Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av pjoh74
Har haft denna diskusion många gånger, och visst dagens dubbfria blir bättre och bättre, men om man ligger på vägarna och inte bara inne i stan så räcker det med EN gång som du får ut däcken på is, för att inte snacka om packad snö/is i Dalarna så är dubb enda alternativet. Är själv 08'a men tar hällre smällen av böter (?) än ligger i diket när man hällsar på släkten i Rättvik!

Köpte nyligen nya vinterdäck & fälgar till volvo v50 som vi har som andrabilen online(trött på stålfälgar), gick hur smidigt som hellst. Kanske hade kunnat få det än billigare då Nordendäck tydligen matchar priset om man hittar motsvarande, men jag orkade inte hitta någon!

X-ice däcken på V70'n får duga en sesång till 8), plånboken är inte hur djup som helst, även om säkerheten är högt prioriterad.
av Larzan
Ska bli intressant att testa 17" vinterdäcken.
Någon som vet hur mycket större anläggningsyta mot marken det är jämfört mot 15".
av pjfj
Gäller fortfarande bestämmelserna om dubbdäck på släp om man har dubbat på bilen, och isåfall varför, om odubbat är "bättre"?
av Larzan
Snart kanske läge och se över denna "lag" efter utvecklingen av frikionsdäck och växthuseffekt.
av Larzan
Satan vad dubben river i gatan.
Har aldrig upplevt något liknande, rivstart har fått ny innebörd hos mig.
Kanske är det bara för däcken är helt nya, men det känns att dubben river/slirar till när man startar i lite motlut och gasar till lite.
av Larzan
Brainy skrev:I detta inslag är det dock lite andra tongångar från Ruben http://playrapport.se/#/video/1674915

Nu ska man välja däck efter behov, och han säger ingenting om att de som anser sig ha behov för dubb inte ska få ha det.
Blir också förundrad över Eva* Hamiltons naivitet.
ULLA Hamilton tyckte att man skulle byta däck så fort man ska köra på vägar som kräver dubb eller dubbfritt.
Har Ulla glömt hur det så ut i Stockholm när Essingeleden m.fl såg ut som en parkeringsplats för att blev ishalka, vad hjälper då ett avtal med en däckfirma?

*Eva Hamilton , Chef på Svt ej på inslaget (Såg bara visserligen ung. hälften då spelaren stannade.)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t