Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Som någon skrev att conti vann överlägset, ja till och med var bättre än dubbdäck enligt teknikens värld. hallåååååå?
är det ingen som reagerar på det?
jag säger inte att det är omöjligt, men det är inte ett normalt däck i handeln som har de egenskaperna
Som du testar får du svar. Det ska kanske tilläggas att Teknikens Värld testade bromsegenskaper på ruggad is. På det underlaget fungerar nordiska dubbfria däck bra -- vilket resultatet visar.

Har du däremot blankis, gärna lite fuktig som vid underkylt regn -- då vinner dubbdäcken, och de vinner klart.

Alla däck är kompromisser. Jag kommer nog för första gången att skaffa mig en uppsättning europeiska dubbfria däck. Eftersom jag har en bil med bra dubbdäck på, så får den andra ha dubbfria. Nuvarande uppsättning med nordiska dubbfria däck är inte så bra på torr och blöt asfalt -- vilket trots allt är det underlag jag kör allra, allra mest på. Bilen framförs också med jämna mellanrum på ställen där dubbdäck är förbjudna. Därmed försöket med europeiskt dubbfritt.

Efter tre år på nordiska dubbfria däck är jag positivt överraskad över hur pass bra det fungerat. Dock är det så att på vissa underlag så är dubbar den enda som fungerar. Det bör man vara medveten om.
Med europeiska allvädersdäck får du inte köra i Sverige om det finns risk för halka.. Då kan du lika gärna låta sommardäcken sitta kvar, för är det inte plusgrader och bra väglag får du inte ge dig ut bland annan trafik, vare sig med nordiska åretruntdäck eller med sommardäck.
Har någon pratat om europeiska allvädersdäck i samband med detta? Jag har i många år kört på europeiska dubbfria vinterdäck, även under min tid som droskägare. I förrgår bytte jag ut de Continental WinterContakt 830 som jag haft i 5 vintrar. Eftersom de fungerat bra, köpte jag nya Continental WinterContact 850. Sedan trovärdigheten till Robert Collin. Han är ju dubbfria däckens stora motståndare. Självklart måste han ha något att skylla på om ett dubbfritt däck får bra resultat. :|
Som tidigare nämnts -- det jag pratar om är dubbfria vinterdäck av europeisk typ. De är fullt lagliga att använda under vintertid i Sverige.

Allvädersdäck -- som faktiskt används mest i USA -- är inte något jag skulle sätta på någon av mina bilar. Vare sig på sommaren eller vintern.

Jag kan dock tänka mig både europeiska dubbfria vinterdäck, nordiska dubbfria vinterdäck eller riktiga dubbdäck. Allt berorende på hur jag ska använda bilen och vilken kompromiss som därmed är mest lämplig. I vinter ser det ut som en bil har dubbdäck och den andra dubbfria vinterdäck av europeisk typ. :wink:
Efter lite djupdykning i ämnet kring däcken i däcktester så visade det sig att flertalet däckproducenter/generalagenter skickar däck till däcktesterna.
Det framkom även att nokian hakkapelliita R2 var belagd med en ytterst tunt skikt av en mjukare gummiblandning på testdäcken.
Detta innebär i sin helhet att vi inte kan lita på de oberoende däcktester som genomförts eftersom däcken varit preparerade för att prestera bättre än orginal-/produktionsdäcket.

En ren spekulation från min sida är följande:
Flera europeiska däcktillverkare skickar sina däck till testen, däck som preparerats för att vinna. Det är därför europeiska däck alltid vinner eller iaf hamnar i topp 5 och topp 10, inga asiatiska däck är i närheten.
Asiatiska däck skickas till en agents lager i sverige utan att ha blivit preparerade så antingen köps de i butik eller skickas de från svenska agenten. Dvs opreparerade däck.
Belägg för detta får jag även från däcktesterna, asiatiska däck är alltid sämst, men även nokian nordman hamnade sämre än jinyu-däck.
I nästa däcktest var linglong-däcket bättre än nokian nordman. Jag tror inte nokian gör dåliga däck, utan att testvinnarna kan ha preparerats. Som en dopad häst på solvalla.....
Däcktester är dyrt, inte minst inköp av ca 200 däck. Det är troligt att testarna ringer och frågar producenten om de kan sponsra testet med en uppsättning däck. Producenten ställer självfallet upp eftersom det är prestige och massor av pengar i att vinna ett oberoende däcktest. De preparerar däcken med en annan slitbana och skickar iväg dem till Ivalo(finland), uvalde(texas), Arjeplog eller var nu testet nu ska utföras.

Hakkapeliitta R2 kom på 1:a plats 2016
2:a plats 2015 och 2013.
2010 hetter däcket bara hakkapeliitte R och kom på 3:e plats.
I polisens oberoende däcktest 2013 kom nokian hackapeliitta R2 sist, och låg faktisk bra mycket sämre till än de andra däcken.
Hur kan samma däck bli bäst i ena testet och sämst i andra testet av 2 helt oberoende tester?

Det är för mig fullkomligt uppenbart att Nokian hakkapeliitta R2 blivit preparerad inför däcktesten utförts av både aftonbladet och teknikens värld.
Som man testar får man svar...

Om du tittar efter vad polisen testar så märker du att de prioriterar barmarksprestanda betydligt högre än vad "vanliga" vinterdäckstester gör -- där det är vinteregenskaperna som brukar prioriteras. Nokia dubbfria är väldigt mjuka däck som fungerar bra på snö och is. Att de är mjuka gör också att de fungerar dåligt på barmark.

Så i test som prioriterar vinteregenskaper vinner Nokia. I ett test som prioriterar barmark så förlorar de.

Enkelt. Utan att behöva fuska med däcken -- vilket är fullt möjligt att de har gjort. Dock så är det lite väl många test som genomförts med nya och använda däck för att jag ska tro på förklaringsmodellen att däcktillverkarna fuskar...

Jag har kört på Nokia dubbfria de senaste tre åren. På vinterväg är de bra -- men de är så pass dåliga på barmark att jag nu väljer något annat istället.
SvenB skrev:Har någon pratat om europeiska allvädersdäck i samband med detta? Jag har i många år kört på europeiska dubbfria vinterdäck, även under min tid som droskägare. I förrgår bytte jag ut de Continental WinterContakt 830 som jag haft i 5 vintrar. Eftersom de fungerat bra, köpte jag nya Continental WinterContact 850. Sedan trovärdigheten till Robert Collin. Han är ju dubbfria däckens stora motståndare. Självklart måste han ha något att skylla på om ett dubbfritt däck får bra resultat. :|

Verkar inte finnas med i listan på godkända vinterdäck så nej, dom är olagliga att köra med om det är vinterväglag mellan 1a dec - 31:a mars.
Eller
http://stro.se/wp-content/uploads/2015/ ... newswe.pdf

Däck som inte är med i listan är alltså inte vinterdäck, jag benämnde de som europeiska allvädersdäck.. kanske inte är exakt rätt benämning, men vinterdäck är det inte. (Rätt benämning bör kanske vara europeiska friktionsdäck?)
Senast redigerad av 3 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Jag har kört med Hakka R2 SUV nu i tre veckor på barmark och våta vägbanor och de är avgjort de sämsta däck jag använt på detta underlag. De Continental (nordiska dubbfria, men kommer inte ihåg den exakta modellen) jag hade på förra bilen var inte lika hala.

Nog för att vinteregenskaperna är viktiga men de får inte komma till för stor bekostnad av barmark för mig (bor i förorten till Stockholm).

Milktrucker, kan du ge källa till det du skriver för jag är väldigt intresserad av att läsa mer själv om detta förmodade testfusk.
joel80 skrev: Verkar inte finnas med i listan på godkända vinterdäck så nej, dom är olagliga att köra med om det är vinterväglag mellan 1a dec - 31:a mars.
Nog ser jag dom i din lista Joel. Så här står det ju:TS 850. Att de inte skriver hela namnet är en annan sak. Det fullständiga namnet är Continental WinterContact TS 850. Blev det rätt nu :?:
Du skall veta att du orsakade en osäkerhet hos mig med din tvärsäkerhet om mina däck, så jag kände mig tvungen att gå ner i garaget och titta. Det står mycket riktigt M+S samt dessutom en snöflingesymbol på däcken. :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]