- ons 06 aug 2014, 20:28
#886639
Ok, om någon orkar läsa så började det såhär. Vi bilade ner till syrran i Gbg (Jag bor i Skellefteå) för 3 veckor sedan. Redan innan jag åkte hade jag upptäckt att det inte var kvar så mycket på bakdäcken. Hade dock ej tid eller pengar att köpa nya innan avfärd. Väl i Gbg så såg jag en annons på hyfsade priser på nya däck + balansering. Accilles däck 225/45 17". Jag läste lite recensioner om däcket och ansåg att det dög. Jag åkte till däckhandlaren och det slutade med att jag köpte 4 nya däck (Framdäcken var var vid kontroll inte heller mycket kvar att ha.)
På motorvägen ett tag senare upptäckte jag att jag hade väldigt mycket vibrationer vid 85-120km/h. Eftersom jag hade en tid att passa (Skulle vidare till Vimmerby) hade jag inte möjlighet att vända och reklamera felet. Jag antog att felet låg i balanseringen av däcken och jag tänkte att det skulle bli enklare och billigare att balansera om dem när jag kom hem istället för att vända åter. Väl hemma i Skellefteå efter ca 130mils körning i vibratorn lämnade jag in bilen hos Vianor.
Vid ombalansering så konstaterade dem att det var obalans på alla däck. Värst var det på vänster framdäck som de fick slänga på 35g extra vikt på. När jag provkörde bilen upptäckte jag att det visserligen blivit en liten förbättring, dock kvarstod problemet i huvudsak. Det gick dock några dagar innan jag kunde lämna in bilen igen och jag han därav köra ca 40 mil till. Jag upplevde att vibrationerna blev lite värre under dessa mil.
Jag lämnade in bilen igen. Efter en ny balansering sa killen på vianor att det var obalans igen och att 3 av däcken var ovala. De hade dock lagt på lite mer balansvikter för att kompensera detta men påtalade att det förmodligen var fabrikationsfel på dessa däck. Jag frågade om det bara var däcket som var ovalt. Fälgen var dock fint och runt och utan anmärkning. Han sa att stommen på däcken förmodligen ändrat sig under körning, därav obalansen. Han ansåg att det var väldigt ovanligt, nästan till osannolikt, att 3 av 4 nya däck skulle vara ovala. Faktum kvarstår dock. Han ansåg att jag borde kontakta verkstan där jag köpte däcken och be dem skicka nya. Jag blev naturligtvis lite bitter å less av att få höra detta men tänkte att det kanske ändå blev bättre nu efter 3e balanseringen. Ack nej. Samma problem i samma hastigheter.
Problemet är dock vad man har för garantier mot däckverkstan där jag köpte däcken. Det var en lokal verkstad som jag gissar bara finns i gbg. Har aldrig hört talas om dem innan i vart fall. Frågan är om man kan be dem skicka nya däck. Hur brukar rutinerna se ut? Jag kan ju knappast vara den första som får problem med nyinköpta däck på semestern och inte har möjlighet att vända åter...
På motorvägen ett tag senare upptäckte jag att jag hade väldigt mycket vibrationer vid 85-120km/h. Eftersom jag hade en tid att passa (Skulle vidare till Vimmerby) hade jag inte möjlighet att vända och reklamera felet. Jag antog att felet låg i balanseringen av däcken och jag tänkte att det skulle bli enklare och billigare att balansera om dem när jag kom hem istället för att vända åter. Väl hemma i Skellefteå efter ca 130mils körning i vibratorn lämnade jag in bilen hos Vianor.
Vid ombalansering så konstaterade dem att det var obalans på alla däck. Värst var det på vänster framdäck som de fick slänga på 35g extra vikt på. När jag provkörde bilen upptäckte jag att det visserligen blivit en liten förbättring, dock kvarstod problemet i huvudsak. Det gick dock några dagar innan jag kunde lämna in bilen igen och jag han därav köra ca 40 mil till. Jag upplevde att vibrationerna blev lite värre under dessa mil.
Jag lämnade in bilen igen. Efter en ny balansering sa killen på vianor att det var obalans igen och att 3 av däcken var ovala. De hade dock lagt på lite mer balansvikter för att kompensera detta men påtalade att det förmodligen var fabrikationsfel på dessa däck. Jag frågade om det bara var däcket som var ovalt. Fälgen var dock fint och runt och utan anmärkning. Han sa att stommen på däcken förmodligen ändrat sig under körning, därav obalansen. Han ansåg att det var väldigt ovanligt, nästan till osannolikt, att 3 av 4 nya däck skulle vara ovala. Faktum kvarstår dock. Han ansåg att jag borde kontakta verkstan där jag köpte däcken och be dem skicka nya. Jag blev naturligtvis lite bitter å less av att få höra detta men tänkte att det kanske ändå blev bättre nu efter 3e balanseringen. Ack nej. Samma problem i samma hastigheter.
Problemet är dock vad man har för garantier mot däckverkstan där jag köpte däcken. Det var en lokal verkstad som jag gissar bara finns i gbg. Har aldrig hört talas om dem innan i vart fall. Frågan är om man kan be dem skicka nya däck. Hur brukar rutinerna se ut? Jag kan ju knappast vara den första som får problem med nyinköpta däck på semestern och inte har möjlighet att vända åter...