Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Efter bytet till sommarhjul såg jag i bilen att dom bara lagt i 2,6-2,7 i mina 275/40 21". :x Det var på tok för lågt kan jag säga :shock:

Fyllde på 3,2-3,3. Nu känns det bättre!
Användarvisningsbild
av ThomasT
XC90_Executive skrev:Efter bytet till sommarhjul såg jag i bilen att dom bara lagt i 2,6-2,7 i mina 275/40 21". :x Det var på tok för lågt kan jag säga :shock:
Fyllde på 3,2-3,3. Nu känns det bättre!
Jag hoppas att du omedelbart ringer till Pirelli och Volvo och berättar att de har gjort tokfel när de bestämde sig för däckskombinationen... :roll:

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Derank skrev:Det fins inga rätt eller fel, det var 2.8bar i mina 18 tummare till xcn, nu kör jag med 2.4 och bilen är mindre stötig och käns allmänt mycket trevligare att framföra. Så däcktryk är en smaksak anser jag
Lite så det ju... som med många saker här i livet så finns det sällan några absoluta sanningar. Problemet är dels när det går överstyr samt när man inte förstår vilka tradeoff's man gör.

.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ThomasT skrev:Jag hoppas att du omedelbart ringer till Pirelli och Volvo och berättar att de har gjort tokfel när de bestämde sig för däckskombinationen... :roll:

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men bilen väger ca 2,5ton och har 21". Att bara ha i 2,6-2,7 då gör att man direkt ser från utsidan att det är för lite luft i däcken. Väguppträdandet blir enligt mig inte bra.
Användarvisningsbild
av ThomasT
XC90_Executive skrev:
ThomasT skrev:Jag hoppas att du omedelbart ringer till Pirelli och Volvo och berättar att de har gjort tokfel när de bestämde sig för däckskombinationen... :roll:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men bilen väger ca 2,5ton och har 21". Att bara ha i 2,6-2,7 då gör att man direkt ser från utsidan att det är för lite luft i däcken. Väguppträdandet blir enligt mig inte bra.
Precis... du har en 2.5 ton tung SUV med väldigt hög tyngdpunkt och lång fjädringsväg och förväntar dig att den ska uppföra sig som en personbil. När så inte blir fallet så försöker du kompensera genom att pumpa upp däcken till hockeypuckar...

.
Användarvisningsbild
av milktrucker
under 3,0 i XC90 blir väl knappt körbart? - inte om man ska ha lite ekonomi och styrrespons
Användarvisningsbild
av DayDreamer
XC90_Executive skrev:

Ja eftersom att du har en stor och tung bil plus 21" så behöver det vara minst 3,1bar 3,4-3,5 är nog att rekommendera.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har 2,9 eller 3,0 bar i mina däck 16" för att dom ska bli mer lättrullade och inte sliter det något konstigt eller mer för det.
Användarvisningsbild
av ThomasT
milktrucker skrev:under 3,0 i XC90 blir väl knappt körbart? - inte om man ska ha lite ekonomi och styrrespons
Knappt körbar... är det inte lite konstigt att ingen journalist har upptäck det när de testat bilarna?

Ökad styrrespons hänger dock definitivt ihop med ökat däckstryck, tradeoff'en är dock minskat grepp.

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
DayDreamer skrev:Ja eftersom att du har en stor och tung bil plus 21" så behöver det vara minst 3,1bar 3,4-3,5 är nog att rekommendera.
Kan du ställa det påståendet mot ett scenario med en bil som väger drygt 1 ton och ändå rekommenderas drygt 2 bar, samt att du gärna får väga in däckens lastindex påverkan i sammanhanget.

.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Tack för tipsen, får testa lite sjä[…]

Luktar avgaser i kupen

Som sagt, det räcker med en okulär kon[…]

Det finns på bildelsbasen , det som ä[…]