Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Inför köpet av nya vinterdäck satt jag och lusläste tester från alla tidningar.
Ju mer jag försökte tyda de ibland vitt skilda testresultaten, desto mer förvirrad blev jag.
Hur kan tidning X ge så olika testbetyg jämfört med tidning Y?
Kör en på frigolit och den andra på kolsyreis??
Tillslut orkade jag inte försöka hitta det optimala däcket längre och valde ett däck som i alla fall låg i topp 4 i alla tester, Michelin X-Ice2 med dubb.
Är mycket nöjd med det hittills i alla fall.
Tomas88 skrev:Tror inte du läste vad jag skrev särskilt noga.
Nää, jag gjorde nog inte det! :oops:
Jag skyller på.. hmm... ja va fan ska jag skylla på.. vädret!? :D
av Frostis
Nokian har ett par gymma dubbfria däck som funkar bra , om man dessutom har antispinn antislir m,m. så är det ingen större skillnad. Och du som dessutom har AWD kommer det att funka ännu bättre. körde hela förr säsongen, det som är lite till nackdel är att bromsträckan är längre än stoppsträckan :-O)
Gött och köra på dubbfritt nu när det är barmark och 4 plus. Nu har jag bästa fästet av alla (centraleuropeiska dubbfria) dessutom. Bästa komfort, bästa fäste - kan det bli bättre?
av johan086
Jag förstår mig verkligen inte på folk som säger att man riskerar andras liv genom att köra odubbat. Om man köper ett vinterdäck av välkänt märke och anpassar hastigheten till underlaget så går det fin-fint oavsett däckstyp. Jag körde dubbat Gislaved på den gamla bilen(Ingen antisladd) men valde nu odubbat Michelin till min nya V50 med antisladd. Oerhört komfortabelt på asfalt, jag kör E6 t.o.r varje dag till jobbet. Ser jag att det är halt så får man helt enkelt sänka hastigheten. Svårare än så är det inte. Jag kör inte långsammare nu med mina odubbde däck än med mina gamla Gislaved. Tråkigt för alla stressade förare som ligger bakom och blinkar. Men det är klart, ni har ju 4-hjulsdrift och dubbdäck, då kan man väl köra hur snabbt som helst och ligga hur nära varandra som helst? Där ligger nyckeln till dom flesta olyckor anser jag.

Under kökörning på E6 efter en plogbil låg folk ca 5 meter efter varandra i 70 km/h. Vägbanan var snöig och isig och kön hade precis passerad två långtradare som sladdat av vägen. Borde det inte ringa en varningsklocka då att det är halt?

Sedan tycker jag att Teknikens Världs resonemang med hur däcken åldras är en mycket intressant detalj. Dom flesta av oss har ju trots allt däcken betydligt längre än 1 säsong. Det bevisar bara att dom dubbade däckens överlägsenhet på isiga vägar troligen inte är så stor som man tidigare trott. Teknikens värld har förövrigt en mycket vettig debatt angående valen mellan odubbat/dubbat beroende på hur och vart du kör.

Nu säger jag inte att alla förare med dubbdäck och AWD kör som dårar, men jag tror att många med denna kombination överskattar sin förmåga. Som sagt, om folk skulle anpassa hastigheten till underlaget, hålla avståndet och köpa ett vinterhjul av känt märke så skulle olyckorna minska, så enkelt är det.
av PTV
johan086 skrev:Jag förstår mig verkligen inte på folk som säger att man riskerar andras liv genom att köra odubbat. Om man köper ett vinterdäck av välkänt märke och anpassar hastigheten till underlaget så går det fin-fint oavsett däckstyp. Jag körde dubbat Gislaved på den gamla bilen(Ingen antisladd) men valde nu odubbat Michelin till min nya V50 med antisladd. Oerhört komfortabelt på asfalt, jag kör E6 t.o.r varje dag till jobbet. Ser jag att det är halt så får man helt enkelt sänka hastigheten. Svårare än så är det inte. Jag kör inte långsammare nu med mina odubbde däck än med mina gamla Gislaved. Tråkigt för alla stressade förare som ligger bakom och blinkar. Men det är klart, ni har ju 4-hjulsdrift och dubbdäck, då kan man väl köra hur snabbt som helst och ligga hur nära varandra som helst? Där ligger nyckeln till dom flesta olyckor anser jag.

Under kökörning på E6 efter en plogbil låg folk ca 5 meter efter varandra i 70 km/h. Vägbanan var snöig och isig och kön hade precis passerad två långtradare som sladdat av vägen. Borde det inte ringa en varningsklocka då att det är halt?

Sedan tycker jag att Teknikens Världs resonemang med hur däcken åldras är en mycket intressant detalj. Dom flesta av oss har ju trots allt däcken betydligt längre än 1 säsong. Det bevisar bara att dom dubbade däckens överlägsenhet på isiga vägar troligen inte är så stor som man tidigare trott. Teknikens värld har förövrigt en mycket vettig debatt angående valen mellan odubbat/dubbat beroende på hur och vart du kör.

Nu säger jag inte att alla förare med dubbdäck och AWD kör som dårar, men jag tror att många med denna kombination överskattar sin förmåga. Som sagt, om folk skulle anpassa hastigheten till underlaget, hålla avståndet och köpa ett vinterhjul av känt märke så skulle olyckorna minska, så enkelt är det.
Kan väl bara hålla med i ditt inlägg när jag för tredje säsongen kör dubbfritt och finner detta väldigt komfortabelt och överraskande säkert trots många dubbdäcksfanatikers yttranden i ämnet.Har passerat snöstormar och blankpolerade isgator och dessa dubbfria vinterdäck har många gånger förvånat mig med sin klart dugliga framkomlighet under rådande förhållanden trots att det ibland går fort.Så mycket beror kanske på hur man kör och inte med vad man kör. :D

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]