Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av andersuw
XC90_Executive skrev:Någon lag för hur mycket däcktryck man får ha finns inte, så jag kan trycka i precis hur mycket jag vill tills dom spricker! :wink:
Nej. Lagen säger: För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Att det inte finns något specifikt förbud betyder således inte att man är fri att pumpa i hur mycket man vill.
XC90_Executive skrev:Jag kör mest motorväg och Autobahn inte allt för sällan! :)
Motorvägshastigheter andra än dem som är tillåtna på Autobahns numera ganska få frifartssträckor är irrelevanta i det här sammanhanget. Och vad gäller Autobahn går det ju bra att pumpa upp lite när man väl kommer dit, vilket kan rekommenderas för dem som i likhet med dig och mig kör där "inte alltför sällan". ;-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nej, det blir inte vårdslöshet i trafik för att man har 3,5 i däcken. :wink:

Anledningen att Volvo rekommenderar lägre är klart för att få lite lägre däckljud i kupén och för bättre komfort. Greppet vid kurvtagning osv blir bättre med mer luft i däcken. Även stabiliteten, speciellt vid högre fart. Dessutom ormar sig bilen påtagligt mindre vid acceleration. Allt beror ju på vad man gillar, hur man kör och vad man har för motor. På en D2 med 120 trötta hästar blir skillnaden mindre, mot 253hk i T5 P*.
Användarvisningsbild
av joel80
XC90_Executive skrev:Nej, det blir inte vårdslöshet i trafik för att man har 3,5 i däcken. :wink:
Däremot skulle det kunna bli det om man ligger lika mycket under rekommenderat. Betydligt farligare att ligga för lågt än för högt. Skulle man orsaka en olycka och det i en eventuell utredning efteråt framkommit att man haft för lågt däcktryck och att det kunnat bidragit till olyckan (sämre manövreringsförmåga/bromsförmåga t.ex) skulle det kanske kunna bli vårdslöshet i trafik.
av andersuw
XC90_Executive skrev:Nej, det blir inte vårdslöshet i trafik för att man har 3,5 i däcken. :wink:
Du skrev att du "kan trycka i precis hur mycket [du] vill tills dom spricker!" Det verkar som om vi nu är överens om att detta är felaktigt. Huruvida du kan dömas för vårdslöshet i trafik med 3,5 i däcken är en annan sak. Det beror på exakt vilken bil och vilka däck vi talar om.
XC90_Executive skrev:Anledningen att Volvo rekommenderar lägre är klart för att få lite lägre däckljud i kupén och för bättre komfort.
Källa på skälen till att Volvo rekommenderar de däckstryck de anger tack. Var säger Volvo att detta är de enda skälen till deras rekommendationer?
XC90_Executive skrev:Greppet vid kurvtagning osv blir bättre med mer luft i däcken.
Nej det är en missuppfattning. Greppet blir sämre till följd av mindre anliggningsyta vilket döljs av det faktum att styrresponsen ökar till följd av ökad sidstabilitet i däcksidan.
Användarvisningsbild
av Derank
Varför måste allt benas ner på molekylnivå. Trådarna tenderar ju att bli milslånga och totalt intetsägande.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av andersuw
Derank skrev:Varför måste allt benas ner på molekylnivå.
Allt behöver inte benas ner till den nivån. Men ibland går det inte att säga vad som är rätt eller fel förrän man kommer dit.
Derank skrev:Trådarna tenderar ju att bli milslånga och totalt intetsägande.
Att en tråd blir lång och detaljrik betyder inte att den blir intetsägande, särskilt inte för dem som är intresserade av att veta hur det verkligen förhåller sig. Trådar som bara innehåller diverse löst grundat tyckande på generell nivå tycker jag för egen del är de mest ointressanta.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har ingen källa på Volvos däckstryck, jag gissar, eftersom det är vad som händer om man släpper ut lite luft. Gissningsvis blir slitaget bättre med lite mindre luft med.

Det jag skriver är självupplevt. Vid broms i kurva, undanmanöver osv blir utgången betydligt bättre med mer luft i däcken.
av andersuw
XC90_Executive skrev:Jag har ingen källa på Volvos däckstryck, jag gissar, eftersom det är vad som händer om man släpper ut lite luft. Gissningsvis blir slitaget bättre med lite mindre luft med.
Slitaget blir snarare mindre med mer luft. Över en viss gräns blir dock slitaget ojämnt (mer slitage i mitten än i kanterna) vilket förstås bör undvikas.
XC90_Executive skrev:Det jag skriver är självupplevt. Vid broms i kurva, undanmanöver osv blir utgången betydligt bättre med mer luft i däcken.
För att avgöra hur det egentligen förhåller sig i sådana avseenden krävs kontrollerade experiment. Greppet, det vill säga friktionen mot vägbanan, minskar vid däckstryck över en viss nivå därför att anliggningsytan minskar.
av andersuw
XC90_Executive skrev:Har kört och testat på både flygfält och racebana så det var ganska bra test :wink:
Utmärkt! Då kan du säkert också länka till den rapport där vi alla kan ta del av den fullständiga testmetodiken och testresultaten på samma sätt som när motormedia och motororganisationer testar däck så att vi slutgiltigt kan vederlägga följande påstående från tyska Wikipedia (min översättning): ;-)

"Avvikelser från det däcktryck som fordons- eller däcktillverkaren rekommenderar kan vara funktionellt motiverad. Exempel: Ökat däckdtryck minskar rullmotståndet och därmed bränsleförbrukningen. Det bör emellertid samtidigt noteras att en signifikant ökning av trycket minskar kraftöverföringspotentialen och därigenom också reducerar körsäkerheten!"

https://de.wikipedia.org/wiki/Reifendruck
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Bagageluckan på bilen har börjat k[…]

Tjenare alla !ny i forumet. Min älskade vita[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]