Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Det finns ju SUV varianter på dubbdäck som är lite hårdare och stabilare. Annars väldigt lika de vanliga däcken både Hakka 8 och Continental har dessa.Här är de även testade http://www.teknikrad.se/index.php/bast-i-test-dubbdack Ofta har de lite grövre mönster också. En kollega är väldigt nöjd med Hakka 8 SUV versionen till sin XC60. Själv har jag smala Goodyear (friktion) till min och tycker det fungerar bra. Lustiga är att de bullrar mindre än sommardäcken.
Det är inte så lustigt egentligen, gummiblandningen i slitbanan är mjukare och själva slitytan är också mycket mjukare/mer följsamt konstruerad.
Jag själv lutar åt att beställa nya continental icecontact 2 som är nya för i år. Tror dock på en blöt vinter, så kanske köper nåt annat också.

Kan vara värt att nämna att vi bilägare-testet är från 2014.
Senast redigerad av 1 TommyP86, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev:Jag får Hakka8 på vinterdäcken från Volvo på nya bilen. :)
:-)-)
Perfekt då det sägs bli en riktig vinter denna gången med kyla värd namnet, sen lite snö på det så vi inte ser barmark innan mitten av mars i norduppland med riktiga skidskobanor som inte kan saltas sönder pga kylan så blir det bra och ren vinter.
Antingen snöstormar eller 3 plus o regn hela vintern... Hoppas verkligen på minusgrader! Jag kommer ju ha AWD också! Helt ofrivilligt...
El Nino spökar= kallare vinter än normalt. Dessutom är vi ofrånkomligen på väg mot en "miniistid" om ca 15 år OM forskare har pejlat rätt med just kalla (och längre) vintrar jämförbar med år 1645-1715 enligt vad man läst, fast nu är vi ju betydligt bättre förberedda på alla plan utom snåla väghållare som snålar med utrustning och för låga anbud som inte medger slitage på utrustning eller korrekt utfört arbete som i slutändan leder till förstörda vägar som inta finns pegar att åtgärda på rätt sätt. Detta leder ju rena isgator på vårarna när isbarken skall smälta bort och fryser till glansis nattetid så vägarna ser rena ut fast är glashala. Ju kallare ju bättre och mindre tvättande behöver man utföra och ljusare på vägarna när det är vitt ute på dom och inte bäcksvart väta som suger allt ljus som finns.
Kom ihåg detta: SJ går mot sin sämsta vinter på mycket lång tid när det gäller punktlighet och att ens kunna trafikera järnvägen pga misskött underhåll av banan och kylan är värre än vad vagnar/lok/utrustningen är anpassad under långre tid pga snålhet då man kalkylerat med milda vintrar av ekonomiska skäl liksom våghållare gjort och försämrat renhållningen vintertid.
Dags att trimma snöslungan med xenon och beställa några 25l dunkar aspen så man kan utföra "samhällstjänt" på gatan åt grannar som snöar in. :wink:
tack gode gud för att man har AWD, annars hade vintern blivit en stoppklots
Så myten om mini-istiden lever vidare.. Spännande.. ;)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6219984

Jag hoppas dock du har rätt ang. El Nino, för jag skulle gärna se en rejäl vinter i år! :) Inget j**la slask...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]