Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

En sprillan ny bil som just kommit från lackboxen ska man väl inte behöva polera hårt innan man lägger på lackskydd ?????
Det finns inget som säger att det bara handlar om nya bilar i instruktionsboken. Garantin gäller inte bara de första månaderna.

Men hursomhelst, skall man ha det riktigt blankt och inte bara en smula mer lättvättat så måste man polera bort "apelsinskalet" innan man går på med ytskydd.. I dag är visserligen de flesta bilarna ganska OK, men skall det bli riktigt blankt så... På en gammal lack handlar det om att ta oxider och smårepor och då blir man även av med "apelsinskalet" på köpet. Vilket gör att en äldre bil med ett riktigt bra rekondjobb blir blankare än en ny.

/Thomas
Funk skrev:
En sprillan ny bil som just kommit från lackboxen ska man väl inte behöva polera hårt innan man lägger på lackskydd ?????
Det finns inget som säger att det bara handlar om nya bilar i instruktionsboken. Garantin gäller inte bara de första månaderna.

Men hursomhelst, skall man ha det riktigt blankt och inte bara en smula mer lättvättat så måste man polera bort "apelsinskalet" innan man går på med ytskydd.. I dag är visserligen de flesta bilarna ganska OK, men skall det bli riktigt blankt så... På en gammal lack handlar det om att ta oxider och smårepor och då blir man även av med "apelsinskalet" på köpet. Vilket gör att en äldre bil med ett riktigt bra rekondjobb blir blankare än en ny.

/Thomas
Vet inte om jag håller med riktigt, en sprillan ny bil med bra lack blir inte mycket blankare av polering, apelsinskal ska vara minimalt redan från fabrik ...

Ska det bli riktigt blank får man ta till slipning. Jag lackade bilen med 3-4 lager klarlack och våtslipade med 1000 papper mellan varje gång, då blir det blankt. Men att polera på en bra lack gör inte mycket om den är helt ny ... om den nu inte är behäftat med fel från lackeringen.
Vet inte om jag håller med riktigt, en sprillan ny bil med bra lack blir inte mycket blankare av polering, apelsinskal ska vara minimalt redan från fabrik ...

Ska det bli riktigt blank får man ta till slipning. Jag lackade bilen med 3-4 lager klarlack och våtslipade med 1000 papper mellan varje gång, då blir det blankt. Men att polera på en bra lack gör inte mycket om den är helt ny ... om den nu inte är behäftat med fel från lackeringen.
Det beror på vad man menar med blankt, "apelsinskal" är ju egentligen en gammal benämning som inte gäller riktigt idag, men man har även idag vågigheter och avvikelser på en ny bil som blir bättre efter polering.

Slipning och polering är egentligen samma sak, även om man inte går på lacken på en ny bil med 1000 papper.. Jag har varit med och våtslipat nya bilar med 4000 våtslip innan polering för att få det perfekt. Och det skall väl erkännas att det inte var Volvobilar, som trots allt generellt håller bra lackkvalitet. Men då är man kanske lagd lite åt det extrema hållet..

/Thomas
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:

/Thomas

Det är skillnad på en helt ny bil som är opolerad samt en nypolerad lackförseglad, vad du än säger så ÄR det så! Jag har sett det på flera 100 bilar!
Låt VolvoB20 har sin åsikt om att inte nya bilar behöver någon form av lackbehandling, medans vi som tycker det och vet att ny lack innehåller porer som drar åt sig både smuts och oxidering och detta kan åtgärdas med lackförsegling ha våran åsikt att detta är bäst för bilen.

Bör tilläggas att man inte får bilen direkt i handen efter den varit i lackboxen.
jumu01 skrev:Låt VolvoB20 har sin åsikt om att inte nya bilar behöver någon form av lackbehandling, medans vi som tycker det och vet att ny lack innehåller porer som drar åt sig både smuts och oxidering och detta kan åtgärdas med lackförsegling ha våran åsikt att detta är bäst för bilen.

Bör tilläggas att man inte får bilen direkt i handen efter den varit i lackboxen.

Tänkte samma sak jag med först men kom fram till att dessa lögner måste diskuteras. Tråkigt och någon som läser detta struntar i att lackförsegla sin nya bil på grund av skitsnack här på forumet. Därför så vill jag inte släppa detta :D
Personligen tycker jag inte om att "pracka" på folk saker och ting men kanske att skapa ett motsatt tänkande, om detta leder till någon förändring är upp till va och en, sedan att det finns personer som inte ändrar på sina åsikter måste man respektera.

Därför tycker jag att vi skall låta VolvoB20 få leva kvar i sin illusion!! :)
jumu01 skrev:Personligen tycker jag inte om att "pracka" på folk saker och ting men kanske att skapa ett motsatt tänkande, om detta leder till någon förändring är upp till va och en, sedan att det finns personer som inte ändrar på sina åsikter måste man respektera.

Därför tycker jag att vi skall låta VolvoB20 få leva kvar i sin illusion!! :)
Ja visst är det så! Men som sagt vi har iaf fått vårat sagt!
Orkar inte heller diskutera , har redan försökt med flertal personer som läst vad som står i instruktionsboken...

Autoglym har gått ut och skickat ut ett brev där det bland annat står:
"Completen är uppbyggd på en blandning av ; polymer + naturliga och syntetiska vaxer. Vanligast förekommande är dock; aminofunktionella silikoner hos andra kollegor.
Autoglyms uppbyggnad ger lacken möjlighet till att andas som bland annat krävs.
Således kan complete användas med trygghet som lackkonservering."

Jag tänker fortsätta lackskydda nybilar med completen, har lacksyddat alla hyrbilar vi får från handlaren direkt också, och aldrig varit problem med något...
Tycker bara att alla säger olika saker och att det är svårt att veta vad som gäller.

Vissa säger att lackkonservering ska försegla bilen som skydd, och att lacken är 100% uthärdad nästan direkt. Andra att lacken måste kunna "andas". Ni som förespråkar lackkonservering verka säga att endast just det medlet ni säljer funkar kanon medans alla andras medel är skit!

Standox sade till mig att ny lack inte blir bättre av försegling men inte heller tar skada, så att det var slöseri.

Har själv Ditec konservering på min och är inte imponerad, skiten fastnar rätt bra även om ytan ska vara glasblank enligt reklamen. Innan vaxade jag konvetionellt var 3e månad, då var ytan "fet" istället av det vanliga vaxet och skiten gick att skölja av med vatten bara. Nackdelen är ju att man får vaxa ofta för ytan är inte "vax-fet" så länge. Nu får man ta till avfettning för att få skiten att lossa från Dietecen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Angående produktionen så har de en au[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, a[…]

Ja, jo, men oftast funkar den, jobbigt när ma[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]