Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Continental
Jag tycker att detta forum har väldigt få trådar som handlar om DÄCK. Denna viktiga del av bilen verkar vara bortglömd av många, eller?
Själv är Jag ganska intresserad av däcksprestanda och den säkerhet som oftast medföljer ett kvalitetsdäck.

Hu resonerar Ni när det är dags att byta däck eller lägga på vinterdäcken?
Är det Koreaner till lägsta pris eller vinnaren av det senaste testet?
Dubb eller friktion. Ballong eller lågprofil?

Mvh
av haxpet
Till sommaren ska det vara ett hyfsat lågprofildäck 40-45 i profil, beroende på fälg. Och däcken ska vara märkta för att klara hastigheter över 270. Vet inte vilken bokstav det är, kanske Z.

På vintern så ska det vara dubb, gärna ett känt märke som man vet att är bra.

Här saltas det nästan ingenting, så dubb är ett måste.

Jag skulle aldrig köpa något billigaste chinaskitdäck, utan försöker alltid hitta ett bra prisvärt däck.
Användarvisningsbild
av eccy243
På sommaren åker jag med 225/45 -17 Uniroyal Rainsport (har samma fälgar som bilen i min avatar). Köpte dessa nya från dackonline. Dessa skitdäck köper jag garanterat inte igen! Bak är de nätt och jämt lagliga. Fram är det kanske 3-4 mm kvar. Under sommaren har jag kört högst 2000 mil. Inte "bööörnat" nånting...

I höstas kom jag över en uppsättning plåtfälgar från en 940. Köpte helt nya Gislaved Nordfrost 3:or 185/65 -15. 2 av dessa är som nya, två är helt slut (jodå, det kanske gick lite brett i vinter). Nu kommer jag nog att köpa 2 st Nordfrost 5:or. De håller förhoppningsvis hela vintern.

Vad har jag för bil då? En 744 GLE -88
av Continental
På sommaren kör Jag med Continental (svårtippat va?) Sport Contact i dim. 205 50 17 på Volvon och 225 40 18 på Focusen. Nu efter vintersäsongen så blir det SportContact i 225 45 17 på Volvon.

På vintern är det 205 55 16 Gislaved Nordfrost 3 på Focusen och det blir Nordfrost 5 på Volvon, samma dim. som på Focusen.
(Naturligtvis Alufälg på bägge, hatar plåt.)

Min Ford Transit C rullar på Conti premium Contact 195 65 15 och Nordfost på vintern, samma dimension.

Provade Pirelli P Zero Nero på en Fiesta ST jag hade några månader. Ett bra däck , men ack så mjukt. 1200 mil så var framhjulen slut :oops:
Även bakdäcken var duktigt slitna, men hade iaf mönster kvar...
Användarvisningsbild
av eccy243
Är det ingen som har nåt tips på 225/45 -17 som är hyfsat slitstarka till hyfsat pris? Är det bara Michelin som gäller?
av Continental
Knappt 1500:- på Dackonline för Continental SportContact 3. En knapp hundring mindre för SportContact 2. Samma pris som för Michelin PS2.

Ett däck Jag kört med i tre fyra år nu , 2an alltså. Bra grepp, hyfsat tyst, bra komfort, slitstarkt.

Rekommenderas!
Användarvisningsbild
av eccy243
Med tanke på att Uniroyal kotade 1200 spänn så blir det nog Conti nästa sommar!
av Continental
Har för mig att de sitter standardmonterade på vissa Porschemodeller, M5 och Ford och Volvo.
Användarvisningsbild
av Loner
Sitter Dunlop "nånting" 225/45x18 på Nebula fälgarna
och Hakka 4 205/55x16 ¨på Mimas fälgarna.

Dunloparna satt på när jag köpte fälgarna så...
Hakka4 valde jag för att jag ville prova nått annat än "standard" gislaved nordfrost 3. Och de tär väl ingen större skillnad förrutom att dubbarna verkar sitta bättre på Hakka4, inte tappat en dubb under förra vintern.

/L
av Continental
Kör man i dem rätt och inte misshadlar dem så sitter dubben bra, även på Nordfrost.
Jag tappade inte heller ett enda dubb förra vintern. På Focusen som min flickvän oftast kör, så var däcken nästan att klassa som dubbfri efter säsongen... :shock: Att hon gillar att gasa friskt vet Jag men, detta var lite väl extremt kört.
Ingen större skada skedd då Jag alltid köper nya däck till varje sommar/vintersäsong för att ha så färska däck som möjligt, men klart irriterande ändå.

Inkörning + varsam vinterkörning=lång livslängd på dubbdäck.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]