- lör 19 sep 2015, 13:41
#1004881
El Nino spökar= kallare vinter än normalt. Dessutom är vi ofrånkomligen på väg mot en "miniistid" om ca 15 år OM forskare har pejlat rätt med just kalla (och längre) vintrar jämförbar med år 1645-1715 enligt vad man läst, fast nu är vi ju betydligt bättre förberedda på alla plan utom snåla väghållare som snålar med utrustning och för låga anbud som inte medger slitage på utrustning eller korrekt utfört arbete som i slutändan leder till förstörda vägar som inta finns pegar att åtgärda på rätt sätt. Detta leder ju rena isgator på vårarna när isbarken skall smälta bort och fryser till glansis nattetid så vägarna ser rena ut fast är glashala. Ju kallare ju bättre och mindre tvättande behöver man utföra och ljusare på vägarna när det är vitt ute på dom och inte bäcksvart väta som suger allt ljus som finns.
Kom ihåg detta: SJ går mot sin sämsta vinter på mycket lång tid när det gäller punktlighet och att ens kunna trafikera järnvägen pga misskött underhåll av banan och kylan är värre än vad vagnar/lok/utrustningen är anpassad under långre tid pga snålhet då man kalkylerat med milda vintrar av ekonomiska skäl liksom våghållare gjort och försämrat renhållningen vintertid.
Dags att trimma snöslungan med xenon och beställa några 25l dunkar aspen så man kan utföra "samhällstjänt" på gatan åt grannar som snöar in.

XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..