Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DogWalker
Jag kör dubbfritt, har gjort det sedan -98 med en 745(utan vikt i bagaget) och nu har jag en V50 med dubbfritt. Förra vintern gick det som vanligt utmärkt, liksom övriga vintrar. Förväntar mig ingen ändring på det den här vintern heller.
Jag bor i sundsvall och kan inte se att jag kommer använda dubbdäck på mina bilar.

:-)-)
av Daddan
Då dubbarna slits snabbt i Stockholm tror jag att dubbfritt passar mig bra. Har redan beställt nya ContiVinterContact 5 205/55/16 (från Guson på Ekerö, lite billigare än Bythjul tom) baserat på AMS senaste tester. Brabil ville ha 800:- mer för däcken plus 200:- dyrare montering.

Dubbat har jag kört hittills men det känns omotiverat där jag bor och kör. Någon vända till fjällen brukar det bli, förra året fick jag köra 60km/h på svartis (+2 blev 0 eller -1) i nästan 15 mil (Älvdalen-Idre) med dubbdäck, antispinn och abs jobbade så snart jag hade kontakt med pedalerna. Det funkar att hålla låg hastighet i dåligt vinterväglag oavsett däckval.
Användarvisningsbild
av Brainy
Daddan skrev:Har redan beställt nya ContiVinterContact 5 205/55/16 (från Guson på Ekerö, lite billigare än Bythjul tom).
Ekerö, det enda ställe jag kört av vägen på. Ut mot färingsö, självklart på vinterväglag och dubbfria vinterdäck ;)
Även om de bästa av däck inte kunnat hjälpa mig just då. Missade helt att plogbilen plogat vägen allt för brett, gick åt sidan för en annan bil och vips så sjönk högra hjulparet ner i diket och vi låg på sidan :oops:
Användarvisningsbild
av AndersP
Daddan skrev:Då dubbarna slits snabbt i Stockholm tror jag att dubbfritt passar mig bra. Har redan beställt nya ContiVinterContact 5 205/55/16 (från Guson på Ekerö, lite billigare än Bythjul tom) baserat på AMS senaste tester. Brabil ville ha 800:- mer för däcken plus 200:- dyrare montering.

Dubbat har jag kört hittills men det känns omotiverat där jag bor och kör. Någon vända till fjällen brukar det bli, förra året fick jag köra 60km/h på svartis (+2 blev 0 eller -1) i nästan 15 mil (Älvdalen-Idre) med dubbdäck, antispinn och abs jobbade så snart jag hade kontakt med pedalerna. Det funkar att hålla låg hastighet i dåligt vinterväglag oavsett däckval.
Jäkla va bra priser de hade hos GUSON
205/60 R 16 NOKIAN HKPL R 96R XL
+
Ace Santa 7x16
för 9180:-
då får jag skifta själv + åka 4 mil fram och åter för att hämta dem.
Ska jämföras med Volvo-ÅF som tar ca 11600 för samma däck men med NAOS-fälgar. ca 2500 i vinst känns rätt ok
Användarvisningsbild
av StringerBell
Var nere i förrådet och kollade vad förre ägaren skaffade för vinterdäck. Det visade sig vara ett KONTINENTALT dubbfritt däck. (Continental ContiWinter TS810). Inte vad jag hade önskat precis, men det fick lysande kritik hos Teknikens värld för två år sedan.
av Daddan
Brainy skrev:
Daddan skrev:Har redan beställt nya ContiVinterContact 5 205/55/16 (från Guson på Ekerö, lite billigare än Bythjul tom).
Ekerö, det enda ställe jag kört av vägen på. Ut mot färingsö, självklart på vinterväglag och dubbfria vinterdäck ;)
Även om de bästa av däck inte kunnat hjälpa mig just då. Missade helt att plogbilen plogat vägen allt för brett, gick åt sidan för en annan bil och vips så sjönk högra hjulparet ner i diket och vi låg på sidan :oops:
Säkert därför du kör SAAB... :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu hände ju dock detta i min dåvarande Volvo...
Precis som när en mötande V70 fick för sig att åka över på min sida vägen och frontalkrocka med mig, då körde jag också Volvo.
Eller som förra våren när jag gick och köpte en S40 och sambon 2v senare råkade ut för en idiot och fick åka ambulanshelikopter m.m.

Ja, du kanske har rätt. Jag törs inte köpa Volvo igen ;)

Nu är ju dett helt ot, men jag och damen pratade så sent som i helgen om att beställa oss en Volvo så du ska se att det kommer vilket år som helst ;)
av shen
Det är ju som vissa skriver.
Beror helt enkelt på vilken del av landet man bor i.
Jag har 7.5 mil till jobbet och ofta väldigt mycket snö/is/packsnö.
Brukar bli riktigt halt, så för mig är valet självklart Gislaved NordFrost 5 Dubbade.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]