupare rengöring.

3. Hur lång skyddstid har menzerna power lock?
Satsa på en riktig lackförsegling med riktigt lång hållbarhet.

Polish innehåller vax, oftast brukar det bli problem med att få bra fäste på lackskyddet. Alltså inte polish innan lackförsgling(vanligtvis)
Ska du ha bra resultat så måste du välja proffsmedel, inte nödvändigtvis det dyraste, men konsumentprodukter fungerar i regel skitdåligt inom bilvård.

Min rekommendation är att köpa maskinen på biltema eller classe och sedan proffsmedel.
Jag använder prorange finish cut och prorange toughguard tillsammans. Förseglingen håller upp till 18 månader. längst på marknaden.
bollnäs säljer tyvärr endast prorange topguard som är 1-komponent och håller ca 12 månader.
Polerrondeller finns hur många som helst, autosmart/smartabs egna är grymt bra, men framförallt hållbara.
Till finish cut och finrubbing ska du ha en lite hårdare med lätt "riv" i, det brukar vara de gula som är mediumhård som passar bäst till det.
till förseglingen använder du de vita mjuka som medföljer maskinen.

min polering med prorange finish cut och förseglad med toughguard
Bilagan IMG_6321.JPG finns inte längre
Bilagan IMG_6320.JPG finns inte längre
Bilagan IMG_6317.JPG finns inte längre
Bilagor
IMG_6321.JPG
IMG_6321.JPG (1.89 MiB) Visad 1747 gånger
IMG_6320.JPG
IMG_6320.JPG (1.79 MiB) Visad 1728 gånger
IMG_6317.JPG
IMG_6317.JPG (1.69 MiB) Visad 1746 gånger
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
@Milktrucker. Det va lite skillnad mot min ORE. Står du inomhus eller ute vid behandlingen?
av mortimer
Lahega maskinen har jag hittat ny för 375kr så den tar jag.
Jag ska bara behandla min egna bil; alltså inte öppna någon firma eller fixa grannarnas bilar.

Är en Flamencoröd V70 från 2011 som behandlades av Bilia när den såldes för snart 1 år sedan. Därav relativt bra i lacken om det än finns lite smårepor, främst på bagageluckan.

Köper allt från BBV:
Artikelnummer:2171500-T
Artikelnummer:2103250
Artikelnummer:BL25VI100
Artikelnummer:BL25GT100F
Artikelnummer:MPLPS500
Användarvisningsbild
av milktrucker
BBV High Gloss 250ml som du refererar till kommer inte fungera mot de smårepor som du säger finns på bilen, den må kunna plocka bort oxid, men det lär du inte ha mycket av på en bil som konserverades för något år sedan.
Du behöver rubbing för att plocka repor, t ex Prorange power cut , autosmart raptor eller Menzerna Power Finish 2500 innan du använder polishen.

@Milktrucker. Det va lite skillnad mot min ORE. Står du inomhus eller ute vid behandlingen?
Ja jag stod inomhus, men det funkar i värsta fall i en tvätthall på macken om man har porten öppen och får in mycket dagsljus.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Menzerna Power Lock är riktigt bra faktiskt! Enkelt att lägga på (med maskin) och väldigt enkelt att torka av. Grym avrinning och bra hållbarhet! :-)-)

Mina favoritmedel är Menzerna Power Finish och sen Super Finish. Bra resultat och enkla att jobba med.

http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p ... sf-3x250ml

Vill du få bästa möjliga avverkning med mussepigg-maskinen så är det optipad som gäller! http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p ... isted-wool

Sen till fin-polering är några mediumhårda bra. Till Power Lock ska du ha mjuka trissor.
Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]

Byta torkarblad själv?

tack för alla svar!