Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Tomainen
Ok, om någon orkar läsa så började det såhär. Vi bilade ner till syrran i Gbg (Jag bor i Skellefteå) för 3 veckor sedan. Redan innan jag åkte hade jag upptäckt att det inte var kvar så mycket på bakdäcken. Hade dock ej tid eller pengar att köpa nya innan avfärd. Väl i Gbg så såg jag en annons på hyfsade priser på nya däck + balansering. Accilles däck 225/45 17". Jag läste lite recensioner om däcket och ansåg att det dög. Jag åkte till däckhandlaren och det slutade med att jag köpte 4 nya däck (Framdäcken var var vid kontroll inte heller mycket kvar att ha.)
På motorvägen ett tag senare upptäckte jag att jag hade väldigt mycket vibrationer vid 85-120km/h. Eftersom jag hade en tid att passa (Skulle vidare till Vimmerby) hade jag inte möjlighet att vända och reklamera felet. Jag antog att felet låg i balanseringen av däcken och jag tänkte att det skulle bli enklare och billigare att balansera om dem när jag kom hem istället för att vända åter. Väl hemma i Skellefteå efter ca 130mils körning i vibratorn lämnade jag in bilen hos Vianor.
Vid ombalansering så konstaterade dem att det var obalans på alla däck. Värst var det på vänster framdäck som de fick slänga på 35g extra vikt på. När jag provkörde bilen upptäckte jag att det visserligen blivit en liten förbättring, dock kvarstod problemet i huvudsak. Det gick dock några dagar innan jag kunde lämna in bilen igen och jag han därav köra ca 40 mil till. Jag upplevde att vibrationerna blev lite värre under dessa mil.
Jag lämnade in bilen igen. Efter en ny balansering sa killen på vianor att det var obalans igen och att 3 av däcken var ovala. De hade dock lagt på lite mer balansvikter för att kompensera detta men påtalade att det förmodligen var fabrikationsfel på dessa däck. Jag frågade om det bara var däcket som var ovalt. Fälgen var dock fint och runt och utan anmärkning. Han sa att stommen på däcken förmodligen ändrat sig under körning, därav obalansen. Han ansåg att det var väldigt ovanligt, nästan till osannolikt, att 3 av 4 nya däck skulle vara ovala. Faktum kvarstår dock. Han ansåg att jag borde kontakta verkstan där jag köpte däcken och be dem skicka nya. Jag blev naturligtvis lite bitter å less av att få höra detta men tänkte att det kanske ändå blev bättre nu efter 3e balanseringen. Ack nej. Samma problem i samma hastigheter.

Problemet är dock vad man har för garantier mot däckverkstan där jag köpte däcken. Det var en lokal verkstad som jag gissar bara finns i gbg. Har aldrig hört talas om dem innan i vart fall. Frågan är om man kan be dem skicka nya däck. Hur brukar rutinerna se ut? Jag kan ju knappast vara den första som får problem med nyinköpta däck på semestern och inte har möjlighet att vända åter...
Användarvisningsbild
av svergie2
Du har konsumentköplagen på din sida, företaget du köpte däcken av ska bevisa din skuld de tre första månaderna. Joel80 är en jävel på kkl, hör med han.
av Tomainen
StefanN --> Problemet är ju att jag bor 120 mil från gbg. Så det är ju inte bara att åka iväg över dagen.. Min spontana tanke var att Vianor kunde gå i god för mig i och med att de har felsökt problemet...

Svergie2--> Jo kkl känner jag till. Frågan är bara om någon vart med om något liknande och hur det har löst sig... Kan man lösa en sån här sak på distans?
Jag tänkte ringa däckverkstan i gbg imorgon. Jag tänkte samla på mig lite info innan bara....
av Lövet
Verkstaden har tyvärr rätt att be dig komma ner med däcken. De måste förvisso åtgärda felet men det ska ske utan onödig olägenhet och kostnad för verkstaden.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Finns det ingen däckverkstad i din närhet som tillhöra samma kedja Tex Vianor?
Användarvisningsbild
av joel80
Hej.. :)

Ja du kan ju alltid trycka på att dom får ersätta resa samt förlorad arbetsdag om du ska köra dit med däcken. Då kanske det blir mer intressant för dem att bara skicka nya och ta tillbaka dom gamla.

Skadestånd
Om köparen har förlorat pengar på grund av en
felaktig vara eller sen leverans kan köparen ha rätt
till skadestånd av säljaren. Skadeståndet kan kombineras
med annat som köparen har rätt till, till exempel
en ny vara eller reparation. Skadeståndet ska
ersätta utgifter, inkomstförluster, prisskillnad vid
ersättningsköp och skador som den felaktiga varan
orsakat på annan egendom som tillhör köparen.
Ett exempel på utgift är kostnad för resor. Köparen
måste alltid hålla nere sina kostnader.

http://www.svenskhandel.se/Documents/ko ... anguage=sv

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... l-pa-vara/

Det sura är ju att vissa mindre firmor skiter i konsumentköplagen och struntar i att dom blir svartlistade.. då måste man dra det till domstol för att få ut nått, det är lite jobbigt. Men har du tur är det en ärlig firma som vill göra rätt för sig.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
olofp skrev:Jag har inte nån bra koll på sånt här men kan man inte vända sig direkt till däcktillverkaren?

Kan man säkert, tänkte faktiskt samma tanke tidigare idag. Men däcken verkar tillverkas i Indonesien. http://www.achillesradial.com/en/home

Kan vara svårt att få dem till att betala ut pengar. Bästa är nog att göra som Joel80 föreslog. Funkar inte det så får TS stämma däckverkstaden. :twisted:
av Lövet
Du har inte köpt några däck av tillverkaren utan återförsäljaren. Det är de som är din motpart och den enda du kan rikta krav mot.
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]