Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Utryckningsfordon är ju undantagna från dubbdäcksförbudet.. samma sak med vissa andra samhällstjänster.. typ hemtjänstena bilar o så tror jag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du såg väl smileyn :?:
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. nej! Den missade jag. Sorry!
Skyller på att jag är lite ur fas.. försöker återhämta mig från magsjuka.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om polis inte hade varit befriade från dubbdäcksförbudet hade det nog uppstått en del intermezzon när de bötfällt de som trotsat dubbdäcksförbudet. :!:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Största problemet med dubbat är väl nästan att de ofta blir väldigt svajiga i hastighet över 50. Har kört på conti icecontact många år nu, det är de enda jag testat som inte känns som man åker på bredsladd vid t ex omkörning i 100. Testade hakka 7 förra året, det var ju helt hysteriskt med blinkande antisladdlampa på torr kurvig landsväg, fick byta dom :P
Användarvisningsbild
av joel80
Det har jag aldrig upplevt.. kört med dubbdäck 12 av de senaste 13 vintrarna och inte alltid hållit hastigheten så bra.. aldrig upplevt problem på vare sig torr eller blöt väg på det sätt du skriver. Däremot har man ju sämre grepp i kurvorna på torr väg i jämförelse med sommardäcken.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Har heller inte märkt av att bilen kränger på asfalt. Har kört fort med dubbdäck utan problem. & åter igen så klarar ju polisen det, trots sin dåliga utbildning. :D I år kör jag Hakka 8 & det är grymt bra däck! :-)))))
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
SvenB skrev:Det skulle vara intressant att få veta vad de som du räknar upp och som kör i de städer som har dubbdäcksförbud på vissa gator, har för däck. :D

Vet inte hur det är nu, men när dubbdäcksförbudet infördes i Sthlm så ville jag ha det till att alla som bor på Gotland skulle få dispens. Men det blev ju tvär nej. Men jag kunde då ansöka om dispens själv. 240 skulle det kosta att ansöka. Jag struntade i det. Har hört att det i stort sett inga fått dispens. & såg att Taxi bilar hade dispens att köra på Hornsgatan. Vilket Stockholms stad var missnöjda med. :mrgreen:
av semmelman
joel80 skrev:Nej det har jag inte, utan baserar det jag säger på de undersökningar och tester jag läst och sett. Jag har också utryckt osäkerhet på de delar jag inte är helt hundra på. Men klart, hos alla tester jag kan hitta, är att de är betydligt sämre på snö och is. Min mening är att för att kunna kallas riktiga vinterdäck ska fästet på snö och is väga mer än vad de gör på europeiska friktionsdäck.
Försöker klistra in en test i nån tidning jag hitta där conti europeisk dubbfritt friktion placera sig i topp, ja vann t o m, finns ett uppslag till efter med förlorare, kul att se att vinnaren det som jag råka ha och blev så kritiserad i nån tråd jag inte hittat än är lika bra som ett par hyfsade dubbdäck (!) på is, michelin å nokia t h, på allt annat slår de ju det mesta.

Bild
http://www.ladda-upp.se/bilder/vtvekbyglzizht/
[url=http://www.ladda-upp.se/bilder/vtvekbyglzizht/]Bild[/u9]
http://www.ladda-upp.se/bilder/vtvekbyglzizht/

Nu är ju detta ett test, det säger ju inte sanningen förstås, men så kasst kan det inte va. (j@kla svårt få in en bild men länk finns alla fall)

Sen det jag blev kritiserad för var att jag kör på dessa året runt, okej de är inte de allra bästa på en riktig varm sommarväg men jag kan å andra sidan ta det lite lugnare då, har dock testar dom upp i 240, sen våga jag inte mer. Dock har jag ju överlägset bäst grepp av er alla under vår och höst då gummit är bättre anpassat och era sommar respektive vinterdäck inte är optimalast, sen är de lite sämre på is och jättevarm asfalt. Men det är ju bara ta det lite lugnare då. Är det snöstorm så går det oxå bra, jag kör dock inte snabbast av alla då, fast det händer oxå.
Användarvisningsbild
av joel80
Du har absolut bättre grepp med dem när det vintertid är plusgrader och vägen är torr eller våt. Men då har jag så pass bra grepp att jag ändå kan väja och bromsa skapligt snabbt. Skillnaden på snö och is är så pass stor mot för vinterdäck att jag i allafall aldrig ens skulle fundera på ett par sånna däck på vintern. Men så bor jag väl längre norrut än dig också..

På hösten innan jag bytt till vinterdäck skulle jag ha svårt att tro att du har bättre grepp än mig annat än i undantagsfall (typ tidig oktobermogon då det skulle kunna vara minusgrader eller nära 0). Mina sommardäck har bättre grepp på torrt och vått underlag än allround-däcken. Jag tar gärna två byten per år mot att få bättre anpassade däck för just den årstiden.

Att man i ett vintertest väger sommaregenskaper (vått och torrt) lika högt som is och snö när man jämför gör att ditt däck kommer högt upp i resultatet. På vinterdäck jag köper väger jag vikten av grepp på just vinterväg högre.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E