Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av andersuw
ThomasT skrev:
robinb3rgsten skrev:Och lågprofil däck behöver högre tryck kör man med för lite luft i de så sliter de ut sig i mitten
Så fungerade "lågrofildäck" på 80-talet, och tyvärr verkar många däckgubbar leva kvar där...
Har några däck, oavsett om de är lågprofil eller inte, någonsin fungerat så att de slits ut på mitten om de har för lågt tryck? Såvitt jag vet är det tvärtom: För lågt tryck ger överdrivet kantslitage. Det var bland annat det problemet på min 855 T5 -94 med Michelin (Pilot Primacy e.dyl. tror jag) 205/50 R16 (för övrigt de första "lågprofildäck" jag körde på) som så småningom fick mig att höja trycket något (inte mycket) över den nivå Volvo rekommenderade.
Användarvisningsbild
av ThomasT
andersuw skrev:
ThomasT skrev:
robinb3rgsten skrev:Och lågprofil däck behöver högre tryck kör man med för lite luft i de så sliter de ut sig i mitten
Så fungerade "lågrofildäck" på 80-talet, och tyvärr verkar många däckgubbar leva kvar där...
Har några däck, oavsett om de är lågprofil eller inte, någonsin fungerat så att de slits ut på mitten om de har för lågt tryck? Såvitt jag vet är det tvärtom: För lågt tryck ger överdrivet kantslitage. Det var bland annat det problemet på min 855 T5 -94 med Michelin (Pilot Primacy e.dyl. tror jag) 205/50 R16 (för övrigt de första "lågprofildäck" jag körde på) som så småningom fick mig att höja trycket något (inte mycket) över den nivå Volvo rekommenderade.
Jo, visst är det så, sjunker däcket ihop så trycks botten upp. MEN... många moderna däck har riktigt starka stommar så man kan misshandla dem rätt mycket utan att de får konstiga slitbilder.

.
av andersuw
ThomasT skrev:Jo, visst är det så, sjunker däcket ihop så trycks botten upp. MEN... många moderna däck har riktigt starka stommar så man kan misshandla dem rätt mycket utan att de får konstiga slitbilder.
Det kan mycket väl hända. I brist på en fullständig och precis bild av alla relevant parametrar försöker jag pumpa så att däcken slits relativt jämnt på tvärsen. Hittills har det funkat bra med ett tryck på runt 2,7 (ca en halv bar "övertryck" jämfört med Volvos normalrekommendation) uppmätt med halvvarma däck (kort körning till macken), vilket ungefärligen överensstämer med vad Volvo i sentida manualer kallar "ECO-tryck" och vad jag nyligen såg att även Gröna Bilister rekommenderar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Så här pumpar jag däcken

14" 2,4
15" 2,5
16" 2,6
17" 2,7
18" 2,8
Ju större däck desto mer lufttryck.
Användarvisningsbild
av ThomasT
DayDreamer skrev:Så här pumpar jag däcken

14" 2,4
15" 2,5
16" 2,6
17" 2,7
18" 2,8
Oj, det var till och med en ännu konstigare lista än den som relaterar till däcksprofil... ?:-/

.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag vet inte vad som är rätt eller fel det var på detta vis som jag fick lära mig iaf. Inte har jag märkt något konstigt slitage på däcken heller.
av mikebike

14" 2,4
15" 2,5
16" 2,6
17" 2,7
18" 2,8
Jag har 28" på racercykeln och 7 bar. Fast MTB:n med 26" har bara 3 bar.... :D
Användarvisningsbild
av ThomasT
mikebike skrev:

14" 2,4
15" 2,5
16" 2,6
17" 2,7
18" 2,8
Jag har 28" på racercykeln och 7 bar. Fast MTB:n med 26" har bara 3 bar.... :D
:-)-)

.
Användarvisningsbild
av joel80
Roliga med den listan är att däckgubbarna på Volvo går efter den.. (I allafall dom som var där när jag fick på sommardäcken.. kan ju varit extrapersonal under rush...) Jag frågade vad han la i för tryck.. 2,7 eftersom du har 17" sa han... åsså gav han mig tipset att bara ta fälgstorleken och sen fylla i 2,Xbar där sista siffran i fälgstoleken är X. Hm..

Jag åkte och fyllde upp till 2,9 dagen efter... :P
Lättrullat ska det vara!
Användarvisningsbild
av Derank
Det fins inga rätt eller fel, det var 2.8bar i mina 18 tummare till xcn, nu kör jag med 2.4 och bilen är mindre stötig och käns allmänt mycket trevligare att framföra. Så däcktryk är en smaksak anser jag

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Är det någon som fått återk[…]

Kört 15 mil med Liquid molly injection cleane[…]

Luktar avgaser i kupen

Har du bränslevärmare?