Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Jag är inte märkesberoende, men jag har dock provat en hel del olika och jag tycker detta fungerar bäst hitills iaf.

Du kan ju inte jämföra att lacka om en bil med ett snabbvax.

Autoglyms snabbvax håller mkt längre än dom andra som finns på marknaden, annars hade inte Autoglym släppt detta, men nu har dom jobbat med detta medel i många år och äntligen släppt ett som fungerar.

Oseriös? Näe det tycker jag inte. Däremot vill jag låta folk höra någon annans åsikt och inte bara din hela tiden.....
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev:Jag är inte märkesberoende, men jag har dock provat en hel del olika och jag tycker detta fungerar bäst hitills iaf.
Låter på dej som du vore det.
Min erfarenhet är att det inte finns ett märke som är bäst på allt.
Dessutom kan olika märken funkar olika bra på olika lacker/bilar
Du kan ju inte jämföra att lacka om en bil med ett snabbvax.
Var mest för att visa hur det funkar. Även vax/lackskydd lägger an lager på lager.
Givetvis är det sista lagret som bestämmer egenskapen hos skyddet.
Autoglyms snabbvax håller mkt längre än dom andra som finns på marknaden, annars hade inte Autoglym släppt detta, men nu har dom jobbat med detta medel i många år och äntligen släppt ett som fungerar.
Sett så många snabbvax och egentligen funkar inget speciellt bra.
Om man tittar på hur de funkar så borde man förstå att de inte är speciellt bra.
Förutom det jag redan sagt har de ett annat problem
När du lägger på dem är lacken redan blöt.. fullt med vatten i porerna och på lacken, även kanske rester av schampot som du använt.
Du till sätter då vatten baserat vax som du dessutom inte har någon kontroll över hur koncentrationen blir på olika ställen på lacken.
Denna tar du sedan snabbt bort med sämsskin eller med vatten.
Hur tror du att det skulle bli bra och hållbart?
Viss effekt kan det få på bilar, men det beror ofta på att det är dåligt vax/lackskydd från början på dem och de skulle må bättre av att få ett riktigt och hållbart skydd.
MEn dessa bilar skulle du märka skillnad om du använda glansschampoo eller vax schamppo.
Oseriös? Näe det tycker jag inte. Däremot vill jag låta folk höra någon annans åsikt och inte bara din hela tiden.....
Är också intresserad av vad andra tycker, men ett proffs som dej borde veta bättre än att ens rekomendera ett snabbvax. Då kan du även rekomendera en automattvätt. nästan lika illa.
Så visst tycker jag det är oseriöst att göra det.. Betyder inte att du skulle vara det för övrigt..

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Snabbt tar bort det med sämskskinn? Hörs att du inte ens vet hur man använder autoglyms snabbvax...

Man sprayar på, polerar ut med en trasa, sedan polerar man bort med en annan speciell trasa...

Så går det till med detta..

Och ska du säga något om att vara märkesberoende? Tycker det verkar som om du också är det.
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev:Snabbt tar bort det med sämskskinn? Hörs att du inte ens vet hur man använder autoglyms snabbvax...
Jag har som sagt inte använt det än.
Man sprayar på, polerar ut med en trasa, sedan polerar man bort med en annan speciell trasa...
Och vad är för speciellt med denna trasa då?
Säkert en microfiberduk.
Antar att det är direkt efter tvätt du lägger på det när det fortfarande är blött??
Så går det till med detta..
Frångår inte det faktum att det är ett snabbvax. Hade vaxet varit lika bra som vanligt vax hade man bara använt snabbvax.. varför ödsla så mycket tid på rekond och sen vaxning när man skulle kunna använda ettt snabbvax och vaxa upp bilen på 5 minuter...
Förstår inte hur du fortfarande kan försvara ett snabbvax och påstå att det är lika bra som vanligt vax.
Och ska du säga något om att vara märkesberoende? Tycker det verkar som om du också är det.
Använder nog en hel del märken beroende på vad jag gör.
Dock är det mycket Sonax, men det har sina förklaringar.

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Lindfalas skrev: Antar att det är direkt efter tvätt du lägger på det när det fortfarande är blött??
Ja den är fortfarande blöt när man har på detta, men bäst resultat ger det om man tar bort överflödigt vatten.
Frångår inte det faktum att det är ett snabbvax. Hade vaxet varit lika bra som vanligt vax hade man bara använt snabbvax.. varför ödsla så mycket tid på rekond och sen vaxning när man skulle kunna använda ettt snabbvax och vaxa upp bilen på 5 minuter...
Förstår inte hur du fortfarande kan försvara ett snabbvax och påstå att det är lika bra som vanligt vax.
Jag har inte sagt att det ersätter en rekond, men det är bra att underhålla bilen med när den en gång blivit fin....
av Lindfalas
Volvobruden84 skrev: Ja den är fortfarande blöt när man har på detta, men bäst resultat ger det om man tar bort överflödigt vatten.
Antagligen, eftersom du får det mera i koncentrat då.
Jag har inte sagt att det ersätter en rekond, men det är bra att underhålla bilen med när den en gång blivit fin....
Men det är ju just det inte det är.
Har du väl polerat upp bilen och lagt ett riktigt vax eller lackskydd på den är det vansinne att använda ett snabbvax som är garanterat sämre än både vaxet eller lackskyddet du lagt på.

Det du kallar underhåll kallar de flesta för missvård eller amatör/nybörjar vård.
Hade någon annan än ett proffs sagt detta hade jag inte ens reagerat på det.

Greetz
av Addict
Lindfalas skrev:
Addict skrev:Berätta gärna för mig vetenskapligt HUR wax it wet TAR BORT det befintliga skyddet på bilen! Vi snackar vax här, inte kallavfettning...

För mig är ni putsbögar så märkesfixerade att jag inte kan lita på någon. För alla säger ju att just sitt märke är det bästa och att alla andra är sämre... Har konkurrenten en ny metod är den omedelbart dålig.
Det tar inte bort befentligtskydd, men det ersätter det med sitt eget.
Det handlar om olika lager.
Tänk dej följande.

Du har en bil med ett lager med röd färg(lacken). ovanpå det lager lägger du en dyr guldfärg(Grundvaxet) och på det lägger du en grön/rosa färg( WaxInWet).

Vilken färg har nu bilen??? Den dyra guld färgen eller den billiga grön/rosa?

Givetvis är det det översta lagret av färg som bilen är nu.

Det är samma med vax/lackskydd.
Det är alltid det översta lagret som bestämmer hur egenskaperna på skyddet är.
Har man t.ex. betalat 3000:- för ett skydd och sen lägger på ett skydd för 100:- är det lätt att förstå vilket som funkar best och att det är rent galet att paja det man egentligen har betalat mycket för.

Sedan har man väl börjat med waxinwet får man göra det i fortsättningen också om man vill ha dess effekt. Ca varannan gång får man lägga på det.
Skyddet håller inte längre.
Måste se till att ytan verkligen är helt ren, för annars kapslar man in skiten. Problemet ofta är att man måste använda mycket starka medel för att få ytan så ren som det går utan att polera så de flesta vaxen man har blir borta..
Just därför är det alltid bättre att ha ett riktigt vaxskydd/lacksydd än dessa billiga saker.

En dyr produkt som egentligen bara är till för oskyddade bilar eller bilar man inte brys sig om.
Just därför som proffs är det vansinne att ens rekomendera någon sådan produkt. Så det har inte så mycket med märke att göra.

Greetz
Tack, du motsäger ju dig själv...

Först har vi bilens lack, sedan har vi Mr Cap grejs som håller bilen blank en stund för att sedan kännas ganska matt efter en månad. Då kör man wax it wet. Om nu bilen hade någon form av skydd kvar så lär det ju även finnas kvar UNDER wax it wet och på så sätt skydda lacken.
Tänk dig att du har en torrdräkt på dig när du dyker... Sedan sätter du på dig en nätbrynja över. Blir du blöt då? Nej!
av Lindfalas
Addict skrev: Tack, du motsäger ju dig själv...
Nope.
Först har vi bilens lack, sedan har vi Mr Cap grejs som håller bilen blank en stund för att sedan kännas ganska matt efter en månad. Då kör man wax it wet. Om nu bilen hade någon form av skydd kvar så lär det ju även finnas kvar UNDER wax it wet och på så sätt skydda lacken.
Om inte Mr Cap håller längre är väl en sak, men om du lägger på wax in wet så försvinner alla egenskaper som Mrcap har. Dessutom har du ingen garanti kvar på det.. lite dumt med tanke på vad det kostar.
Dessutom har du gjort så du i princip alltid när de tvättar måste använda wax in wet för att bibehålla det.
Troligtvis har du även orenheter mellan MrCap och wax in wet.

Ofta tycker folk det är bättre på grund av att du får en pärlande yta när du tvättar bilen.. Vilket egentligen är det sämsta du kan ha.
Tänk dig att du har en torrdräkt på dig när du dyker... Sedan sätter du på dig en nätbrynja över. Blir du blöt då? Nej!
Om du sätter på dej en sopsäck över det och hoppar i vattnet.. funkar torrdräckten då?? eller får du sopsäckens egenskaper??

Greetz
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Addict skrev:
Lindfalas skrev:
Addict skrev:Berätta gärna för mig vetenskapligt HUR wax it wet TAR BORT det befintliga skyddet på bilen! Vi snackar vax här, inte kallavfettning...

För mig är ni putsbögar så märkesfixerade att jag inte kan lita på någon. För alla säger ju att just sitt märke är det bästa och att alla andra är sämre... Har konkurrenten en ny metod är den omedelbart dålig.
Det tar inte bort befentligtskydd, men det ersätter det med sitt eget.
Det handlar om olika lager.
Tänk dej följande.

Du har en bil med ett lager med röd färg(lacken). ovanpå det lager lägger du en dyr guldfärg(Grundvaxet) och på det lägger du en grön/rosa färg( WaxInWet).

Vilken färg har nu bilen??? Den dyra guld färgen eller den billiga grön/rosa?

Givetvis är det det översta lagret av färg som bilen är nu.

Det är samma med vax/lackskydd.
Det är alltid det översta lagret som bestämmer hur egenskaperna på skyddet är.
Har man t.ex. betalat 3000:- för ett skydd och sen lägger på ett skydd för 100:- är det lätt att förstå vilket som funkar best och att det är rent galet att paja det man egentligen har betalat mycket för.

Sedan har man väl börjat med waxinwet får man göra det i fortsättningen också om man vill ha dess effekt. Ca varannan gång får man lägga på det.
Skyddet håller inte längre.
Måste se till att ytan verkligen är helt ren, för annars kapslar man in skiten. Problemet ofta är att man måste använda mycket starka medel för att få ytan så ren som det går utan att polera så de flesta vaxen man har blir borta..
Just därför är det alltid bättre att ha ett riktigt vaxskydd/lacksydd än dessa billiga saker.

En dyr produkt som egentligen bara är till för oskyddade bilar eller bilar man inte brys sig om.
Just därför som proffs är det vansinne att ens rekomendera någon sådan produkt. Så det har inte så mycket med märke att göra.

Greetz
Tack, du motsäger ju dig själv...

Precis.... Det försvinner inte för att man har på blöt vax... skyddet under är fortfarande kvar. Annars vore det väldigt konstigt att bilarna jag jobbar med håller så bra trots att man inte har på blötvax varannan gång man tvättar bilen...
av Addict
Lindfalas skrev:
Om du sätter på dej en sopsäck över det och hoppar i vattnet.. funkar torrdräckten då?? eller får du sopsäckens egenskaper??

Greetz
Japp, torrdräkten funkar då och sopsäcken gör ingen nytta...

Du kan inte på fullaste allvar mena att ett vax tar bort ett annat som en kallavfettning.

Innan jag sett bevis från någon oberoende instans måste jag tyvärr avfärda det du säger eftersom det förbigår all form av logik.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Fjäderbenslagren kan vara slut, då blir[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]