Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Eftersom det går att både fylla på och ta ur själv är väl meningen att man ska ha så mycket man vill i?! :shock: :wink:

Ta t.ex om jag skulle behöva göra en undanmanöver på motorvägen. Med så lite luft i däcken blir det svajigt bara man testar att styra lite i motorvägsfart! Enligt mig minskar dessutom inte komforten för att jag pumpade upp däcken. Luftfjädringen jobbar på bra!

Om det inte hade varit bättre att ha mer luft i så kan jag inte förstå varför t.ex alla XC70 Polis ska ha 3,0 runt om, trots att det bara är 17" :wink:
av Jojje62
XC90_Executive skrev:Eftersom det går att både fylla på och ta ur själv är väl meningen att man ska ha så mycket man vill i?! :shock: :wink:
Och det är därför Volvos tabell heter "Godkända däcktryck" :D
Användarvisningsbild
av ThomasT
XC90_Executive skrev:Om det inte hade varit bättre att ha mer luft i så kan jag inte förstå varför t.ex alla XC70 Polis ska ha 3,0 runt om, trots att det bara är 17" :wink:
Där har man ju tagit en XC70 och viktat ner normalförhållandet med 200kg, plus att man vill minimera risken för punktering när man tex kör över trottoarer/refuger/hinder mm vilket ibland blir nödvändigt i utövandet. Kör de ens med samma däck som på vanliga XC70'is?

.
Användarvisningsbild
av Micce1980
ThomasT skrev:
XC90_Executive skrev:Kör de ens med samma däck som på vanliga XC70'is?
Nej

Från Vi bilägare "De femekrade specialfälgarna ska vara lätta att hålla rena och ska tåla att köra över en trottoarkant i 35 km/tim utan att förstöras. Däcken är speciellt framtagna för att tåla polisens krav på extrem körning."
http://www.vibilagare.se/reportage/kravande-poliskund
Användarvisningsbild
av Derank
Frågan kan diskuteras i evigheter. Och det är fortfarande individuellt vad man kör med för tryck. En del tror på lägre förbrukning. Andra mindre slitage. Någon på bättre undanmanöver osv osv osv osv

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Och många kör helt enkelt på allt för lågt däcktryck för att dom inte alls kollar... eller för att dom fyller på enligt "tabellen" när dom precis kört bilen. (Varma däck)

Överlag tror jag att de i den här tråden/forumet har bättre koll på sitt däcktryck än gemene man.
Många verkar bara kolla det vid däckbyten...
Användarvisningsbild
av milktrucker
Polisbilarna går på premiumdäck, bl a conti 4x4contact och nokian hakka black, lite beroende på modell.
Alltså helt vanliga däck i däckhandeln, även att de är i övre prissegmentet.
Att just XC70 kör på 3.0 är inget underligt, bilen väger lite mer än standardbilen, ca 150-200 kg eftersom de har mer utrustning i form av kontrollboxar, larmbåge, framkastningsskydd, plåtskåp med lådor, siren(ca 5kg), större generator, kilometervis med kablar, andra gummimattor, kraftigare fjädrar annan klädsel osv.
Är det dessutom en hundbil så tillkommer en bur på bortåt 100 kg samt 2 hundar om minst 30 kg vardera. Bara de 2 gummimattorna i buren väger bly, samt att det är täckta sidor runt om buren, fläktar, kontrollsystem och nödöppning in i bilen från buren. Så 300 kg extra i en hundbil.
Däcktrycket sätts pga vikten och att bilen kör fortare, samtidigt som den ska genomgå tjänsteprov innan leverans.
Prov i konbana, bilen får inte luta, kränga, gunga eller spåra.
Därför sätts ett högt däcktryck.
Det som är anmärkningsvärt är att passat alltrack ska ha 3,4 bak, trots att bilen är lättare än XC.
Användarvisningsbild
av ThomasT
milktrucker skrev:Polisbilarna går på premiumdäck, bl a conti 4x4contact och nokian hakka black, lite beroende på modell.
Varför säger de då att de kör på särskilda däck?

EDIT: De verkar köra på Continental Conti4x4Contact. Ett tuffare 4x4 däck kanske, än vad som normalt sitter på XC70?
Micce1980 skrev:Från Vi bilägare "Däcken är speciellt framtagna för att tåla polisens krav på extrem körning."
.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ThomasT skrev:
milktrucker skrev:Polisbilarna går på premiumdäck, bl a conti 4x4contact och nokian hakka black, lite beroende på modell.

EDIT: De verkar köra på Continental Conti4x4Contact. Ett tuffare 4x4 däck kanske, än vad som normalt sitter på XC70?
Micce1980 skrev:Från Vi bilägare "Däcken är speciellt framtagna för att tåla polisens krav på extrem körning."
.
En reporter kan alltid förvränga saker.....
Däcken har högre lastindex än vad som sitter på standardbilen, t ex 102 istället för 96 eller 98, då bilen väger mer.
Dessutom är de garanterat klassade med V eller W. Vinterdäcken är alltid europeisk friktion med H-klassning eller högre.

Körde polisbil senast i lördags och på den satt det nokian WR A3, dvs ett europeiskt friktionsdäck, just för att det är styvare och greppar bättre på torrt och blött. Polisen vägrar mjuka däck.....på gott och ont.
Användarvisningsbild
av MathiasS
ThomasT skrev:

.
4x4Contacts är Contis rekommendation till alla som kör xc70, inte bara polisen. Jag har sådana på min bil. Känns som vilket standarddäck som helst.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]

Som rubriken säger. Nog vore det väl kon[…]