Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av perhall
pergrein skrev:
~Kalle~ skrev:I Teknikens Världs vinterdäckstest...

1. Goodyear UltraGrip Ice+ (Nordiskt odubbat)
2. Continental ContiWinterContact TS830 (Centraleuropeiskt odubbat)
3. Continental ContiIceContact (Dubbat)
4. Nokian Hakkapeliitta 7 (Dubbat)
5. Nokian HakkapeliittaR ( Nordiskt odubbat)

Bästa odubbade och bästa dubbade har fått lika höga poäng på is..

/Kalle
Hur kan det vara så stor skillnad på testen AMS & TV gör? Är det poängsystemet, bilen dom använder, mätutrustningen?
AMS använde en Ford Focus 2.0 Däck: 205/55R 16" vad hade TV?

Mvh
Per
Jag fattade aldrig det där heller fast jag läste testet. Var verkligen GY 7 lika bra som de bästa dubbdäcken på is??? Kan inte tänka mig det...

Men jag har läst den tyska ams och där fick GY 7 20 av 20 på snö, Conti 830 fick 14 av 20 så GY 7 är säkert ett mycket bra däck på is och snö (för att vara dubbfritt)!/PH
Användarvisningsbild
av len

/Kalle
Det är så här man sprider "sanningar" som slår fel....Man läser blint.
Contis däck (nr2) var sämre på alla punkter mot hakka(nr 5) på VINTERVÄGLAG!
Vann på våtegenskaper, vattenplaning, älgtest i 70 knutar etc. Står även för södra sverige och för motorvägar.
Is-testet är på ruggad isyta.
Skulle aldrig ha det som vinterdäck. (dock gärna testvinnaren UG)
len skrev:

/Kalle
Det är så här man sprider "sanningar" som slår fel....Man läser blint.
Contis däck (nr2) var sämre på alla punkter mot hakka(nr 5) på VINTERVÄGLAG!
Vann på våtegenskaper, vattenplaning, älgtest i 70 knutar etc. Står även för södra sverige och för motorvägar.
Is-testet är på ruggad isyta.
Skulle aldrig ha det som vinterdäck. (dock gärna testvinnaren UG)
Jag rekommenderar alla att ladda ned TV:s däcktest för 20kronor. Det har mycket balanserade rekommendationer där de egna behoven styr, inte ett däck för alla. Man ger rekommendationer för fem typer av köromständigheter och rekommenderar däck därefter, alltifrån 500mil per år och mindre och dåligt underhållna småvägar, till många mil i stan eller på motorväg. Både dubbdäcksförespråkare och dubbfriförespråkare lär kunna hitta argument från testet.
Det värsta jag vet också är när folk i annonser (oftast på billigare bilar) skriver om "året-runt-däck". Va fan. Det är ju bullshit. Då har du dåliga däck året runt snarare. Det blir ju inte billigare heller då däcken slits dubbelt så snabbt.
Kanske lite OT, men bara en reflektion.

För jag undrar när året-runt-jackan eller året-runt-vantarna släpps....
Användarvisningsbild
av Tomas88
Året runt däck är väl vad man brukar kalla de odubbade som inte är sk nordiska utan mer anpassade för högre hastigheter osv.
Vad som är bullshit fattar jag inte. Det är väl bra man talar om vad man säljer.

Hur som helst så tycker jag det är lite överdrivet med allt gapande från motortidningar om hur mycket bättre dubbdäck är.
För tydligen är det så. (Även om jag själv är överraskad) Att de nordiska dubbfria däcken är bättre än ett dubbat när det har slitits några mm. Auto motor & sport jämförde odubbat med 6mm mönsterdjup med ett dubbat med samma mönsterdjup och då var ju det odubbade bättre på is. Konstigt tycker jag men tydligen hade Teknikens Värld kommit fram till ungefär samma sak.
Tror ärligt talat det är ganska få som byter däck med 6mm mönsterdjup.

Som många redan påpekat så är det ju till sist föraren som avgör om man hamnar i diket eller inte.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tomas88 skrev:
Hur som helst så tycker jag det är lite överdrivet med allt gapande från motortidningar om hur mycket bättre dubbdäck är.
För tydligen är det så. (Även om jag själv är överraskad) Att de nordiska dubbfria däcken är bättre än ett dubbat när det har slitits några mm.
Hur ofta väljer man mellan ett slitet dubbdäck och ett nytt dubbfritt när man ska köpa nya däck??
Klart att man kan jämföra sina slitna däck med nya, men ska jämförelsen vara rättvis så ska väl båda typerna vara lika slitna..

Annars är ju det enda man har kommit fram till att nya däck är bättre än gamla, och det är det väl ingen som tvivlat på!?
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev: men ska jämförelsen vara rättvis så ska väl båda typerna vara lika slitna..
Det var ju det Tomas88 skrev att Auto Motor & Sport hade gjort också i jämförelsen.
Nu sitter mina Hakka R SUV (235/60 18") på bilen. Var lite "rädd" att detta nordiska friktionsdäck inte skulle vara så bra på torr och våt asfalt, eftersom jag alltid har kört centraleuropeiska friktionsdäck innan. Som är riktigt, riktigt bra på torr och våt asfalt.

Underlaget hittills har varit precis det och jag är mycket imponerad över Hakka R SUV! Rekommenderas! :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Variosboy skrev: Hur ofta väljer man mellan ett slitet dubbdäck och ett nytt dubbfritt när man ska köpa nya däck??
Klart att man kan jämföra sina slitna däck med nya, men ska jämförelsen vara rättvis så ska väl båda typerna vara lika slitna..

Annars är ju det enda man har kommit fram till att nya däck är bättre än gamla, och det är det väl ingen som tvivlat på!?
Tror inte du läste vad jag skrev särskilt noga. Som KKR också påpekade vad det samma mönsterdjup tidningen jämförde.
Tomas88 skrev: Auto motor & sport jämförde odubbat med 6mm mönsterdjup med ett dubbat med samma mönsterdjup och då var ju det odubbade bättre på is.
Ang mitt egna däckval så blir det dubbat denna säsongen för min del igen men det var mer slumpen som gjorde detta eftersom jag hittade ett par begagnade fälgar med dubbdäck varav två med ca 7 mm mönsterdjup. Kommer nog handla två nya pirelli. De verkar ha förhållandevis vettigt pris och verkar ganska bra i lite tester jag läst. Men nästa gång blir det nog dubbfritt.

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]

Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]