Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Fast Joel, Hakka 5 är ju några generationer gamla. Inte dåliga på något sätt men dom är ju definitivt inte godkända att tillverkas idag.

Däck är för 95% av alla bilägare ett nödvändigt ont och man spenderar helst inte en krona mer än nödvändigt.
Väggrepp är underordnat. Jag har till och med hört talas om dom som kört med dubbfritt på ren is och försvarat det med att det är sker så sällan så det är inget problem ;-)
Dom är olagliga p.g.a nya regler för hur mycket dubb (av den gamla hårda sorten) man får sätta på ett däck, inte för att de på något sätt är undermåliga däck. De är bra mycket bättre däck än många budgetdäck som folk beställer istället, även om de är några generationer gamla. :)
Dom är ju t.ex utformade för våra vintrar, rätt gummiblandning och har bra dubb.
Om någon letar "budget" är det ett bättre val än många andra billiga däck.. mest så jag menade...
Jag hade också gått på ett par Hakka 8 om jag behövde köpa nya idag.. Men de Continental / ContiIceContact 205/60 R16 jag fick med bilen har bara rullat ca 600 mil så det är nog någon säsong kvar på dem innan jag får byta. :)
Sånna här: http://www.bythjul.com/dack/Continental ... item=38515
1300kr/st är inte så jätteblodigt det heller..
Vojje skrev:det tar väl minst 10 säsonger innan man slitit ner vinterdäcken till 1.6 mm. Riktiga långkörare :D
Visst håller vinterdäck länge, förvånansvärt länge tycker jag. Men byta bör man göra när de passerar 5mm. Lagen säger 3mm på vinterdäck, men då har de vart kass länge.

/Martin
Snackade med lokala däcknasaren och det är förvånansvärt många även häruppe som kommer in med 10 år gamla vinterdäck och byter två av dem pga att de börjat torrspricka, men det är ju mycket mönster kvar så de andra två kan få sitta kvar trots att de är stenhårda. Är väl dessa personer som klagar på väghållningen då de tycker det är halkigt. :D
Jag byter gärna vinterdäck i tid.. gillar inte att vara den av bilarna runtomkring mig som har sämst grepp.
Börjar det bli dåligt med dubb men det finns mycket mönster kvar kan jag tänka mig att sätta i lite nya och låta dem rulla en säsong till.. Men att gå ner mot 3mm skulle jag aldrig utsätta mig för (igen).. speciellt inte nu när man har barn.
Har köpt nya för säsongen, det blev Hakka 8 för mig, så nu kan kung Bore få komma och hälsa på. :mrgreen:
De utsågs till bäst i test hos Vi Bilägare. :D
Däremot har jag hört att de blev rejält sågade av Teknikens Värld. :cry:
Någon som läst testet i TV och kan kommentera det?
Vad var det som inte var bra med Hakka 8 och vilka däck blev bäst i det testet?
ztaffans skrev:Har köpt nya för säsongen, det blev Hakka 8 för mig, så nu kan kung Bore få komma och hälsa på. :mrgreen:
De utsågs till bäst i test hos Vi Bilägare. :D
Däremot har jag hört att de blev rejält sågade av Teknikens Värld. :cry:
Någon som läst testet i TV och kan kommentera det?
Vad var det som inte var bra med Hakka 8 och vilka däck blev bäst i det testet?
Har för mig jag läst att våtgreppet på nya Hakka 8 var lite si och så och bästa däck blev Continental ContilceContact (men jag kan ha läst fel/komma ihåg fel så ta detta med en nypa salt) :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Styrledsverktyg

Funkade med detta verktyg till en s60-03 iaf

Däck till Volvo 245 GLT

"SPECIAL SPARE" kallar Volvo reservhjule[…]

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]