Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Talade med en person som hade en tung bil (BMW E61) och Michelin X-ice2 dubb, och han sa att den blev svajig och otrevlig med dessa eftersom Michelin har en mjukare och tunnare däcksida och stomme, trots XL-klassning.
Samma ska tydligen även gälla hakka8. Hakka har i Svenska tester beskrivits som rätt tysta men verkar bullra rätt hårt i verkliga livet.
Folk som kör med dom säger att de är allt annat än tysta, och med 190 dubb är det ganska förståeligt. Men de har ett sjuhelsikes bett på is.

Ett bra och mycket prisvärt alternativ verkar vara Hankook i-pike W419 dubb, de har hamnat rätt högt upp bland testreslutaten här och i bl.a. Finska och Ryska tester.
Jag vill slå ett slag för Yokohama köpte mina första redan till första bilen å är Märket trogen :wink: Kör på IceGuard 35 nu ska bli spännande å se hur dom upplevs hade generationen innan å dom var jag super nöjda med även haft generationen innan dom å lika nöjd.

Dom jag haft har haft en trygtt beteende när dom väl har släppt har de skett väldigt gradvis alltså väldigt förlåtande vilket jag värdesätter framför extremt fäste fram tills de släpper å så kommer hela sladden direkt.

Gav i alla fall ca 3400:- för 4st 185/65 15.

Har pröva hacka även nordfrost å michelin å personligen tycker jag de är överprisade mot för vad man får. Detta var för några år sedan ska sägas men anser dom fortfarande vara överprisade dock.

Hancook har jag däri mot väldigt dålig erfarenhet av så till den milda grad jag heller åker på sommardäck lika så nämdes de Sunny tidigt i tråden dessa hade min syster på en bil å dessa var ny när hon köpte bilen hon hade sakt hon tyckte dom var lite dåliga så prova bilen å de var nog de värsta jag pröva på snacka om hockypuckar gick ju inte å köra bilen blev körförbud tills nya införskaffats skulle inte unna dom min värsta ovänn. Har för mig dom hade nordfrost 3 mönster.

Sen hur en däck fungerar tycker jag är mycke från bil till bil.

Bara mina erfarenheter :wink:
Har nu avverkat drygt 160 mil med Hakka 8. Intrycket att de är ganska tysta består, nu jämför jag med Hakka 7 som jag åkte med innan dessa. Men det är ju dubbdäck så givetvis är de inte sommardäckstysta.
Inte märkt något av att de ska vara svajiga, går stabilt och fint iaf på min V70.
Har även hunnit med lite snö samt blöt svartis, riktigt bra grepp och kursstabila. Trodde inte det skulle vara sån skillnad mot 7:orna faktiskt.
Angående våtgreppet så har väl Hakka alltid fått lite sämre betyg på just den punkten, inget jag upplevt som störande eller ens lagt märke till och då har jag åkt från 4 upp till nuvarande 8. :)
Nu är det dags att börja kika på vinterdäck.
Köpte ny bil i somras så det ingick inga vinterdäck. Hur bra är det med att köra 18" som vinterdäck?
Fälgarna som jag fick med bilen krängde jag av relativt fort och dessa tänkte jag DÅ att jag skulle ha som vinterfälgar, men som sagt. Hur bra är det att ha 18" som vinterpuckar på en v70II?
baxadfrukt skrev:Nu är det dags att börja kika på vinterdäck.
Köpte ny bil i somras så det ingick inga vinterdäck. Hur bra är det med att köra 18" som vinterdäck?
Fälgarna som jag fick med bilen krängde jag av relativt fort och dessa tänkte jag DÅ att jag skulle ha som vinterfälgar, men som sagt. Hur bra är det att ha 18" som vinterpuckar på en v70II?
18" är väl inga problem. StefanN tror jag har det, vill minnas han sa han körde med 245 breda däck även på vintern. Hade gärna haft 18" själv men samtidigt ska breda däck innebära att bilen gärna planar på nysnö/slask osv vilket jag tyckte mig uppleva med 235:or (gick vid ett tillfälle från under- till överstyrd när AWD:n kopplade in). Är själv på jakt efter vinterfälgar+däck och planen är väl att hitta några snygga 17" på 7,0-7,5" bredd så att man kan köra typ 215 breda däck. Vet inte om jag offrar mycket accelerations-/bromsprestanda när jag väljer smalare däck men samtidigt tyckte jag det var ganska otrevligt hur mycket 235:orna planade...
så länge de inte är för breda så spelar inte fälgdimensionen så stor roll. Vinterdäck ska inte fyllas lika mycket som sommardäck, så lågprofil är kanske inte helt optimalt.
StefanN skrev:Ja, jag kör 245/40-18 på vintern. Inga problem att varken svänga, bromsa eller starta. Folk verkar ju livrädda för breda vinterdäck, jag tycker det går lika bra som på sommaren.
det låter ju lovande. Känns ju jäkligt onödigt att köpa nya fälger (visst kan man köpa beg, men det är inte lika kul :)) när man ändå har det hemma.
Då får det nog bli så att jag kör på 18" :-)-)
Är väl så att desto lättare bil man har ju smalare däck är optimalt för att slippa moddplaning. Jag har XC70 -15 16" original eller liknande och jag tycker att bilen är på tok för känslig för moddsträngar med dessa. Kan vara däcksmärket som spelar in men jag planerar ändå att vid byte kränga på 205 breda Hakka C däck på bilen. Smalare däck med styvare sidor så att bilen är precis lika svajjig som med sommardäcken :) (också 16")
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]