Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Du kan inte på fullaste allvar mena att ett vax tar bort ett annat som en kallavfettning.

Två anledningar till att det kan vara negativt:

1: Det nya vaxet innehåller lösningsmedel vilket löser det första lagret vid applicering och polering. Nafta och liknande lösningsmedel är vanligt förekommande och håller dom ett nytt vax i lösligt tillstånd så löser dom ett gammalt skulle jag tro... Nu vet jag inte om det finns vax som är helt vattenburna som möjligen skulle kunna vara skonsammare.

2: Glanstalet för det nya vaxet, i det fall underliggande behandling är kvar och fast, är sämre än det nya. Eller om det är mindre hållbart att effekten ändå försvinner snabbt.

Det är väl i alla fall troligt, om det handlar om en regelrätt och relativt ny lackkonservering att den ytan är blankare och hållbarare än ett vanligt vax.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
1: Det nya vaxet innehåller lösningsmedel vilket löser det första lagret vid applicering och polering. Nafta och liknande lösningsmedel är vanligt förekommande och håller dom ett nytt vax i lösligt tillstånd så löser dom ett gammalt skulle jag tro... Nu vet jag inte om det finns vax som är helt vattenburna som möjligen skulle kunna vara skonsammare.
Lägger till detta: Om det finns ett helt vattenburet vax så borde det vara väldigt dåligt på att rengöra vid applicering...

/Thomas
av Lindfalas
Addict skrev:
Lindfalas skrev:
Om du sätter på dej en sopsäck över det och hoppar i vattnet.. funkar torrdräckten då?? eller får du sopsäckens egenskaper??

Greetz
Japp, torrdräkten funkar då och sopsäcken gör ingen nytta...
Du har ingen aning om torrdräckten funkar eftersom du har en sopsäck över den. alla bra egenskaper som torrdräckten har använder du ej då.
Se logist på det...
Du kan inte på fullaste allvar mena att ett vax tar bort ett annat som en kallavfettning.
Vax kan plocka bort annat vax.
MEn i detta fallet är det snarare att du lägger på ett lager ovanpå det "riktiga" vaxet och får då alla positiva/negativa egenskaper av det vaxet du har överst. Det undre vaxet blir då "vilande" tills det övre vaxet är bort.. dock har man troligtvis ändåp vaxrester och skit som man inte fått bort i porerna runt det gamla vaxet. Vilket ofta medför en oren yta som bir sämre och har andra negativa egenskaper än vad det är tänkt från början.
Innan jag sett bevis från någon oberoende instans måste jag tyvärr avfärda det du säger eftersom det förbigår all form av logik.
Nej, det är mycket logist. Lägger du ett lager på ett annat lager så är det alltid det översta lagret som bestämmer vilka egenskaper som gäller.

Tyvärr finns det inte mycket om detta eftersom det egentligen är en ren konsumentprodukt. Även firmor som hyr ut bilar kan använda det.
Dock är det så att proffs som håller på med att vaxa/lackskyddar bilar inte använder det..
Inte heller utställningsbilar.
Ganska logist eftersom ett riktigt vax/lackskydd är alltid så mycket bättre. Både till hållbarheten och till de egenskaperna de har.
Snabbwax funkar på en lack som är i dåligt skick. problemet är att man måste använda det ofta. Avfettar man bilen är det ett måste att lägga på det igen.. även om man har tvättat bilen utan att lägga på snabbwaxet så måste man lägga på det igen.
Hållbarheten är mycket dåligt och risken är att man förorenar porerna med skit och med vax som sätter sig trots allt fast lite.
Detta kan du bara polera bort..

Snabbwax är dessutom ingen nyhet som många verkar tro.. det har funnits länge. Både i automattvättar och även på flaska.
Det är ett vattenbaserat wax.

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Lindfalas skrev:
Addict skrev:
Lindfalas skrev:
Om du sätter på dej en sopsäck över det och hoppar i vattnet.. funkar torrdräckten då?? eller får du sopsäckens egenskaper??

Greetz
Japp, torrdräkten funkar då och sopsäcken gör ingen nytta...
Du har ingen aning om torrdräckten funkar eftersom du har en sopsäck över den. alla bra egenskaper som torrdräckten har använder du ej då.
Se logist på det...
Vax kan plocka bort annat vax.
MEn i detta fallet är det snarare att du lägger på ett lager ovanpå det "riktiga" vaxet och får då alla positiva/negativa egenskaper av det vaxet du har överst. Det undre vaxet blir då "vilande" tills det övre vaxet är bort.. dock har man troligtvis ändåp vaxrester och skit som man inte fått bort i porerna runt det gamla vaxet. Vilket ofta medför en oren yta som bir sämre och har andra negativa egenskaper än vad det är tänkt från början.
Innan jag sett bevis från någon oberoende instans måste jag tyvärr avfärda det du säger eftersom det förbigår all form av logik.
Nej, det är mycket logist. Lägger du ett lager på ett annat lager så är det alltid det översta lagret som bestämmer vilka egenskaper som gäller.

Tyvärr finns det inte mycket om detta eftersom det egentligen är en ren konsumentprodukt. Även firmor som hyr ut bilar kan använda det.
Dock är det så att proffs som håller på med att vaxa/lackskyddar bilar inte använder det..
Inte heller utställningsbilar.
Ganska logist eftersom ett riktigt vax/lackskydd är alltid så mycket bättre. Både till hållbarheten och till de egenskaperna de har.
Snabbwax funkar på en lack som är i dåligt skick. problemet är att man måste använda det ofta. Avfettar man bilen är det ett måste att lägga på det igen.. även om man har tvättat bilen utan att lägga på snabbwaxet så måste man lägga på det igen.
Hållbarheten är mycket dåligt och risken är att man förorenar porerna med skit och med vax som sätter sig trots allt fast lite.
Detta kan du bara polera bort..

Snabbwax är dessutom ingen nyhet som många verkar tro.. det har funnits länge. Både i automattvättar och även på flaska.
Det är ett vattenbaserat wax.

Greetz
Snabbvax fungerar INTE på en bil i dåligt skick. Inte som det ska iaf. Rekommenderas som sagt till bilar i skapligt / bra skick för att underhålla skicket på lacken. Rekommenderar att du provar något annat än det du provat och sen kan du uttala dig vidare om det jag pratar om. Tills dess är det nog ingen idè och diskutera med dig, när du inte ens provat det jag pratar om, dvs. autoglyms aqua wax.
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev: Snabbvax fungerar INTE på en bil i dåligt skick. Inte som det ska iaf.
Jassså???? Det var ju konstigt.. Det funkar på de bilar jag gjort det på.
Just där har de en bra funktion.
Rekommenderas som sagt till bilar i skapligt / bra skick för att underhålla skicket på lacken.
Du underhåller inte en lack med att lägga på något snabbvax. DEt gör du genom att tvätta den rätt.
Det du gör är att förstöra ett skydd med ett klart sämre vax.
Om du får resultat med snabbvaxer bevisar det bara att skyddet är dåligt och behöver ett nytt.

Rekommenderar att du provar något annat än det du provat och sen kan du uttala dig vidare om det jag pratar om. Tills dess är det nog ingen idè och diskutera med dig, när du inte ens provat det jag pratar om, dvs. autoglyms aqua wax.
Varför skall jag prova något som hör tilll lacker som är i dåligt skick.
JAg polerar upp bilar och lägger vax/lackskydd på dem för de skall bli fina och ha hållbarhet,,, Inte en chans att jag skulle förstöra sånna bilar med ett simpelt snabbvax..
Dessutom med lackskyddet så försvinner garantin dirket om jag ens petar på den med ett vax..

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Lindfalas skrev:
Volvobruden84 skrev: Snabbvax fungerar INTE på en bil i dåligt skick. Inte som det ska iaf.
Jassså???? Det var ju konstigt.. Det funkar på de bilar jag gjort det på.
Just där har de en bra funktion.
Rekommenderas som sagt till bilar i skapligt / bra skick för att underhålla skicket på lacken.
Du underhåller inte en lack med att lägga på något snabbvax. DEt gör du genom att tvätta den rätt.
Det du gör är att förstöra ett skydd med ett klart sämre vax.
Om du får resultat med snabbvaxer bevisar det bara att skyddet är dåligt och behöver ett nytt.

Rekommenderar att du provar något annat än det du provat och sen kan du uttala dig vidare om det jag pratar om. Tills dess är det nog ingen idè och diskutera med dig, när du inte ens provat det jag pratar om, dvs. autoglyms aqua wax.
Varför skall jag prova något som hör tilll lacker som är i dåligt skick.
JAg polerar upp bilar och lägger vax/lackskydd på dem för de skall bli fina och ha hållbarhet,,, Inte en chans att jag skulle förstöra sånna bilar med ett simpelt snabbvax..
Dessutom med lackskyddet så försvinner garantin dirket om jag ens petar på den med ett vax..

Greetz
Det ger inte lika bra resultat på en bil i dåligt skick än på en som är hyffsat fin..
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev: Det ger inte lika bra resultat på en bil i dåligt skick än på en som är hyffsat fin..
Nej snarare bättre. En som är i bra skick behöver inte ens ha snabbvax.
En i hyffsat skick skulle må bra av att få sig ett riktigt skydd igen.. men det går även att tvätta dem med glansschampoo och få dem bra utan att blanda in ett dåligt snabbvax.

Har tänkt på dej en del och kan inte komma underfull med vad du egentligen kan elelr vad du jobbar med.
Med tanke på vad du skriver så skulle jag tippa på att du jobbar på en firma som hyr ut bilar och du har hand om vården av dem.
Annledningen är av följande saker.

Du vet inte hur vax funkar och vad för negativa saker ett snabbvax har på en vaxad bil eller lackskyddad bil.
Du vet inte tydligen om att man inte oftast får ha snabbvax eller vax på bilar som har garanti på sig. Då försvinner den.
Du vet inte vilka effekter ett snabbvax har

Du vet tydligen inte om att man använder en svamp till för att tvätta bort det sista skiten som inte medel tar.
Du tror att medel kan plocka bort all skit från lacken utan att man använder svamp.
Du tror att det inte blir repor av clay.. Står ofta på dem att man skall polera efter användadet av dem.

Du skrev en guide som hade en del total konstiga saker i sig. Dessutom verkar dewn vara som en reklam för en firma som säljer produkter. För den var verkligen produkt specifik på alla steg.

Du ger ett intryck av att kunna väldigt lite om det du håller på med.
Dina inlägg skulle jag kunna vänta mej från en nybörjare eller någon som inte vet mycket om bilvård..

Har själv inte jobbat i speciellt många år med just vård av bilar, men har jobbar med bussar i ca 9.5år.
Sen har jag hållit på med bilar hela livet.
Samt att jag haft bilar i utställningskick som jag båda har lackat och polerat och byggt om.

Försöker inte misskreditera dej, snarare attt förstå dej och vad du kan.
Upp till dej om du vill bevisa att jag har fel.........

Greetz
av NicklasO
Volvobruden84 skrev:
Det ger inte lika bra resultat på en bil i dåligt skick än på en som är hyffsat fin..
Ignorera lindfalas, han kan inte ha fel.
Du kan älta i 20 sidor och ha rätt från första punkten, men och under dessa kan han ha ändrat åsikt några gånger och fortsätter gärna 20 till..

Han snackar om att du gör reklam för en firma som säljer produkter, du vet nog vid det här laget vilka produkter som gäller för lindfalas..

Och till lindfalas så är dessa garantier mer eller mindre ett sätt att tjäna mer pengar för firman som lägger skydden.

Man kan utan att vara rädd lägga ett snabbvax på sitt lackskydd.
Blir man inte nöjd försvinner det ju vid nästa tvätt om man tvättar med en alkalie.

Eller skiljer sig ex tefcars skydd så att skyddet går sönder om man tvättar med en vaxtvätt?

Själv är jag inget fan av dessa produkter, iaf inte när dem är på aerosol, dvs högst sannorlikt innehåller flyktiga silikoner.
Men alla är vi olika.

MVH/
av Lindfalas
NicklasO skrev: Ignorera lindfalas, han kan inte ha fel.
Du kan älta i 20 sidor och ha rätt från första punkten, men och under dessa kan han ha ändrat åsikt några gånger och fortsätter gärna 20 till..
Snarare du som snackar skit som vanligt.. Lägg dej inte i sånt du inte fattar ett smack om.
Han snackar om att du gör reklam för en firma som säljer produkter, du vet nog vid det här laget vilka produkter som gäller för lindfalas..
Ta läs lite om vad jag skriver.. Ingen nyhet att jag håller på med Tefcar och att jag håller på mycket med Sonax produkter, men jag hålelr på med andra produkter också.. Vilket du kan läsa i andra tråder också...
Och till lindfalas så är dessa garantier mer eller mindre ett sätt att tjäna mer pengar för firman som lägger skydden.
Prata inte om sånt du inte vet ett smack om. Har inget med att tjäna pengar att göra.
Man kan utan att vara rädd lägga ett snabbvax på sitt lackskydd.
Om man vill bli av med garantin kan man göra det. Men samtidigt varför vill man ha något som är klart mycket sämre som dewt blir med snabbvax????
Blir man inte nöjd försvinner det ju vid nästa tvätt om man tvättar med en alkalie.
Juppz och även garantin..
Eller skiljer sig ex tefcars skydd så att skyddet går sönder om man tvättar med en vaxtvätt?
Självklart går det ej sönder. Men det ställer till problem om man behöver komplettera. Plus du kan inte göra den årliga kontrollen eftersom du inte kommer åt lackskyddet.
Dessutom så får du helt andra egenskaper om du lägger på vax.. Vilekt ofta är negativa.
Är dock inget unikt med detta.. så funkar det med alla lackskydd som har garanti.
Själv är jag inget fan av dessa produkter, iaf inte när dem är på aerosol, dvs högst sannorlikt innehåller flyktiga silikoner.
Men alla är vi olika.
MVH/
Snarare brukar det vara vax eller emulerande siliconer... Ogillar dem i vilket fall ..
Inte ens du kan påstå att snabbvax är något att ha...

Dessutom det jag skrev till henne stämmer mycket bra.

Greetz
av NicklasO
på vilket sätt försvårar det om man ska komplitera lackskyddet?
Du tvättar väl bilen med en alkalie innan du gör det?
Och varför försvinner garantin om du använder det om det inte påverkar skyddet när man tvättat av det?

Emulgerat silikon använder man för att binda ett vax oxh därför inte i en aerosol flaska..

/
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]