Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag skrev "verkar inte finnas med" just för att lämna öppet för om de skulle heta nått annat där.
Fanns andra där dom skrev ut Continental WinterContact, så förstår inte varför dom förkortar just dom där.
Däcken har alltså den där fjällsymbolen med en flinga i sig?
Isåfall hade jag fel.. Lurigt när dom skriver hela namnet på vissa däck och förkortningar på andra.. Ursäkta att jag gjorde dig osäker. ;)
Godkända däck, av stro, en av sveriges största lobbyister enligt mig. Om de gör en lista så har det inte ett smack att göra med om något är lagligt eller inte.
Då både NTF och transportstyrelsen länkar till dessa listor från deras sidor där de skriver om vilka vinterdäck som är lagliga så är det så, oavsett om vad du tycker om STRO, att däck som inte finns med inte räknas som vinterdäck.

Godkända vinterdäck
Vinterdäck definieras enligt Vägverket som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Då det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över av tillverkaren godkända däck för vinterkörning. Du kan även få information från din däckfackhandlare.

http://www.ntf.se/konsument/dack/defaul ... ecID=22394

Läs mer:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... interdack/
Transportstyrelsen länkar till en extern plats med tillåtna däck, det gör inte att alla andra är olagliga.

Stro vill gärna få folk och myndigheter att de vet allt bäst, men egentligen vill de bara att deras medlemar skall sälja så mycket som möjligt. Men dom lyckas dölja det rätt bra!
Vad har du för källa och belägg för det du säger? Jag tycker det framgår rätt klart vad NTF och transportstyrelsen skriver. Vinterdäck måste vara särskilt framtagna för vinterväglag. Den enda förteckningen som defenierar det och listar sånna däck är Stro's lista, som både NTF och Transportstyrelsen länkar till.
Hur kan du tolka det på nått annat sätt?
Däckbranchens informationsråd, som transportstyrelsen också länkar till säger såhär....

Vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsen som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. STRO:s lista på vinterdäck enligt Transportstyrelsens definition täcker merparten av vinterdäcken på den svenska marknaden.

Merparten.....

Det är inte stro som avgör vad som är ett vinterdäck. Jag behöver ingen källa fär att veta det, men självklart vill stro att man skall tro det.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Ntf, stro, Däckbranchens informationståd är föreningar i någon form, dom bestämmer ingenting, de kan bara informera, och de väljer själva vad de vill informeranom, de styrs inte av lagar och förordningar som transportstyrelsen.
av rid54
joel80 skrev:Då både NTF och transportstyrelsen länkar till dessa listor från deras sidor där de skriver om vilka vinterdäck som är lagliga så är det så, oavsett om vad du tycker om STRO, att däck som inte finns med inte räknas som vinterdäck.

Godkända vinterdäck
Vinterdäck definieras enligt Vägverket som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow.

Så kallade åretruntdäck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som särskilt framtagna för vinterkörning och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Då det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över av tillverkaren godkända däck för vinterkörning. Du kan även få information från din däckfackhandlare.

http://www.ntf.se/konsument/dack/defaul ... ecID=22394

Läs mer:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... interdack/
Jag tar mig friheten att markera i texten ovan "Då det inte framgår av däcken". Om det alltså inte syns på däcken så finns vägledning (eller hårdare styrning) genom STRO's lista om huruvida ett däck är OK som vinterdäck eller ej. Jag antar då, att om däcket har rätt märkning (M+S och snöflinga) så framgår det av däcken att de är vinterdäck och då behöver man inte konsultera STRO.

Eller?
Självklart är det märkningen på däcken som avgör om de är godkända för vinterkörning eller ej. Men om STRO nu tar fram en lista över de däcken är väl inte det någon nackdel? Då kan man ju sitta hemma och kontrollera om ett däck är godkänt. Det är kanske möjligt att det finns däck som är godkända men inte finns på listan, jag vet inte. Att det skulle finnas däck utan märkning med på STRO:s lista som godkända som NTF påstår tvivlar jag på. Men om så skulle vara fallet skulle jag inte använda dessa. Det ät ju märkningen polisen går efter.
Exakt Sven! Problemet är ju när någon råkar vända på det och man tror att däck som inte finns på listan därmed är olagliga. Det är mycket lätt hänt, och mycket olyckligt.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]