Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Hej, köpte för en vecka sedan en helt ny V70, och tvättade den nu för första gången (handtvätt) efter ca 50 mil. Märker att i princip all lack nedanför dörrhandtagen känns som sandpapper.
Ska det verkligen bli så efter så pass kort tid? Eller är det för att lacken är ny? Känns bara så dumt att börja polera en bil som gått 50 mil.

Några tankar?
av Elmeholt
Tvättade med varmt vatten och bilschampoo. Ville inte använda avfettning då lacken var så pass ny. Har aldrig haft en bil som salt fastnat så mycket av isf. Min förra körde jag säkert 200mil mellan tvättarna på vintern, och kändes aldrig såhär.
av Rådlös
Ja, salt eller asfaltpartiklar, eller båda delarna, som dubbdäcken river upp. (OBS! Jag angriper inte dubbdäcken här, dom har sitt berättigande, men bara försöker förklara en hypotes om orsaken)
Gör om tvätten, men duscha på någon kallavfettning innan du tvättar. Alla större bensinstationer säljer sådant.
Användarvisningsbild
av Vojje
det finns ju avfettning som inte är nafta-baserad och därför skonsammare mot bil och natur
Användarvisningsbild
av bem
För det första behöver du inte vara orolig, allt är helt normalt.
Vägsalt och andra "godsaker" utefter vägarna "biter" sig fast otroligt hårt i lacken från dörrhandtagen och neråt och på frontrutan (där ej torkarbladen sveper).
Sist jag handtvätta min nya V70 (med 240 mil på mätaren) fick jag använda kallavfettning + högtryckstvätten två gånger innan all skit och asfaltfläckar var borta. Sen tvätta jag med en hink vatten med Turtle Nano-Tech Extreme schampo i och därefter en sväng med högtryckstvätten. Först därefter var bilen ren. Fälgarna fick samma "behandling". De där miljövänliga rengöringsmedlen kan man tyvärr glömma att få ren bilen ordentligt vid den här tiden på året. Jag önskade de funka men jag har pröva så många gånger olika sådana medel att jag "vet" att de inte funkar när det är som värst vägsmuts som det är just nu.
Så du kan sova gott och prova det jag skrev skall du se på andra bullar. Skinande ren och fin bil - jag lovar :D
Jo jag vet man får i regel inte använda kallavfettning i gör det själv hallarna så försök hushålla med det. Fanns det miljövänligt som funka skulle jag använda det men hittills inte funnit nåt som funkar bra. Om nån har tips på fabrikat/namn på nåt miljövänligt som verkligen fungerar så skriv en rad. Jag vill gärna veta. Nu menar jag den typ av "klet" man får vid den här tiden på året som sätter sig fast otroligt hårt i lacken.

/Bo
av mattish
Vojje skrev:det finns ju avfettning som inte är nafta-baserad och därför skonsammare mot bil och natur
Men då gör den inte någon nytta mot de problemen som TS har.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev:Ja, salt eller asfaltpartiklar, eller båda delarna, som dubbdäcken river upp. (OBS! Jag angriper inte dubbdäcken här, dom har sitt berättigande, men bara försöker förklara en hypotes om orsaken)
Gör om tvätten, men duscha på någon kallavfettning innan du tvättar. Alla större bensinstationer säljer sådant.
Visst är det dubbdäcken som sågar sönder vägytan som sedan limmar fast på bilen. Har kört hur mycket som helst i salt-slasket i tyskland och där blir det inte alls så.

Det är lika bra att låta skiten sitta tills bilens lack har härdat ut ordentligt vilket tar några månader.
av Elmeholt
Tack för era lugnande ord. Jag ska testa avfettning imorron. Men vad är kallavfettning egentligen? På OKQ8 brukade jag förut köpa "prick bort", funkar de? Eller för starkt?

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]