Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av IngemarS60
LightMessiha skrev:
Bjoern skrev:
LightMessiha skrev:Ja Personligen vill jag ha mina xenon i mina helljus också men tyvär om du hade kommit till min station och vi hade set att du hade det så hade du fått en 2a tyvär vi måste ju göra vårat jobb men de fins ju sätt att slippa 2or på men kan ju inte seja vad då jag begår tjänste fel då eftersom en anställd på SBP Är statlig tjänste man och får inte ge tips och råd hur man fuskar sej förbi 2or men du vet nog hur. och inga problem med infon är de något mer någon vill ha ur handbocken så sej till

I princip så är det väl ett tjänstefel att säga att det går att fuska sig förbi besiktningen? Men det är inte det det handlar om. Jag vill ju få det lagligt igenom.. Om det blir en ändring av lagen, hur fort tror du att detta kan ske? :D

Edit: Vad gör ni med extraljus som ni inte kan få att lysa hur mycket ni än trycker på knappar och bländar på och av? Jag undrar därför att ni inte ens ska kolla extraljus enligt en föregående skribent.

De tar ung 6 mån att få ändring i regelboken tyvär. Och extarljus kollar vi alltid i allafall ja
Kommer det att ändras då ??? Eller vad
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har nu fått svar på min fråga till Bilprovningen.

Hej!
Underkänner ni bilar som har xenon i extraljus eller helljuset? Har hört rykten om ändrade regler nämligen.
Mvh Kalle

Svar:
Hej Kalle

På en kontrollbesiktning kontrollerar vi inte detta i dagsläget.
Egentligen får man aldig ändra en typgodkänd lykta men den kontrollen ligger idag endast på en registreringsbesiktning.

mvh Magnus Johansson
av Forssen
Mailade bilprovningens kundtjänst och frågade vad som gällde ang xenon i helljusen till min 944a, de små H3orna då och inte H4orna (halvljusen). Fick detta svar:
Hej Andreas

H4 lampan i halvljuset måste vara orginaltyp ej xenonkonverterad typ.

I dag säger vi inget om att du xenonkonverterar den lilla helljuslampan du har ovanför dimljuset på din bil,dock får du ej ha xenon i dimljuset.

Vet dock att polisen kan ha synpunkter även på xenonkonverterade helljus.

Hälsningar Patrik

Box 508
162 15 Vällingby
Telefon: 0771-600 800
Kostnaden motsvarar ett Sverigesamtal (lokalsamtal).
av Thomas J
Blir bara konstigare och konstigare det här!! Kundtjänst säger att dom inte kollar xenon i extraljus och helljus.
Lik förbannat har ju LightMessiha stoppat flera bilar om dagen med xenon?? Behöver ni mer fikabröd eller vad???
Tycker synd om dom drabbade om det visar sig att dom tolkar regeln fel, vilket dom verkar göra enligt kundtjäns.
Mvh Thomas
av Forssen
När jag ska besikta min bil kommer jag ha en utskrift på detta mail, skulle de mot all förmodan gnälla över mina xenonlampor så visar jag mailet, i sista utväg kommer jag ha mina gamla H3 lampor med mig.
Senast redigerad av 1 Forssen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Detta verkar ju vara helvirrigt ja.
Jag har ju haft xenon i mitt helljus flera gånger utan att de sagt nåt på besiktning. Men dessa regler är nu ändrade om jag fattar rätt.
Att det inte är lagligt visste jag och det har det väl varit hela tiden men bilprovningen har inte kollat helljuset mer än att det fungerar.

Ska också maila och fråga vad som gäller. Får man ett mail där det står att det är godkännt så kan man ju ha det och visa upp om man får problem som Forssen säger.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90