Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej!

Nu när det är hög tid att lägga på sommarsulorna på min V50 har jag kommit ifatt ett "problem". När jag i höstas skulle efterdra muttrarna så upptäckte jag att en låsmutter hade lossnat, firman hade mao "glömt/missat" att dra den på det hjulet.

Nu står jag i valet att helt vara utan lås, att enbart ha 3 låsta hjul, att köpa nytt från Volvo eller att köpa från Biltema.
Det är ju viss skillad i pris, dels på org/Biltema och dels om man skulle bli av med fälgarna som är 17" Spider. Nya kostar fälgarna 2600:- på Bilia, utan däck.

Någon som har erfarenhet av Biltemas lås? Eller ska man satsa på Volvos? För det går väl inte att beställa enbart en ny låsmutter? Eller ska jag lägga ner detta med lås helt?

//Fredde
Åk hellre till en däckfirma och köp en låssats där. Kostar ett par hundra och håller mkt bättre än volvo och biltemas skitgrejjer.
Användarvisningsbild
av Funk
Volvos nya variant av låsmutter/bult är allt annat än skit, den är riktigt bra. Dock är ju sällan originaldelar billiga

Så här ser dom nya ut; Bild

Hittills har jag inte hört en enda som haft problem med dem, och skulle det saknas en nyckel så finns det en "snäll" metod att få bort dessa, snäll mot fälgen alltså..

/Thomas
Ok. Visste ej att de kommit med en ny. Den äldre varianten var bara skräp!
Användarvisningsbild
av Funk
Sierra94 skrev:Ok. Visste ej att de kommit med en ny. Den äldre varianten var bara skräp!
Den har funnits som standard några år nu...jag vill minnas att den varit standard sedan minst MY-11. Finns som både bult och mutter så det är bara att byta ut de gamla om man är osäker..

/Thomas
av Droopy
Hur långt tillbaka snackar vi de "äldre" jag har haft Volvo org låsbultar i över 10år och det har gått att ta av och på 2gg/år utan svordommar, vad är det som händer för de som har problem med dom, spricker de el vad?
Användarvisningsbild
av Funk
Droopy skrev:Hur långt tillbaka snackar vi de "äldre" jag har haft Volvo org låsbultar i över 10år och det har gått att ta av och på 2gg/år utan svordommar, vad är det som händer för de som har problem med dom, spricker de el vad?
Jag har personligen aldrig haft problem med den gamla varianten heller trots bokstavligt talat tusentals monteringar, men jag har sett folk som haft problem med slitna mönster och sprickor och fått svetsa . De nya är säkrare om man slarvar...och någonstans är väl tanken att ju mindre man behöver tänka på metoden man använder desto bättre. Det finns också en metod för att ta bort muttrar där man saknar nyckeln som är enklare och skonsammare än tidigare.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja hade en äldre typ på en V70R -98. Där lossade och sprack själva mönstret i låshylsan som ska gå i låsbulten. Då hade jag världens tur att jag skulle byta från vinterdäck på plåtfälg till sommardäcken. Med plåtfälgar så sticker bultarna ut utanför fälgen så låsbulten tog ja enkelt bort med en rörtång. Jobbigare blir det när bulten/muttern gömmer sig i hålen i aluminiumfälgarna.....
Nu använder jag inte låsbultar längre på någon av bilarna. Nivåsensorn till larmen i både C30n och V60n fungerar som dom ska.
Nivåsensor monterar man lätt själv och laddar in mjukvara för mindre pengar än vad nya låsbultar kostar.
Inte för att vara den negativa, men om ni så skulle sätta 5 sorters låsbultar på varje fälg så kommer det inte stoppa en person som verkligen vill ha dom. Bättre att vara noga med vart man parkerar istället. Gärna där du kan gå till ett fönster och se bilen. Absolut helst i garage om man kan.
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]