Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Ny här på forumet, dags för mig att köpa nya vinterdäck till min Volvo c30. Blir första gången jag köper vinterdäck då jag är relativt nybliven bilägare. Jag har förstått att Nokian hakkapelitta är det som gäller men då jag just nu tyvärr måste snåla lite så undrar jag vad det finns för alternativ? Jag vill självklart ha dubbat och inte någon skit från Kina men det får gärna vara ett billigare alternativ denna gången.

Några förslag?

205/50R17/RF 93V-Volvo C30

PS.Ber om ursäkt om jag skriver på fel ställe osv, är helt ny!
Viktorsjögren skrev:Hej alla!

Ny här på forumet, dags för mig att köpa nya vinterdäck till min Volvo c30. Blir första gången jag köper vinterdäck då jag är relativt nybliven bilägare. Jag har förstått att Nokian hakkapelitta är det som gäller men då jag just nu tyvärr måste snåla lite så undrar jag vad det finns för alternativ? Jag vill självklart ha dubbat och inte någon skit från Kina men det får gärna vara ett billigare alternativ denna gången.

Några förslag?

205/50R17/RF 93V-Volvo C30

PS.Ber om ursäkt om jag skriver på fel ställe osv, är helt ny!
Man får ju vad man betalar för, vilken pristak hade du tänkt :)

Lite udda dimension iaf för vinterdäck tycker jag. Vilka alternativa dimensioner finns med i ditt regbevis?
Verkar svårt att hitta billiga 205/50R17.. jag gjorde en snabb sök på http://www.dackonline.se/ och på prisjakt.. men ska man komma ner bra i pris är det 16" som verkar gälla.
Även Skruvat.se som gör reklam på sajten här har skapliga priser på kända märken om man går ner till 16". t.ex: http://www.skruvat.se/Nokian-Hakkapelii ... 67993.aspx

Men det är kanske inget alternativ för dig.. att byta fälgar alltså.. :)
Falo01 skrev:Hej på er!!

Sitter och funderar på vad 17 jag ska sätta på min XC70-05:a till vintern, har fälg osv.
Ska ha dubbat 16"
Duger Hankook?? Eller behöver jag gå på bättre märken? Typ Nokian Hakka..??

Mkt tacksam för era åsikter!!
Något som är tänkt att användas vintertid här uppe i norden tycker jag du ska satsa på :wink:

Hankook gör väldigt bra sommardäck, men vinterdäck skulle inte jag köpa av deras fabrikat iaf, men det är jag det :)
jojjeblom skrev:

Sitter och funderar på vad 17 jag ska sätta på min XC70-05:a till vintern, har fälg osv.
Ska ha dubbat 16"

Något som är tänkt att användas vintertid här uppe i norden tycker jag du ska satsa på :wink:

Hankook gör väldigt bra sommardäck, men vinterdäck skulle inte jag köpa av deras fabrikat iaf, men det är jag det :)

Okej! Tack för ditt svar!

Då kanske jag ska hoppa Hankook o köra Hakka 7 då?? Det är ju ändå rätt viktigt vad som sitter på fälgarna!

Man vill ju spara slantar men, man får ju inte vara dumsnål!
Falo01 skrev:
jojjeblom skrev:

Ska ha dubbat 16"

Okej! Tack för ditt svar!

Då kanske jag ska hoppa Hankook o köra Hakka 7 då?? Det är ju ändå rätt viktigt vad som sitter på fälgarna!

Man vill ju spara slantar men, man får ju inte vara dumsnål!

Låter som ett klokt val :D
Själv har jag beställt Hakka 8, landar på 5200:- monterat och klart i dimension 195/65-15. Inte så dyrt, är iofs av åsikten att däck ska man inte snåla in på så hade de varit dyrare hade jag köpt ändå.
Har åkt Nokian i x antal år nu, Hakka Q för att sedan gå över till dubb med Hakka 4, 5 och nu sist 7 och det är ett däck som hittills bara blivit bättre. De har däremot alltid fått lite sämre betyg på våt asfalt men är inget jag märkt något av eller lagt nån vikt på.
Vinteregenskaperna är det viktiga för mig. Kusse hade förresten varit iväg och sett skillnaderna på Hakka 7 och 8 och han blev förvånad att 8:an hade blivit så pass mycket bättre med tanke på att 7:an redan var så bra, låter lovande iaf. :)
Håller med Bosa ovan :)

Sedan lite ot, folk kan lägga tiotusentals kr på fälgar och annat bling bling, men när det kommer till det viktiga däcksvalet så får det gärna kosta så billigt som möjligt eller hämtas på däckfirmans returhög, riktiga vinterdäck anpassade för världsändan dom ska användas i borde det vara lag på, både för åkande och för medtrafikanters säkerhet.
Hankook vinterdäck funkar bra. Kör med ett par ca 10 år gamla där dubben är bortslitna.
Sätter dem bak förstås, så att de inte gör ngn större skada.
Abs? Nej, och därav följdaktligen inte heller anti sladd/slir.
Kör man som folk går det bra ändå :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Byta torkarblad själv?

Har använt torkarblad från Bosch Aerotw[…]

Multiremmen på dessa bilar är tydligen […]

Koppling föll i golvet