Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av andersuw
milktrucker skrev:Däcken har högre lastindex än vad som sitter på standardbilen, t ex 102 istället för 96 eller 98, då bilen väger mer.
Såvitt jag kan se framgår det av däcksbilden i Vi Bilägares artikel att de är 98V.
Användarvisningsbild
av milktrucker
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Däcken har högre lastindex än vad som sitter på standardbilen, t ex 102 istället för 96 eller 98, då bilen väger mer.
Såvitt jag kan se framgår det av däcksbilden i Vi Bilägares artikel att de är 98V.
volvo som sköter underhåll o service lägger på det som står i deras listor vanligtvis.
av andersuw
milktrucker skrev:
andersuw skrev:
volvo som sköter underhåll o service lägger på det som står i deras listor vanligtvis.
Det är möjligt. Jag har inte påstått motsatsen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jojje62 skrev:
XC90_Executive skrev:Eftersom det går att både fylla på och ta ur själv är väl meningen att man ska ha så mycket man vill i?! :shock: :wink:
Och det är därför Volvos tabell heter "Godkända däcktryck" :D

Står 3,1 om man kollar på lappen i förardörren. :wink:

Min V40 Carbon Edition med 19" ska förresten enligt Volvo ha 3,2 fram och 3,0 bak. Det har jag i min och det funkar bra! :D
av andersuw
XC90_Executive skrev:Står 3,1 om man kollar på lappen i förardörren. :wink:
Om man istället kollar manualen till XC90 -16 står det 2,4 vid normal last och 2,7 vid max last
XC90_Executive skrev:Min V40 Carbon Edition med 19" ska förresten enligt Volvo ha 3,2 fram och 3,0 bak. Det har jag i min och det funkar bra! :D
Endast vid max last och hastigheter över 160. Vid normal last och hastighet gäller 2,3 runt om.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kollar i manualen för T8 eftersom det är en sån jag har! Var jag kör och hur fort jag kör och hur mycket last jag har hoppas jag att jag kan bestämma! :wink: Samma gäller V40in. Slits säkert mer när jag har maxtrycket. Men det tar jag gärna eftersom jag gillar uppträdandet.
Användarvisningsbild
av ThomasT
andersuw skrev:
Om de viktat ner bilen med 300kg och förväntas kunna köra policestyle och fortfarande kör på samma lastindex som en vanlig civil XC70 så är det verkligen inte konstigt att de kör på 3bar...

.
av andersuw
XC90_Executive skrev:Jag kollar i manualen för T8 eftersom det är en sån jag har!
Även för den bilen gäller 3,1 bara vid maxlast och farter över 160. Vid normal last och hastighet rekommenderar Volvo 2,6.
XC90_Executive skrev:Var jag kör och hur fort jag kör och hur mycket last jag har hoppas jag att jag kan bestämma! :wink: Samma gäller V40in. Slits säkert mer när jag har maxtrycket. Men det tar jag gärna eftersom jag gillar uppträdandet.
Du får förstås bestämma allt detta så länge du håller dig inom lagens råmärken. Jag har dock hitintills fått intrycket att du huvudsakligen kör på vägar andra än frifartssträckor på Autobahn. Har jag fel rörande detta? ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
ThomasT skrev:
andersuw skrev:
Om de viktat ner bilen med 300kg och förväntas kunna köra policestyle och fortfarande kör på samma lastindex som en vanlig civil XC70 så är det verkligen inte konstigt att de kör på 3bar....
En vanlig XC70 D5 AWD har en tjänstevikt på drygt 1900 kg. Lägg på 300 för polisutrustning och du hamnar på drygt 2200 kg. Däck med belastningsindex 98 skall klara 750 kilo så totalt 3000 kg vid jämn belastning. För polisens del blir nog belastningen hyggligt jämn eftersom en XC70 säkert är lite framtung vid normal tjänstevikt och mer av polisens extra vikt sannolikt hamnar bak än fram. Men även om belastningen skulle vara något ojämn finns det ju lite marginal att vinka på. ;-) Jag kör för övrigt själv just nu på 98V trots att det på papperet räcker med 93V för min V70 D4 -15. Det händer att jag lastar tyngre än polisen och det är ju alltid trevligt att ha lite marginal. ;-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andersuw skrev:Du får förstås bestämma allt detta så länge du håller dig inom lagens råmärken. Jag har dock hitintills fått intrycket att du huvudsakligen kör på vägar andra än frifartssträckor på Autobahn. Har jag fel rörande detta? ;-)
Någon lag för hur mycket däcktryck man får ha finns inte, så jag kan trycka i precis hur mycket jag vill tills dom spricker! :wink:

Jag kör mest motorväg och Autobahn inte allt för sällan! :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]