Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

dst02 skrev:Perhall: jodå de rostar rätt bra fortfarande tyvärr å de gäller oavsett volvo eller de två tyskarna du har väldigt mycket emot. På tal om mb så hade dom på sin förra E klass å C klass stora rostproblem i karossplåten.

94093: som sagt, de har hänt en del sedan piasawakvasttvättarna!
jag tycker man kan se att lacken blir lite små repig men dock inget djupt som inte en polering tar men ändå.
94093a skrev:jag skulle aldrig tväta min privata bil med en borst tvät på den kör jag uttan borstar och på tjänstebilen så kör vi alltid borstar för det blir lite renare men efter 2år så börjar det synas i lacken att man kört med borstar...
På vilket sätt ser du det? Hur långt har bilen gått efter två år jämfört med den privata?
I GDS tvätthall. Men är bilen inte väldigt smutsig spolar jag av på en av de "nya" tvättplattorna som brukar ha plats för fyra bilar. Stoppar i en till två polletter och spolar av med schampo först och med rent vatten sen. Den främsta anledningen till detta är att resultatet är tillfredsställande och att biltvättar kostar mer än vad jag tycker det är värt i pris.
joel80 skrev:
94093a skrev:jag skulle aldrig tväta min privata bil med en borst tvät på den kör jag uttan borstar och på tjänstebilen så kör vi alltid borstar för det blir lite renare men efter 2år så börjar det synas i lacken att man kört med borstar...
På vilket sätt ser du det? Hur långt har bilen gått efter två år jämfört med den privata?
den har rullat 9000 mil och den privata lite längre men några år äldre.
man kan se att laken är mera sliten i top lagret men en polering så blir den också fin men jag föredrar uttan bortar nå man sliper polera bilen då...
94093a skrev:
joel80 skrev:
den har rullat 9000 mil och den privata lite längre men några år äldre.
man kan se att laken är mera sliten i top lagret men en polering så blir den också fin men jag föredrar uttan bortar nå man sliper polera bilen då...

9000 mil, då kan de väl nästan ses som normalt slitage på bilen med några ytliga fina tvättrepor.
dst02 skrev: 9000 mil, då kan de väl nästan ses som normalt slitage på bilen med några ytliga fina tvättrepor.
Såklart det är, men det är väl bättre att slippa dom?

Själv har jag aldrig kört in en privatägd bil i en automattvätt under de 22 år jag haft bil. Däremot har jag kört in många firmabilar etc. men dom ser ju ut som dom gör efter ett tag också.

/Martin
Under 22 år har det hänt grejer med automattvättarna i Sverige... Inte riktigt samma sak att köra in i en automattvätt idag som det var för 22 år sen känns det som.

Då jag kört en lackförsegling på min bil hoppas jag den har lite bättre skydd mot smårepor och att jag ska kunna köra ett par automattvättar under vinterhalvåret iallafall utan synliga tvättrepor. Kommer troligen lämna in bilen på årsbehandling och påfyllning av lackskyddet också, så med de åtgärderna tror jag min lack kommer vara fin om några år även om jag kört 10-20 automattvättar. :)
joel80 skrev:Under 22 år har det hänt grejer med automattvättarna i Sverige... Inte riktigt samma sak att köra in i en automattvätt idag som det var för 22 år sen känns det som.

Då jag kört en lackförsegling på min bil hoppas jag den har lite bättre skydd mot smårepor och att jag ska kunna köra ett par automattvättar under vinterhalvåret iallafall utan synliga tvättrepor. Kommer troligen lämna in bilen på årsbehandling och påfyllning av lackskyddet också, så med de åtgärderna tror jag min lack kommer vara fin om några år även om jag kört 10-20 automattvättar. :)

Precis, ingenting har nog stått still i utvecklingen under 22 år, inte ens lada niva så nu 2013 kan man glatt köra in bilen i auotmaten :)
Va nog värre förr då man på solidlacker inte heller hade klarlack på bilen heller.
av estufo
Själv hinner knappt min bil bli skitig innan jag tvättar den igen.. :oops:

Har som generell regel att tvätta varannan helg, kör då med avfettning(Lite starkare vid trösklar och under listerna. Kan starkt rekommendera Turtle wax prewash-t) fälgrengörning, spolar ordentligt rent i hjulhus och försöker komma lite under bilen. Sen spola av alla mattor, grundlig dammsugning och kör istort sätt bara lahegas produkter( Interiorclean,glasclean) Kan hända att man kör med deras ''wetwax'' bara så att det glänser ett tag:)

Sen torkar jag alltid ordentligt rent i lister och skarvar, och bilen får stå inne ett tag så den hinner torka upp bra. :)

Finns absolut inget värre än en smutsig och invändigt dammig bil....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Har en v70 -11 Den dör under färd n&aum[…]

Vevhusventilation oljeläckage

Hej! Undrar om en igensatt vevhusventilation kan o[…]

Beror på hur tjocka plattor du tänkt […]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]