Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Idag när jag skulle byta till sommarhjul från vinterhjul så upptäcker jag att 3st vinterdäck är av samma märke continental men det 4e är ett pirelli däck med ett helt annat mönster i.
Alla däcken är dubbdäck och har samma dimension.

Får man ha det såhär ?
Har försökt att googlat lite med verkar vara delade meningar om detta.

Vill ta reda på detta innan jag börjar kontakta bilsäljaren.

Såg även att ett av sommardäcken satt monterat åt fel håll dessa ska jag såklart åka och ändra så fort däckfirman öppnat.
Senast redigerad av 1 Pnjk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av xerent
Det går att köra med olika fabrikat på olika hjulaxlar men jag har aldrig hört att det är okej att köra med olika på samma hjulaxel. Sen att köra med felaktiga rotationsriktningar är INTE bra. Vissa däck saknar dock rotationsriktning, och då är det okej.
av Pnjk
okej men frågan är ju om det finns något som säger att man inte får ha olika fabrikat på samma axel ?
kan inte hitta nån info om detta...

Angående rotationsriktningen är jag väldigt fundersam över... det står ju Inside på ytre sida nu på däcket...
Men om det skulle sitta outside och sen sätter jag däcket på andra sidan bilen då blir det ju iallafall fel ?

aldrig fattat detta med Inside och outside...
är det pilar fattar man ju att man inte kan sätta dessa hur som helst.
av Pnjk
ok då kör jag vidare nästa vinter på däcken om det alltså är okej.

har även ett annat problem med sommardäcken har jag upptäckt nu...
när man svänger lite med ratten så "hugger/hackar" det i ratten..

vad beror detta på ?
tyckte däcken såg helt okej ut men detta fenomen fanns inte innan jag bytte hjulen..

är orginal fälgar med 225/50 R17 däck om jag inte minns fel nu.
Användarvisningsbild
av milktrucker
luft i systemet. fulla rattutslag fram och tillbaka så brukar det ge med sig
Användarvisningsbild
av joel80
Det kan vara så att p.g.a att du har olika däck på samma axel så går antisladdsystemet (som reagerar om däcken är olika på samma sätt som om ett tappar kontakten med vägen) igång och försöker kompensera.
Är det så är det INTE bra och något som du absolut inte ska köra med.

Förhoppningsvis är det bara som milktrucker säger.. :)

När köpte du bilen?
av Pnjk
Gäller ju sommardäcken nu så dessa är ju av samma märke.
Luft i systemet låter ju konstigt då jag inte märkte av det alls med vinterdäcken.

Ska kolla luften i däcken igen imorgon också så att däcken verkligen håller tätt.
Dem låg bara på 2kg och jag fyllde upp dem till 2,5 kg men kanske ska ha i lite till.

Köpte bilen för 2 månader sen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Pnjk skrev:Gäller ju sommardäcken nu så dessa är ju av samma märke.
Luft i systemet låter ju konstigt då jag inte märkte av det alls med vinterdäcken.

Ska kolla luften i däcken igen imorgon också så att däcken verkligen håller tätt.
Dem låg bara på 2kg och jag fyllde upp dem till 2,5 kg men kanske ska ha i lite till.

Köpte bilen för 2 månader sen.
den klarar sig väl med 2.5 kg, men om du ska lasta tungt baktill så öka till 2.6-2.7 kg.

Det är egentligen enligt lag förbjudet[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]