Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vojje skrev:Hankook vinterdäck funkar bra. Kör med ett par ca 10 år gamla där dubben är bortslitna.
Sätter dem bak förstås, så att de inte gör ngn större skada.
Abs? Nej, och därav följdaktligen inte heller anti sladd/slir.
Kör man som folk går det bra ändå :D
Jodå så att, frågor på det :wink:
joel80 skrev:Verkar svårt att hitta billiga 205/50R17.. jag gjorde en snabb sök på http://www.dackonline.se/ och på prisjakt.. men ska man komma ner bra i pris är det 16" som verkar gälla.
Även Skruvat.se som gör reklam på sajten här har skapliga priser på kända märken om man går ner till 16". t.ex: http://www.skruvat.se/Nokian-Hakkapelii ... 67993.aspx

Men det är kanske inget alternativ för dig.. att byta fälgar alltså.. :)
Tack för snabba svar! Jag hade ju inte köpa fälgar men jag inser nu att det kanske är lika bra att bita i det sura äpplet och skaffa både däck och fälgar på samma gång, får se det som en investering. Det verkar som att folk är enade om att det är hakkapeliitta som gäller iaf?

Tacksam för all hjälp!
205/55-16 är ju en galet vanlig dimension så den är ju riktigt billig om du jämför mot 205/50-17.

Köper du begagnade fina 16" orginalfälgar på blocket och nya däck hamnar du väl på ungefär samma pris som om du köper bara däcken i 17".
MartinS skrev:205/55-16 är ju en galet vanlig dimension så den är ju riktigt billig om du jämför mot 205/50-17.

Köper du begagnade fina 16" orginalfälgar på blocket och nya däck hamnar du väl på ungefär samma pris som om du köper bara däcken i 17".

Okej bra tips! Jag får leta runt bland släkt och vänner först och se om det är någon som har något liggandes. Sen är det bara däcken som måste inhandlas innan halkan kommer!
http://www.svd.se/naringsliv/motor/nya- ... 592896.svd

Är tydligen inte så många modeller av dubbdäck som blivit godkända enligt de nya reglerna, vilket kan leda till brist på dubbdäck i år.
Får hoppas att Nokia byggt upp stora lager för hakka är väl det dubbdäcket som svenskarna väljer först?

Själv köpte jag nya Hakka7'or förra vintern och är otroligt nöjd med dem! Känns som att man är väl förberedd på en rejäl vinter :D
Med tanke på att det ändå finns minst fyra godkända däck, och att alla däck som tillverkats innan halvårsskiftet fortfarande får säljas tror jag inte ett smack på att detta skulle vara ett problem i år.

För övrigt tror jag inte folk väljer Nokian i första hand så länge de betalar själva, dom är bra dyra jämfört med konkurrenterna. Men bäst, javisst! Om folk bara gick efter hur bra däcken var skulle det inte finnas några andra dubbdäck än Nokian, men det gör det, det finns så j-vla mycket skit där ute så det är inte klokt.
MartinS skrev:
Spoiler »
Det behöver inte kosta så super mycket med Nokian heller.. bara man har "rätt" dimension på fälgarna.. Jag länkade tidigare till Skruvats: http://www.skruvat.se/Nokian-Hakkapelii ... 67993.aspx
4 691kr för 4st Hakka 5...

Fast i och för sig.. jämför man med kina-däck som aldrig varit med om kallare väder än +9 kan man få en uppsättning för under 3000kr.. Man hoppas att allt för många inte är så dumsnåla.

Jag har själv köpt "kinadäck" som sommardäck på tidigare bilar. Khumo.. Dom var inte alls så dåliga och hade fått över medel i tester.. kostade 630kr/st när jag beställde via nätet.. Tillkom en hundring per däck för balansering och för att sätta dem på fälg.

Men som många säger här inne.. när det är vinterdäck bör man gå på däck som har rätt gummiblandning för klimatet vi har i Sverige. :)
Fast Joel, Hakka 5 är ju några generationer gamla. Inte dåliga på något sätt men dom är ju definitivt inte godkända att tillverkas idag.

Däck är för 95% av alla bilägare ett nödvändigt ont och man spenderar helst inte en krona mer än nödvändigt.
Väggrepp är underordnat. Jag har till och med hört talas om dom som kört med dubbfritt på ren is och försvarat det med att det är sker så sällan så det är inget problem ;-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]