Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Sist jag tvättade bilen så la jag på Biltemas våtvax med en av deras microfiberdukar. Tyckte resultatet blev riktigt bra och framförallt gick det väldigt lätt. Ger ett mer vaxskydd än att bara använda det lilla som finns i vaxschampoo; håller troligen bara 2-3 veckor(en flaska räcker till minst 3ggr på min V70 o kostade runt 50kr)

Min fråga nu; är det någon mer här inne som använder detta och kan uttala sig om hur lacken blir ?
(läste i någon tråd som hade fått sin lack förstörd med frotéhandduk)

/M
Användarvisningsbild
av Perra83
Om du är lite bilvårds intresserad så finns det BETYDLIGT bättre skydd än Biltema vax. Det finns jätte bra lackskydd som är lika enkla att lägga som vax men hållbarheten är upp till ett år om man inte misshandlar bilen vid tvätt.
Varför inte satsa på något mer långsiktigt?
kanske en försegling på 18 månader, så kan du glömma arbetet med vax det närmst 1-1 1/2 åren
av mortimer
milktrucker skrev:Varför inte satsa på något mer långsiktigt?
kanske en försegling på 18 månader, så kan du glömma arbetet med vax det närmst 1-1 1/2 åren
Hade Ditec på min gamle V70 men kostar för mycket mot hållbarheten.
av mortimer
Perra83 skrev:Om du är lite bilvårds intresserad så finns det BETYDLIGT bättre skydd än Biltema vax. Det finns jätte bra lackskydd som är lika enkla att lägga som vax men hållbarheten är upp till ett år om man inte misshandlar bilen vid tvätt.
Vad tänkte du då på för våtvax ?

Jag har varit extremt emot detta med enkla, snabba och "latmans produkter" ända tills jag provade Biltemas. Att spreja på direkt efter tvätt är hur lätt och bekvämt som helst. Då är man ju ändå igång och det tar max 15min extra.

På knappt 1h hinner jag med: spola bil med trädgårdsslang, lägga på schampoo från högtryckstvätt, högtryckstvätta, schampoonera för hand, spola av, lägga på våtvax och torka en sista gång.
Användarvisningsbild
av milktrucker
så lackkonservering är detsamma so ditec???

ja herregud......
det finns massa olika tillverkare av förseglingar som man lägger på själv, allt från 20 kr per bil till omkring 500:- för proffsgrejor.
men satsa för all del på kvalite så som lahega toughguard eller smartab silver one eller silver seal.
av Droopy
Rekondade bilar själv i 10år och har provat det mesta som fans på marknaden då ink Mr Cap och det fins ingen som håller måttet, det är iaf inet värt flera tusen kronor. Min nuvarande v70 lämnades in av ÅF då ja köpte bilen på någon ultra kemisk habla habla lackkonservering ( ÅF stod för kalaset ) tippar på att det höll ugf 4mån sedan var det bara till att gå över bilen med dubbeltrissa och Mirror Image.
av mortimer
Min erfarenhet av just Ditec är som många av de sista inläggen skriver om. Kostar mer än vad det håller. Efter bara någon månad så finns det inget kvar av det på bilen. Och då till en kostnad av 5000kr. Då ska jag hellre lägga 1500-2000 och få bilen polerad och vaxad av riktig firma och däremellan lägga på egen vax, t.ex våtvax. Känns som en bättre deal och bättre för bilen.

Nu var det inte just detta spm tråden handlade om utan om just ifall det finns någon mer som använder våtvax. Det är framförallt enkelheten och snabbheten som gör detta intressant. Har varken tid eller ork att lägga heldagar på att putsa på bilen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Vi har kör med Mr Cap i många år och det har hållit riktigt bra.

Ja tänkte mer ett lackskydd som man lägger på för hand med en appliktor och låter det härda i en kvart och sedan polera av med en microfibertrasa. Lika enkelt som att lägga vax men håller betydligt längre.

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]