- tis 19 apr 2016, 23:37
#1068978
ThomasT skrev:Har några däck, oavsett om de är lågprofil eller inte, någonsin fungerat så att de slits ut på mitten om de har för lågt tryck? Såvitt jag vet är det tvärtom: För lågt tryck ger överdrivet kantslitage. Det var bland annat det problemet på min 855 T5 -94 med Michelin (Pilot Primacy e.dyl. tror jag) 205/50 R16 (för övrigt de första "lågprofildäck" jag körde på) som så småningom fick mig att höja trycket något (inte mycket) över den nivå Volvo rekommenderade.robinb3rgsten skrev:Och lågprofil däck behöver högre tryck kör man med för lite luft i de så sliter de ut sig i mittenSå fungerade "lågrofildäck" på 80-talet, och tyvärr verkar många däckgubbar leva kvar där...
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut