Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Men varför har ni som bor i Gävle inte tipsat mig om det här!! Precis det här jag saknat i Gävle!
Bild
Mitt emellan Lidl och Plantagen (vid Kryddstigen) står en rätt ny anläggning med allt från avfettning till varmvax och lättavrinnande vatten. Skapligt länge fick jag hålla på för bara 2 poletter (20kr/styck) också.. Med 3 poletter hinner man alla moment, jag hoppade avfettningen och skumtvätt den här gången, men hade nog hunnit med en av de då jag hade tid kvar på slutet och bara stod och okynnesspolade. :)
Ja jag brukar inte använda själva borstarna... men skumma in bilen ordentligt brukar jag dock göra ibland på sånna ställen, och sen spola av med högtryck. Tycker man får ett rätt bra resultat. Bra sätt att hålla den värsta smutsen borta och inte få så mycket som gror in och fastnar.
Här lokalt har vi en firma som tar 180 spänn för att tvätta bilen inomhus efter konstens alla regler och sedan torka rent den för hand. Fungerar ypperligt, även sommartid då jag inte får tvätta bilen hemma enligt kommunens miljöregler. Den tvättfirman har enormt mycket stamkunder och håller kvalitet högt.
Nu är det vinter igen. Jag tvättar den när vädret tillåter, Gotland är saltfritt så det blir inte ens i närheten av gris som på många ställen på fastlandet. Är det kallt tvättas den inte, har jag kört på fastlandet så kör jag in på en mack för att dra av det värsta med högtrycken i deras maskin. Aldrig borstar där.
Den här "vintern" har det ju inte varit några problem.. jag har kunnat stå ute på gården(!!) och tvättat nu i december! Vi har haft 5-10 grader varmt här uppe i Gävle senaste veckan.. de 2-3 dm snö som kom för några veckor sen är borta. :(

Annars blir det tvätthallar nu, jag har en jag brukar åka förbi när jag jobbar i Sollentuna.. OKQ8 har varmhall med sån där tvätt där man betalar typ 60kr och kan göra allt från avfettning till vaxning. Sen blir det någon enstaka automattvätt.. (3st har det blivit under första året med bilen.. det ger inga bestående skador..)
:)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar