- tis 10 nov 2015, 13:40
Efter lite djupdykning i ämnet kring däcken i däcktester så visade det sig att flertalet däckproducenter/generalagenter skickar däck till däcktesterna.
Det framkom även att nokian hakkapelliita R2 var belagd med en ytterst tunt skikt av en mjukare gummiblandning på testdäcken.
Detta innebär i sin helhet att vi inte kan lita på de oberoende däcktester som genomförts eftersom däcken varit preparerade för att prestera bättre än orginal-/produktionsdäcket.
En ren spekulation från min sida är följande:
Flera europeiska däcktillverkare skickar sina däck till testen, däck som preparerats för att vinna. Det är därför europeiska däck alltid vinner eller iaf hamnar i topp 5 och topp 10, inga asiatiska däck är i närheten.
Asiatiska däck skickas till en agents lager i sverige utan att ha blivit preparerade så antingen köps de i butik eller skickas de från svenska agenten. Dvs opreparerade däck.
Belägg för detta får jag även från däcktesterna, asiatiska däck är alltid sämst, men även nokian nordman hamnade sämre än jinyu-däck.
I nästa däcktest var linglong-däcket bättre än nokian nordman. Jag tror inte nokian gör dåliga däck, utan att testvinnarna kan ha preparerats. Som en dopad häst på solvalla.....
Däcktester är dyrt, inte minst inköp av ca 200 däck. Det är troligt att testarna ringer och frågar producenten om de kan sponsra testet med en uppsättning däck. Producenten ställer självfallet upp eftersom det är prestige och massor av pengar i att vinna ett oberoende däcktest. De preparerar däcken med en annan slitbana och skickar iväg dem till Ivalo(finland), uvalde(texas), Arjeplog eller var nu testet nu ska utföras.
Hakkapeliitta R2 kom på 1:a plats 2016
2:a plats 2015 och 2013.
2010 hetter däcket bara hakkapeliitte R och kom på 3:e plats.
I polisens oberoende däcktest 2013 kom nokian hackapeliitta R2 sist, och låg faktisk bra mycket sämre till än de andra däcken.
Hur kan samma däck bli bäst i ena testet och sämst i andra testet av 2 helt oberoende tester?
Det är för mig fullkomligt uppenbart att Nokian hakkapeliitta R2 blivit preparerad inför däcktesten utförts av både aftonbladet och teknikens värld.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez